Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2872 ggr
ChillaFlickan
0

Vars ska's maten köpas?

Vars ska jag köpa chilla maten ifrån? Jag vill helst inte köpa från djurbutiker, har hört att de inte har så värst bra mat för chillan..? Skulle vilja köpa typ från en uppfödare så jag vet att jag kan vara säker att det inte är så jätte dåligt iallafall. Tips på bra hemsidor jag kan beställa ifrån? :)

/ChillaFlickan

Anne.K
0

Många djurbutiker säljer ju Bello Chinchilla pellets, som är ett bra foder som är lätt att få tag på.

Annars så är det bästa förutom Bello, så är Mästers (tror jag det heter) det bästa och de som många chilla uppfödare använder. Dock svårt för en vanlig ägare att få tag på om man inte ber att få köpa direkt från en uppfödare. Så då tycker jag Bello är bra att välja, för det är lätt att få tag på och är ett bra foder strax efter det som uppfödarna använder :)

Jag själv använder Bello chinchilla pellets till mina töser :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ChillaFlickan
0

Okej tack :)

[Skutta]
0

Bor du i Uppsala-området kan du inte förvänta dig hitta de "bättre märkena" på mat… De har ju ingenting Skrikandes!! Hittade en affär som hade samma grossist som säljer Bello (tror jag, blandar lätt ihop sådant) men de vägrade ta hem det!

Annars så säljer väll de flesta chinchilla-uppfödare foder? Som jag har tittat på iaf… Prata med den tilltänkta uppfödaren, eller kolla om någon affär i närheten har rätt märken. Vet att Gnagarboden säljer både Bello och mästers, men när min pappa försökte handla därifrån (kan inte handla med mitt kort via internet tydligen, då jag är mindreåring) så gick det inte…

Vet att på zoonen så pratar några chilla-ägare i gbg om att det är jättelätt att hitta djuraffärer som säljer rätt foder, så det kanske är lättare på andra ställen? Men vad vet jag, kanske alla måste krångla sig igenom allt Skrattande.

ChillaFlickan
0

#3 Okej, jag bor inte i Uppsala trakten iallafall. Skrattande

Jag köper från Björkis, de tar hem det mesta i matväg. Glad

/ChillaFlickan

Anne.K
0

Jag bor i en liten stad å har bello här, så man behöver inte bo i stora städer för att hitta. Annars är det lätt att bara beställa hem bello från nätet.

UlrikaD
0

#5 Är det inte jättedyrt med frakt att beställa från nätet?

ChillaFlickan
0

#5 Jo jag bor också i en rätt så liten stad, beställa från nätet är ju också ett alternativ. Glad

Anne.K
0

Nu kommer jag inte ihåg vad frakten låg på men kan ju kolla upp det när jag hinner om inte nån annan hunnit kika :P det kostar ju olika beroende på vart ifrån man beställer.

Josefin76
0

Jag har köpt från gnagarbutiken. Bra pris och inte alls så farligt i porto.

UlrikaD
0

#9 Menar du gnagarboden?

Kollade där och förstod inte riktigt varför frakten blev dyrare ju mer pengar man besällde för.

Men de hade Mästers chilla-pellets där.

Josefin76
0

Nej, jag antar att de gör så för att jämna ut det lite. Men om man höll sig under 200 så var det helt ok. OCh ja, såklart menade jag gnagarboden.

Jag köpte pellets, och äppelkvistar. Nu behöver jag bara hitta någonstans jag kan få bra hö. Fast Fluffy har ätit bäst av det grova jag köpte på zoo.

UlrikaD
1

#11 Jag kikade ju på lite större varianter i och med att jag behöver två säckar i månaden.

På de flesta ställen så blir ju frakten billigare ju mer man beställer för och inte tvärtom.

Jag ska ta och ringa till Foderbilen och fråga om de har möjlighet att ta in Mästers chillapellets. De säljer ju kanin och marsvinspellets därifrån. Och där handlar jag för väldigt mycket pengar varje månad så det hade underlättat betydligt.

Sen att det är hemkörning till dörren och uppburen tre trappor är ju aldrig fel heller:)

ChillaFlickan
0

#12 Åh vad bra med en Foderbil! Jag tror jag ringer dit också! :)

UlrikaD
0

Företaget heter Foderbilen. Kanske för att de har hemkörning. Ruskigt praktiskt när man handlar mycket till många djur:)

ChillaFlickan
0

Okej, säkert. :D Verkligen! :)

Josefin76
0

UlrikaD: Nej, det är ju onekligen så det brukar vara. Att man får billigare eller gratis frakt när man köper mycket.

Mitt problem är väl snarare det omvända. Det går åt så lite mat till en, snart två chillor. Jag är nästan rädd att den ska bli gammal.

UlrikaD
0

Den ska ju hålla ett år från tillverkningsdatumet iallafall.

Du får skaffa fler chillor så har du inte det problemet sen.Flört

Josefin76
0

Hahaha fresta mig inte. Jag fick Fluffy från Cicci för 2 veckor sedan. Nu bygger jag bur. Väntar på nästa chilla som kommer på fredag. (och funderar helt hemligt på vart nästa bur kan få plats) ;-)

UlrikaD
0

#18 Låter helt normalt tycker jag.Skrattande

Josefin76
0

Bwahahaha Vet inte om det är bra eller inte. Hur många chillor är det du har? ;-)

UlrikaD
0

#20 La, la, la, la va, jag hör inte, vad sa du….Oskyldig

Nejdå, jag har ju tyvärr fått dra ner en del pga av min hö-allergi. Så jag har faktiskt "bara" 30 kvar.

Josefin76
0

Hahahaha Bara 30. Ja, det är ju faktiskt ingenting. ;-)

Nåja. JAg tror 2 får bli bra, ett tag i alla fall.

[Skutta]
0

Gnagarboden har ganska så bra priser om man åker ner till Sollentuna… Frakt vet jag ingenting om, misslyckades totalt med att beställa -.-'.

Vad bra att Björkis har det du behöver och att det löste sig :).

ChillaFlickan
0

Men NU när jag var sist och tänkte beställa maten, så var det nån tjej som sa att de INTE tog hem mat! Förra gången jag var sa de att de skulle ta hem, men nu så..!? Hallå, jag litade på dem, jag ska för guds skull skaffa chinchilla som kommer snart och då kan de ju inte göra sådär!?

[Skutta]
0

Gud vad konstigt… Men jag litar själv sällan på djuraffärers biträden, vissa verkar inte ha en aning om vad de snackar om (inte bara när det gäller fakta om djuren, men också angående deras egna varor). Finns det någon uppfödare i närheten av var du bor? Kanske kolla om du kan beställa från Gnagarboden… Hört att Granngården ska ha Mästers (eller var det Bello Obestämd Jag är verkligen dålig på att minnas sånt här) men de hos oss har det inte, och kan inte tänka sig beställa hem ngt av de märkena som jag hört ska vara nyttiga. Du kan ju alltid kolla om du har någon i närheten.

ChillaFlickan
0

Jag säger detsamma.. Inte jag heller för den delen, de erbjöd mig nån sorts blandning med "allt möjligt" påse som de ville att jag skulle köpa till chillorna, jag vet inte hur mycket konstiga saker den innehöll!? Givetvis köpte jag den inte (litar inte på att det är bra). Jag ska beställa från Silverklippan, lite badsand (Witte Mollen), pellets (Mästers), och hökuber (Alfa)! En väldigt bra sida som man kan beställa bra mat osv till chillor! :)

Kan passa på att länka till sidan också! :P

: http://www.silverklippan.se/18976584

Millchan
0

#26 där kan du lita på att du får rätt grejjer och Cattis är en super tjej att has med!

Bra val att köpa ifrån!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

UlrikaD
0

De flesta reggade uppfödare har pellets och sand att sälja tror jag. De brukar ha det iallafall.

ChillaFlickan
0

#27 Jo hon är verkligen super!