"Tova" i pälsen.
Hej!
En utav mina chinchillor har fått någon slags tova eller en "smuts" klump i pälsen, hur får man bort den? Dom får sand bada någon timma varje dag men den har inte gått bort.. Eller ska jag bara låta den vara?
Är väl inte så farligt egentligen, men man vill ju att dom ska ha fin päls, och så känner man den varje gång man tar ut honom och ska kela lite. Skulle ju vara skönast att få bort den :)

Ta en liten hund eller kattkam, eller karda och red ut tovan försiktigt. Brukar vara ganska lätt ifall den inte satt sig fast i skinnet. Och då måste den bort för då gör den ont.
Låt sen chillan ha sandbadkaret inne hos sig hela tiden så kanske det inte blir så här igen.
Vilken sand använder du? Kanske dags för sandbyte också?
Fast även med bra sand och mycket sandbad kan en chilla få en tova. Så det är ju bra att hålla ögonen på dem:)
Ja okej, de sitter inte i skinnet så det var ju tur de :)
Har jag det inne hela tiden så kissar/bajsar dom ner all sand samma dag, då jag har 2 chinchillor till i samma bur.
Jag vet inte vad just märket på sanden heter då jag köper lösvikt, men helt vanlig chinchilla sand :)
Ja okej, ja ingen annan har fått det & aldrig fått det innan, så får hoppas på att det inte händer igen :)
Tack så mycket för svaret! :)

Byt till Witte-Mollen sand. Den vanligaste anledningen till att de kissar och bajsar i sanden är att de inte trivs med den.
Annars är det bra att sila sand varje dag.
ja okej, då ska jag byta :)