Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 1288 ggr
[Mulle84]
0

Stamtavlor och regestrerings bevis?

hej. jag satt och kollade på SCAF´s hemsida och halkade in på stamtavlor och registrering.. eftersom jag inte vet vem som är föräldrar till mina chillor. eftersom min Malin var tydligen en tjuvparning. och Cilla kanske man kan kolla upp vad föräldrarna heter.. men i allafall så vet jag att föräldrarna till mina chillor INTE har stamtavla. men kan man fixa ett regestrerings bevis ändå? man vet ju aldrig om jag längre fram  får för mig att para någon av mina tjejer. eller om jag fastnar för utställningar :)

tacksam om någon kunde förklara detta på ett enkelt sätt för mig!

Mvh Mulle

LadyS
0

Hejsan!

JA du kan skaffa Reg bevis till dina chillor. Där skriver du med så mycket du kan och vet om dina chillor.

Alltså  om du vet när den är född och vad föräldrar /mor - farföräldra heter.
Vem köpte du chillan av. Titta på regbeviset och skriv ner frågorna. Försök sen svara på dem i ett Mail till Carina så har du gjort vad du kunnat för att ge info till Regbeviset.

Har du ingen info så skriver du det också.

Jag har ett regbevis till mitt PET djur som jag har. Jag skrev hans namn(som jag gett) och hans troliga födelsedatum. Sen vart i från jag köpte han och vart de fick han ifrån. Sen står det inte mer på hans. För mer vet jag inte.

När det gäller utställningar så kommer du få ställa dina chillor i PET kategorin eftersom du inte har stamtavlor på dem. Det innebär att de tävlar/ställs ut och bedöms precis som klasschillorna. Men i Pet klassen deltar alla chillor oavsett färg som inte har stamtavla.

Kanske ska säga att ett Regbevis ersätter inte att någon chilla inte har stamtavla. Alltså du kan inte säga att chillan har stamtavla då den har Regbevis. Bara för att man har ett regbevis så innebär det inte att du får ställa ut i de andra färgklasserna med chillorna för det. Utan de kommer få stanna kvar i Pet. Tills de blir champion/veteran/kastrat och kan flytta till de klasserna.

När det gäller avel… så kan jag inte säga för mycket. Men man bör ju inte avla på djur som man inte vet något om. Då menar jag deras bakgrundshistoria. Finns där tandproblem eller dylikt? Det är ju mer för att säkra att man inte råkar avla fram sjuka djur.

Men det där med avel får du ta ställning till själv.

Hoppas detta gav dej lite svar :)

Zuzziquie
0

Yes! Registreringsbevis kan man alltid skaffa oavsett hur lite info man har. Du skickar bara med den infon du har, så får du ett registreringsbevis med de uppgifterna. 

Oavsett om man vill avla (rekommenderar att man tänker igenom extra nogrannt om man har djur utan stamtavla, då man inte vet något om tex ärftliga sjukdomar bakåt) eller ställa ut, eller inget av det utan bara har en chinchilla till sällskap så är det toppen att skaffa ett registreringsbevis på chinchillan då den därmed finns i databasen över djur. :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Mulle84]
0

Tack för era svar. måste dock förtydliga att de är INTE säkert att jag kommer att ta en kull på mina fluffar. man vet ju aldrig hur fast jag blir i Chinchillor. men eftersom jag inte har så mycket erfarenheter av detta djur ÄN. så är de mest hobby för min del och då är inte bebisar aktuellt!

och vill jag börja med avel så kommer jag att ta med mig de som ni sagt nu. kommer då att ha chillor med stamtavla och som man vet hur de ser ut i deras  släkt med sjukdom odyl.

men ett regestrerings bevis kommer de att bli!

åter igen TACK!