Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 3805 ggr
dermot
0

Hur många?

Hejsan!

För ett par år sedan hade jag ett par chinchillor, 2 gråa flickor. Tyvärr fick de ett väldigt tragiskt öde så vi var tvugna att avliva båda.

Nu är det så att jag har kommit i chinchillatankar igen och har "kommit över" en hane, som någon behövde bli av med pga allergi.

Jag undrar hur många chinchillor man måste ha för att de ska trivas och vad säger lagen? Det vill säga måste jag köpa en kompis till denne hane då, eller är det svårt att sätta ihopa två och han kanske klarar sig ensam?

Hur stor bur bör man ha?

Jag minns inte så mycket om chinchillorna då jag släppte allt som har med chinchillor att göra när jag berövades på Doris och Betty. Givetvis vet jag hur man ska hantera och sköta dem. Men inte mycket mer.

Tacksam för svar Glad

Vet ej vilken grupp detta tillhör, så ni får ändra om det blev fel!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Millchan
0

Chillor bör inte sitta ensamma och en bebishane går att sätta ihop med en vuxen hanne!

En bur till 2 chillor ska ha en bur på 0,5kvm vill säga 50*50*100!

Två hanar alltså vuxna brukar inte gå att sätta ihop vad jag förstått men en bebis ska visst inte vara nåt problem!

Lycka till!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Mirre9898
0

Som #1 säger, det rekommenderas att ha två men det finns ingen lag på det.

Men är det inte 100*100*50 (Höjd*Bredd*Djup) ?

Miranda

dermot
0

#1 och #2 Okej, tack! :)

Jag ska fundera på hur jag ska göra. Även om det inte blir just denna kille, så blir det nog chillor senare! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Millchan
0

#2 Jag kanske har fel hmmm men om ni går in på den här sidan kan ni räkna ut en laglig bur http://chinchilla.markusgil.se/omplacering-adoption-bur?width=84&depth=60&height=120&numChins=2&posted=1

På hennes sida finns också chillor som hon omplacerar för 400kr/chilla

Enligt henne så är måtten som du säger 100*100*50, det var nog det som jag kommer ihåg att kortaste sidan får inte vara mindre än 50cm,

Våra burar har måtten 84cm bredd 60cm djup och 120cm höjd och enligt uträkning lagliga!

Mitt tips är att bygga egen bur för då får man som man vill och så blir det rätt storlek och man slipper söka efter bur på olika ställen, det är svårt att hitta ställen att köpa en så stor bur!

Mirre9898
0

#4 Det är väll också billigare att bygga en egen? jag såg en chinchilla bur för 5000 kr förut :o…

Miranda

dermot
0

Hur är det räknat då?

Alltså om man vill ha 2 våningar (se nedan) så måste varje våning då plussa på mått/höjd ytterligare? Eller räknar man det samman?

Som t.ex jag gjorde lite snabbt i paint.

Om totala höjden är 150cm, 90cm i bredd och djupet 60cm. Är den då godkänd? Eller måste jag då t.ex ha 300cm i total höjd?

// Anka

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hoppas jag det funka ladda upp…

// Anka

dermot
0

Blev lite luddigt, men jag hoppas ni förstår :)

// Anka

Millchan
0

jag har ingen aning om vad en sån stor bur kostar men kan tänka mig att det inte är billigt, vi betalade drygt 2000kr för våran hembyggda bur och det är 3 burar i en!

Millchan
0

#8 Det låter som en laglig bur du har ritat ut, det är botten som är viktigast och så måste höjden vara minst en meter men bör inte vara för hög för fallrisken av chillorna!

Chillorna behöver minst 2 hyllor att hoppa på och gärna lite grenar och så kan man lyxa med hängmattor och hängtunnlar och ett hus till dom att gömma sig i är också bra!

dermot
0

#10 Okej, tack! Glad

// Anka

Millchan
0

Några veckor gammal bild, har hängt upp hängmatta och hängtunnel för ett tag sen men har inte hunnit ta bilder på det ännu!

dermot
0

Vad fin bur!!

Mina förra var ena riktiga illbattingar och bet sönder hängmattorna..Obestämd Gör dina också det? Eller var det bara mina kanske. :p

// Anka

Millchan
0

#13, Jag har inte haft mina hängmattor så länge ännu, men än så länge har dom inte gnagt på dom och jag hoppas att dom låter bli att gnaga på dom!

Tack för att du tyckte om buren, vi är riktigt nöjda med den!

dermot
0

#14 Ja, okej! :) Det kanske bara var mina som fått lite fnatt på det ;)

Tyckte den var jättefin, förstår att ni är nöjda!

// Anka

Fridaaaa
0

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html

EnligtEnligt jordbruksverkat ska buren vara minst 100 cm höjd, bredd 50cm och längt 100cm :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#16 Tack! :)

// Anka

Zuzziquie
0

#7 Den är godkänd :)

0.9*0.6 = 0.54kvm = över 0.5kvm
Kortaste sidan är över 50cm
Och så är den högre än 1m 

= Den är godkänd :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

ChillaFlickan
0

#2 Ja det är helt rätt mått, men det är det absolut minsta måttet!

/ChillaFlickan :)

dermot
0

Tack för era svar!

Hittade en gammal bild på dem, Betty till vänster och Doris till höger. Så söta och så saknade <3

// Anka