Mat och godis
Har haft besök av en kompis, vars dotter har 2 chinchillor. De har varit på blå stjärnan i Göteborg med sina, och där pratat kost med en veterinär. De hade pratat kost och min kompis berättade att deras chillor äter, förutom hö och pellets, knäckebröd, russin, äpple och marie kex. Veterinären hade då sagt att Marie kex inte är bra, men resten är helt ok.
Men äpple är väl inte bra, eller? De ger dem också färska äppelkvistar att gnaga på.
Sen har jag för mig att jag läst att vissa ger sina chillor vetekli, eller groddar, eller något sånt.
Mina äter hö, som jag nu får av en hästbonde, och mästers chinchilla pellets. Lilltjejen fick dansk farmarpellets, så jag blandar dem lite just nu.
Men. Vad ska de ha?

En chilla ska ha hö som basföda och en bra pellets. Sen ska de väl egentligen inte ha mer.
Jag vet att många uppfödare ger dem det och inget mer. Godis är ju mest för ägarens skull egentligen, det är roligt att ge.
Jag har ju tränat mina att komma på inkallning och utan godis hade nog det varit svårt, då har jag använt små bitar av knäckebröd.
Jag ger även krafft, hel havre och vetegroddar någon gång i veckan och johannesbröd nån gång ibland, mer sällan.
Men det råder delade meningar om det extra är skadligt eller inte för dem. Men de klarar sig alltså alldeles utmärkt på hö och pellets.
Hur mycket kraft får de? Föt Fluffy är ju det godis.Behöver de hel havre eller vetegroddar, eller är det bara extra?
Sen fick jag en hel påse "godis" med från lillans uppfödare, men jag vet inte ens vad det är i. Hela jordnötter och massa annat. De har tydligen fått 2 bitar om dagen.

Som jag skrev ovan så det enda de behöver är hö och bra pellets.
Jordnötter ska de absolut inte ha, det är för fett för dem och deras kroppar har svårt att bryta ner det.
Vet att man kan ge vetegroddar, några cornflakes, knäckebröd, hårt tunnbröd, pumpafrön ( några få.. ). Sedan kan man även torka sin egen persilja.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Känns så konstigt att man får med en hel påse blandat "godis" med bland annat jordnötter, från en uppfödare. Visserligen inte registrerade hos SCAF, men ändå.
Känns som att det är lika bra att slänga "godispåsen" eftersom jag inte ens vet vad det är i.
Jag tycker att det absolut bästa är att bara ge hö och pellets och helt och hållet strunta i allt vad heter tillskott, godis m.m.
Ett bra hö och ett bra pellets fyller chillans alla näringsbehov och man slipper risken för att chillan äter för mycket godis och det blir för lite av det livsnödvändiga höet. Dessutom så är det mesta man ger som godis alldeles för sött (russin) eller fett (nötter, frön m.m.).
I det vilda så lever chinchilla på väldigt näringsfattig fiberrik kost utan särskilt mycket socker eller fett. De har ett väldigt känsligt matsmältningssystem och de kan precis som degusar inte smälta sockerarter. Och för mycket socker kan leda till diarré, problem med matsmältningen samt på lång sikt även diabetes. För mycket fett kan i sin tur leda till tex inflammation i bukspottskörteln samt allvarliga leverproblem (tex fatty liver disease) som i längden kan leda till döden.
Jag ger inget godis överhuvudtaget (om inte äpplegrenar klassas som godis) och mina chillor mår iallafall väldigt bra :) Om man tvunget måste ge godis någongång ibland iallafall så bör man då ge saker som inte innehåller höga halter av socker eller fett.
Därmed går följande saker bort:
- Jordnötter, mandlar, hasselnötter, valnötter m.m. (alldeles för fett)
- Russin, annan torkad frukt (alldeles för sött)
- Äpple, gurka, färsk frukt och grönt (chillan klarar inte så blöt föda)
- I princip allt godis man köper i djuraffärer (brukar inte vara särskilt nyttigt, innehåller ofta honung och sirap = socker)
- Mariekex (åter igen för sött)
- Cornflakes (diskuteras om det är så hälsosamt med majs i en chinchillaskost, kan leda till diarré, uppblåsthet med mera, desstusom så innehåller cornflakes ofta tillsatt socker.
- Solrosfrön och andra frön (är för feta)
Tex så innehåller jordnätter 52% fett, valnötter 68%. Och på sockersidan så innehåller russin hela 70% socker. Trokad ananas 86%(!) osv…
Om man vill ge godis så tycker jag istället att man kan satsa på
- Torkade rosenblad (innehåller mycket C-vitamin bland annat)
- Johannesbröd (mig veterligen ej för mycket vare sig socker eller fett, brukar dock inte ge det själv?)
- Torkad persilja som någon skrev ovan var smart, går även att torka maskrosblad, vinbärsblad m.m. och ge som godis.
- Lite knäckebröd ibland, dock inte för mycket då det dels innehåller relativt mycket socker/kolhydrater och dessutom drar det till sig vätska = kan leda till förstoppning om man skulle ge för mycket.
- Hel havre
- Möjligtvis någon liten bit från russin ibland bara för att de tycker så mycket om det, men jag skulle nog begränsa det till en fjärdedels russin per gång man ger. Och inte ge det för ofta heller.
Kan även tillägga att jag då menar att man inte ska ge allt varje dag. Eller ens godis varje dag, utan jag skulle nog, om jag känt att jag vill ge godis till chinsen, gett en av sakerna 3 gånger i veckan max.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#5 Hmm, det är svårt när man inte vet vad det är. Du kanske kan fråga uppfödaren? Annars så skulle jag nog slänga och ge något som du vet är säkert istället. Jordnötterna skulle jag dock oavsett slänga på direkten.
Du skriver lillan, är det en liten unge? Isåfall så ska man vara extra försiktig när det kommer till godis…
Ja, hon blev 10 veckor i Fredags, och det var då vi fick hem henne. Hon verkar äta bra av pellets och hö, och har även med sig hökuber från uppfödaren. Varken hon eller Fluffy verkar särskilt intresserad av dem.
Jag har mailat uppfödaren och frågat vad det är i godiset, eftersom jag inte känner igen särskilt mycket. Jag fick svar tidigare att de brukar få 2 "godisbitar" per dag. Det är jättestora grejer, så jag försåt inte hur de kan ha ätit något mer än det.
Jag har också frågat vad det är för märke på badsanden. Fluffy hade med sig den bästa, men jag måste ha tag på mer, om det inte är samma som uppfödaren skickat med.
#8 Ah okej, annars om du kan kanske ta en bild på det så kan vi se om vi kan identifiera det :) Tex torkade nypon är också okej att ge i liten mängd (har inte riktigt koll på hur mycket socker det innehåller, men känns som om att det bör vara mindre än russin iallafall)
Vad gäller sand så tror jag att det är dansk sand (Sepiolite/Sepiolsa) vilken också är en bra sand. Jag har själv använt den nu under ett par år och har inget att klaga på. Det enda jag sett är att en del av de vita djuren (med lite ulligare päls) blir snyggare i pälsen med Witte Molen-sanden (den du fick med när du köpte Fluffy)
Hökuberna kan du antingen låta ligga inne i buren så de får gnaga på dem om de skulle få lust någongång, eller så kan du bara slänga dem/låta bli att ge dem. Det är inget som är dåligt att ge snarare tvärtom, men samtidigt inget livsnödvändigt som de missar om de inte äter av dem :)
Hökuber/briketer tycker jag är en väldigt bra grej att ge. :) För de, tycker jag, borde ju slipa ner tänderna endel?
Vad tror ni om Hirs kolvar?
Vet att tex gerbiler kan äta det men.. Chillor?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Vanligt hö slipar ner tänderna mycker mer än hökuber gör, så har man chillor som enbart äter hökuber men inte vanligt hö så bör man ta bort hökuberna istället.
Men de är ju helt ok att ha som komplement.
Mina verkar inte särskilt intresserad av hökuberna, så jag tror jag slänger dem. Jag la in en i Fredags och det mesta av den är kvar.
Tror jag bestämt mig för att de för hö, 2 sorters pellets som jag blandar tills den ena är slut, och vatten. Sen kan de få kraft eller russin någon gång ibland.
Funderar på torkat äpple, som jag köpt idag. Kan de få en liten bit av det tro?