Avelspar.
Hej!
Ni som har avelspar,
Bor de tillsammans hela tiden eller särar ni på dom när de får ungar?
Eller under andra omständigheter?
Bara lite nyfiken ^^
Vet ju att honorna går dräktiga länge men är det bara honan som tar hand om ungen/ungarna eller hjälps de åt? :)

Här är det väldigt olika. Jag har en del honor som jag vet tar väldigt lång tid på sig att bli dräktiga. Det kanske tar 1 1/2 år innan det kommer bebisar, de kan jag låta sitta kvar ihop och så får de ta hand om bebisen/bebisarna tillsammans.
Men sen finns det ju honor som i stort sett blir dräktiga igen i samma sekund de fött och är väldigt fertila. De delar jag i god tid innan hon ska få så hon inte blir omparad. Så får hon sitta med bebisen och hanen får flytta ihop med någon annan hane.
Okej tack ^^

Kan ju tilläggas att när jag sätter ihop ett par så är jag ju inte ute efter att bara få bebisar, jag är ju ute efter en speciell typ av bebisar.
Så när honan fått sin kull så vill jag gärna att bebisarna ska växa upp så jag ser hur de utvecklar sig.
Det kanske är så att jag inte tycker att den kombinationen alls blev bra, då är det ju dumt om just de två får en till kull tillsammans.
Jo det förstår jag.
Nej jag hade bara en liten tanke på detta då jag gått o grubblat på om jag ska skaffa en hona till en av mina pojkar så jag särar på dom.
Men som sagt det va bara en liten tanke :)
Jag särar på dem efter varje kull.
Sätter ihop dem och låter dem sitta ihop tills bebisarna kommer, då särar jag på dem, sen får honan sitta med bebisarna till dem är gamla nog att flytta hemifrån och sen får honan vila 1 år innan nästa kull.
Haft en hona som blev tjurig mot hanen när hon inte hade långt kvar tills hon skulle föda, då fick hanen flytta ut tidigare :)
Okej :)