Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1837 ggr
[Deniise]
0

Frågor om bebis chinchilla..

Har ingen aning om vart jag skulle placera denna "fråga" i för grupp. Så det fick bli här. Men kanske skulle placerat den i avel & uppfödning egentligen?

Hej! Skrattande

Det är nu så att en utav mina honor är gravid. Jag vet väl egentligen det mesta om chinchilla ungar & liknande, men jag undrar ändå över vissa saker. När bebisen/bebisarna har kommit, när kan jag då börja "pilla" med dom, såsom att ta ut dom ur buren & jaa ni förstår nog hur jag menar, hoppas jag(?). Och hur kommer mamman att reagera på att jag tar ut dom, eller kommer hon inte bry sig om det så mycket? & en sista fråga, när kan jag sätta tillbaka hanen (pappan), i honan & ungarnas bur igen?

Hoppas ni förstår mina frågor & att ni kan svara! Glad

Wand
0

Jag kan inte svara på alla frågor, men om du sätter hanen med honan igen så kommer honan med säkerhet att bli omparad. 
Och om ungarna är honor så bör inte pappan sitta ihop med dem efter att de blivit 5-6 månader.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zuzziquie
0

Angående "pilla på ungarna" så är det bästa för honan att låta dem vara lite i fred första dagarna iallafall. Jag brukar ta ut för att väga ungen/arna en till två gånger om dagen, men sen in igen till mamma. Alltså inget onödigt pillande eller gosande första dagarna så honan får vänja sig vid situationen… Sen när man märker att honan verkar bekväm med det och man ser att ungen går upp ordentligt kan man börja ta ut lite mer allt eftersom om man vill.

Hur honan reagerar är väldigt olika, så det går inte riktigt säga i förväg…

Precis som #1 skriver så när du sätter in hanen igen så finns det en stor risk att honan blir omparad direkt. Det bästa är att låta honan sitta ensam i ½-1 år för att få en paus.

Sen måste jag tillägga att om det kommer honungar så bör de inte sitta med pappan efter 10-12 veckor ålder… Finns en del som blir könsmogna så tidigt som 3½-4 månader där det inte slutat bra när pappan suttit där =/ Samma sak med pojkbebisar, de bör inte sitta kvar med mamman efter 10-12 veckors ålder av samma anledning…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Deniise]
0

Ja okej, då vet jag det. Jag har tänkt så att om det blir någon pojk bebis så ska jag behålla den men senare sätta in i den andra buren, där mina andra 3 killar sitter. Och om det blir en hona så har jag tänk att försöka sälja den isåfall eftersom jag redan har så många chinchillor men vill iallafall behålla en och det blir mycket enklare att behålla en hane så han kan va med dom andra när han blir större.

#2 vad är normalt för en bebis att väga när den föds & hur mycket ska den gå upp under tex en vecka, om du vet det? :)

Tack så mycket för svaren! :)

UlrikaD
0

Tänk på att om du ska ha fyra chillor i en bur så måste du ha en yta som är dubbelt så stor som en vanlig bur.

Och det är inte säkert att en så stor grupp som fyra kommer att fungera i längden.

Zuzziquie
0

#3 En unge brukar normalt väga mellan 35 och 65g, men kan väga så mycket som 70 och så lite som 25. Ligger de under 30 får väl dock tilläggas att risken är större att ungen inte överlever, om man får så små bör man dessutom vara ännu mer noggrann att hålla koll på vikten och vara beredd att börja stödmata om de skulle tappa för mycket.

De brukar nämligen normalt tappa något/några gram de första tre dagarna, men efter 4 dagar bör de ha börjat gå upp i vikt igen.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[Deniise]
0

#4 Ja det vet jag :) Än så länge så trivs dom jätte bra med varandra och dom 3 har suttit ihop i ett par år nu, så tror inte det kommer göra så stor skillnad om en liten bebis flyttar in hos dom :)

#5 jaha okej, ja men då vet jag det & så ska jag hålla koll på vikten :)

Tack så mycket :)