Vad har ni i eran bur?
Det kanske redan finns en sånt här inlägg men jag tänkte fråga iallafall =) Jag fick ju hem min chillor härromdagen men deras bur var inget att hurra för, inget hus att gömma sej i, inga hyllor, inga leksaker bara ett par pinnar/grenar som sitter fast i väggen som dem hoppar runt på. Men igår så köpte jag ett hus åt dem och ett sandbad och på måndag ska vi börja bygga hyllor =) Jag undrar sen vad ni har för "leksaker" eller gnagsaker åt era små chillor? :)
Jag hoppas att jag kommer att få lyckliga chinchillor när allt är färdigt, fruktansvärt att dem inte hade något sådant på zoot!
Tacksam för alla svar! =)
Ni får gärna länka till bra hemsidor där man kan köpa lite saker åt mina flickor :D
Jag har inga chinchillor, men skulle fruktansvärt mycket vilja ha några :). Men en bra sida är t.e.x http://www.maloubi.com (fick tips om sidan i går av LadyS), det finns också http://chinchilla.markusgil.se/chinchilla-hane-hona-unge-s%C3%A4ljes-till-salu, där har du några gnagar pinnar ;).
/ Miranda
hyllor, gömställen, har tegelstenar på botten för att göra typ avdelningar med spån.
hängtunnlar, hängmatta, tjock äppelgren, sandbad,
hmm kommer inte på mer just nu…
Tack för tippsen Mirre =)
Tack, ska sätta igång med bygget på måndag så får vi se vad som får plats :) jag ska köpa en softbox och en hängmatta från någon dansksida och sen ska jag snickra ihop lite egna gnagsaker :)
Vi har våra burar i vardagsrummet, vi har byggt den själv!
I burarna har vi 4-5 hyllplan, tjockare grenar, hänmatta/hängtunnel, matskål, vattenflaska, hus och sen får våra chillor smalare äppelgrenar utbytta när dom gnagat färdigt sina grenar som är inne!
Sen har vi en galler bur tillfälligt tills vi kan bygga en dubbel bur så just nu har vi 4st burar i vardagsrummet!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
4# Varsågod :)
/ Miranda
Låter ganska precis så som jag tänkte ha det =) jag har inte en sån hög bur, den är bredare så får inte plats med så många hyllor men det kommer åtminstone få plats med 5 stycken =)
Har jag inte fel så ska höjden vara minst 1 meter våran är på 120 cm!
Här är det en bild på två av våra burar!
Såg att vissa saker saknas i burarna på denna bilden, dels andra chillor men också hängmatta och hängtunnel, ska ta nya bilder så småningom!
Den är precis 100cm =) Och vi kommer att ha ungefär så många hyllor som du har =)
Mycket av gnagarleksakerna kan man göra själv. Pinnar som man kan sätta fast saker i går att köpa i djurbutikerna.
De brukar ha dem både på gnagaravdelningen och på fågelavdelningen till gojjor. En stav som man kan haka fast i buren och i botten en grej man kan skruva av för att trä på sina saker. Så ut och hitta lite äpple grenar och såg hål i så har ni en leksak.
Det är bara fantasin som sätter gränser. Kolla bara så materialet ni tänker använda funkar till chillor.