Capella´s Unicorn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej hej.
Ny chinchilla ägare här. :)
Vill bara berätta, att idag är jag nog värdens lyckligaste.
Jag åkte idag och hämta lilla Unicorn, som igentligen inte är så liten. Han är en herre för han är född 2004-12-23. Nästan född på självaste julafton. :)
Vi hämtade han hemma hos Gil idag (Gilsans luddtussar) Det var en jätte trevlig utflykt. Var väl 16mil enkelresa. Var så roligt att var där och få se hur alla hennes chinchillor har det. Och få se mina blivande två chinchillor som inte riktigt kan flytta än. För den ena är lite liten och den andra får vänta för Unicorn måste bli kastrerad först och få tid att läka efter det. Så lille plutten får tyvärr vara själv ett tag nu. Men han får iaf mycker kärlek utav oss.
Nu när vi kom hem så var han så lycklig och sprang runt och kikade och smakade på det mesta och sprang in i buren och ut igen och hoppade på en i knät och ja han var överrallt det var så roligt att se han i sitt sm. :) Han är en helt fantastisk chinchilla. Så jag ville verkligen skryta lite och visste inte riktigt vart jag skulle göra det.
Men jag måste väl också säga det Tack Gil för en underbar chinchilla, han är en fantastisk vän. Tack för att jag fick förtroendet utav att ta över honom. Och tack för att vi fick äran av att var hemma hos dig och hälsa på alla dina små tussar. Du kanske läser det här. :)
Vet intr riktigt om jag placerade inlägget rätt, annars så får ni flytta på det.
www.vovvensdagis.se
Åh, vad underbart! Grattis, eller vad man ska säga!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Grattis till en ny söt chilla :D
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Grattis till sötnonsen!
Är det meningen att du ska ha tre tillsammans av olika kön sedan då, eller missförstod jag?
Ser fram emot fler bilder såklart!
Det är så att jag Unicorn nu då, som ska bli kastrerad.
Sen att jag ska få köpa två små töser och dom ska gå tillsammans tills jag får tag på en liten hane som unicorn ska få sällskap utav.
Tror du inte att det blir en bra idé?
Fler bilder kommer. :)
www.vovvensdagis.se

Det låter jättebra! Då blir nog alla nöjda och glada.
Du kan få byta en bebis mot en igelkott.

Fast varför ska Unicorn kastreras om han ska gå med en bebis-hane? Det är ju helt onödigt.
Han ska få gå med två flickor innan tills jag har en liten bäbis hane. Och han ska inte använads i avel. Och enligt kontrakt så ska han kastreras, det ingick i min och Gils överenskommelse.
Din idé om ett byte låter juh ypperligt. :)
www.vovvensdagis.se

Bättre då att sätta honom med en bebis-hane direkt.
Han kommer ju troligtvis att para bebis-honorna även om han inte gör dem dräktiga.
Har väl aldrig varit direkt för kastrering om det inte är nödvändigt och bara för någon vecka sedan var det ju en tjejs chilla som dog i följderna av en. Tycker man ska undvika operationer i största möjliga lag.
Har en söt liten dark ebony pojke som söker sällskap, 10 veckor imorgon.
Jaha okej, så dom tappar inte lusten alltå. :/
Usch jag lästa om det, det var så man fick tårar i ögonen. Väldigt hemsk. Det är juh inget som man vill att det ska hända.
Men jag få hoppas ut och titta på din lilla pojk, är juh synd att du bor så långt ifrån bara.
www.vovvensdagis.se

Nej, de förlorar bara förmågan att fortplanta sig.
Jag skulle inte satt en vuxen hane med småtöser.
Äsch, bor bara en tågresa bort.
Men du hittar säkert en söt pojke på lite närmare håll annars. Tänk bara på att han bör vara under 4 månader för att det lättast ska fungera.
Jag har inte ens tagit några bilder på min kille inser jag, suck på mig. Han är iallafall efter Checky Mira och SUCH Sörigs Snowflake. Supersöt liten kille.
Du har otroligt många vackra små chillabollar. :)
Ja det var juh lite synd att det inte fanns någon bild. Men han hade iaf väldigt fina föräldrar. Checky Mira var otroligt vacker. :)
Så här vart Unicorns hem iaf, som han ska få flytta in i imorgon. Ja det är juh inte helt färdigt. Ska in lite leksaker, mat och allt annat också. Men gruden ser ut så här. Tror ni det blir bra? Något jag ska lägga till eller ändra?
www.vovvensdagis.se
Se till att trädet verkligen sitter fast bara ;)
Jag ahr kastrerat 2 hanar, det är viktigt att dem börjar äta inom 12 timmar, är dme måsiga lägg maten framför nosen på dem, båda hö och pellets, och bli inte orolig om dem itne äter russin, har han dock inte ätigt nåt på 12 timmar måste du ringa veterinären.
Den metoden har ajg kört och båda mina har klarat kastrering bra :)
Båda mina har kastrerats pga att dem ej får gå i avel så vågar inte sälja och lita på att folk inte avlar på dem ändå :)
#14 Jo då, det kan jag lova. Trädet sitter fast oredntligt. (Jag skruvade fast det i väggen.)
Ja jag har juh lovat att jag ska kastrera han så det måste jag juh göra. Så mig kan man lita på iaf. :) Och det är jätte bra att få lite goda råd om kastrering, för lite orolig är man att det inte ska gå vägen.
www.vovvensdagis.se
#15 varför ska han kastreras? :)
Ja, men tex om han väljer att sitta i huset direkt efter kastreringen, lägg in en liten tuss hö och ställ in en skål med lite pellets i till honom direkt, så hoppas vi det funkar.
Min senaste jag kastrerade var lite seg efter kastreringen, men efter att ha maten precis framför nosen och sovit lite var han sitt pigga vanliga ja nästa morgon :)
Sen vet jag inte hur mycket du läst ännu om kastrering, men ha tidningspapper i botten och ha handdukar ovanpå, och ta bort sandbadet när du får hem honom :)

#17 Jag fick ta över honom utav Gil och vi kom överrens om att han skulle kastreras pga av att han inte ska användas i avel (Han är en liten pälsbitare). Kastreringen ingick alltså i vårat kontrakt. Jag ska också köpa två små flickor utav henne som det var tänkt att han skulle få sällskap utav tills jag får tag på en liten kille. Men jag vet inte för jag vill inte att han ska försöka para sig med dom.
Gällande kastreringen så har jag läst allt jag kommit över, men lite orolig är man ändå.
Hur lång tid tar det ungefär tills lilla chillan är återställd efter en kastrering, alltså när kan man man släppa oron?
www.vovvensdagis.se
#18 Oj så otroligt pluttig och stilig han är. Han skulle jag allt vilja kidnappa hem till mig. Vilken skönhet. :)
www.vovvensdagis.se

#19 Om du ska kastrera Unicorn så kan du ju sätta honom med en vuxen hona isåfall. Eller bebis-hane, då kan du ju välja vilket som.
Jag hade inte satt honom med bebis-töserna utan låtit dem få en egen bur så de får vara ifred.
#20 Kom och kidnappa bara.
#17 min första hane jag kastrerade var sig själv 1 timme efter han hade kommit hem, han märktes inte ens att han hade vart sövd utan klättrade runt i buren, busade, pratade och var som vanligt.
Den andra jag kastrerade var riktigt dåsig, satta bara i sitt hus och sov, efter 4 timmar ställde jag in mat i huset, sov 8 timmar och kollade sen till honom, då satt han på hustaket och rörde sig normalt, åt och drack, dock var han ganska lugn dem första 36 timmarna, sen började han få sin vanliga energi tillbaka :)
Så kan vara olika, det viktiga är dock att dem äter och dricker igen.
Min hane skulle sitta ensam i 4 veckor innan jag kunde sätta ihop honom med en hona. Jag har dock aldrig sett mina kastrat försöka para sig med mina honor, kan ju bero på individ, men dem har iaf inte vart parnings galna ;)
#21 Jo men jag tror att det blir en liten bäbis hane iaf. :)
Jag får nog ta och flörta med min man så vi kanske kan ta en tipp till bgb då. För jag är helt klart intresserad utav honom. :)
#22 Tack för alla tips. Känns bra att det finns lite hopp då. :)
www.vovvensdagis.se
Så här vart buren med lite plock i.
Tyvärr så ville inte Unicorn vara med på den här bilden.
Ni får gärna berätta vad ni tycker och vad jag kanske skulle ha ändrat på. Och blunda gärna för hängtunneln jag knopade ihop. Näst blir förhoppningsvis bättre.
www.vovvensdagis.se
Den där vita skålen på första hyllplanet på vänstra sidan bör du inte ha där eller sätta fast ordentlgit när det ska bo mer än 1 chinchilla i buren ;)
#24 Det där lilla huset i hörnet har jag också till chinchillorna jag ska köpa! Exakt lika dan't!
P.S! Grattis till skönheten! :) (även om det är ett tag sen du fick honom nu)
Den här kan låsas. Jag har tyvärr ingen chinchilla kvar.
www.vovvensdagis.se