Chinchilla och marsvin
Annons på blocket: marsvin + chinchilla, säljes tillsammans.
Vad tycker man om detta?
Jag kan inte förstå hur man får för sig att sätta ihop två så olika djur tillsammans..
Kanske man tänker på två "marsvinsartade gnagare" - men om så är fallet, låt mig fråga hur man kan vara så dum?
Hujedamig..
Stackars djur.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Chinchilla_och_marsvin_34682652.htm?ca=5&w=3
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Mina chinchillor brukar träffa min brors ena marsvin på golvet de luktar lite på varandra och leker, sover tillsammans ibland, men aldrig utan uppsyn hade jag fått för mig en sådan sak.
Hade inte fått de annars om inte de va så att mellis o saga var på ''rymmen'' och min bror hade ute sitt marsvin och vi hittade dom sovandes tillsammans..
Hahaha, så sött!
Ja, men under uppsyn kan man ju kanske låta dem träffas om man vet sedan innan att de inte bråkar. Men som sagt, skulle aldrig få för mig att ha dem tillsammans utan uppsyn, och än mindre bo tillsammans i samma bur och allt. Usch, fy och skam!

Det är inte första gången nån säljer chinchilla och marsvin ihop.
Lite taskig med tanke på att marsvinet är vaken på dagtid och chillorna på natten. Och marsvinen ska ha massa färskmat varje dag och chillorna ska inte ha någon. Funkar inte riktigt ihop alls.
Jag har mina chillor och guldhamstrar ute på golvet tillsammans, de har inga problem med att gå ihop. Men jag skulle ju knappast komma på tanken att stoppa in dem i en bur tillsammans.
#2 & #3
nä förstår egentligen inte varför just den idén med marsvin och chinchilla. de har ju olika matbehov och olika ''dagsrytmer'' men mina chinchillor är vakna på dagen nu istället eller ja de vaknar vid två tiden, sen sover de på natten när jag sover.. (hade de i mitt sovrum innan, då jag fortfarande bor hemma)
#4 Det är inte bra för chinchillor, man kan förkorta deras liv med flera år om man vänder deras dygnsrytm..
#5 okej för de har gjort de själv, vet inte om de är mer intressant och vara vaken på dagen än naten..
Har hittat en kanin och chinchilla som säljes tillsammans också. Och sen är det ju ganska så livsfarligt för ett marsvin med en sådan bur som chinchilla vill ha.
Stackars djur! Jag tycker att det ska vara samma art, å leka kan de ju göra ibland som Sammyfasth säger, men inte bo tillsammans!
usch, har sett chillor å marsvin säljas tillsammans tidigare också :( det är så tråkigt. för oftast bor dom ju även i en marsvinsbur, så det kan knappast chillan må så bra över.
Nä fy, varför ska folk envisas med att olika arter ska leva tillsammans… suck!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
detär ju inte precis för djurens bästa man gör det.
Tyvärr finns det inte tillräckligt med information om chillor i djuraffärer och ofta när de säljs ges inte rätt info ut.
leder tyvärr ofta till sådant här samt oönskade kullar som är svåra att sälja.
Jag har sett en annons med en chinchilla och en kanin som säljes tillsammans. Dem hade en bra chinchillabur men inte till kaninen då den var hör och med våningar som kaninen säkert hade svårt att hoppa runt på.
Håller dessutom med er andra, kaniner/marsvin ska ha färskmat/grönsaker men inte chillan. Frågan är då om chinchillan fick grönsaker eller om marsvinet inte fick?
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Först och främst vill jag bara säga att jag INTE planerar att sätta ihop marsvin och chinchillor! Men jag gillar väldigt mycket att planera och rita olika burar, till alla smådjur. Så OM man nu skulle sätta ihop de eller kanske ha en "lekbur"/ voljär skulle man då inte kunna ha en stor botten till marsvinet, med hus och sådant men samtidigt bygga högt med hyllor, tunnlar och hus på hyllor till chinchillan? Alltså man har inte så de bor där inne utan att de bara träffas? ( man har alltså inte den där matfrågan att tänka på )
För att vara lite mer On topic, jag har undrat hur marsvin och chinchillor skulle fungera tillsammans. Men ni som har testat att låta de träffas. Hur började ni låta de mötas? Satte ni bara de på golvet och typ " LEK NU :D:D:D " eller? :P
( Hoppas ni fattar något av vad jag skriver om hahah )
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Djur av olika art har inget utbyte av att träffas. De pratar inte samma språk, äter inte samma mat, har inte samma rörelsemönster eller nåt.
Det är samma utbyte som jag har av att ställa mig och prata med ett träd. Ibland får man ett löv i huvudet, men så mycket mer än så får jag inte ut av det hela:)
Haha okej. :P Antar att du menar "äter iinte samma mat? " ;)
Nej men jag tänkte.. att.. de kanske ändå.. skulle gilla det.. ? eller Allstå.. jag borde vara tyst nu..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Woops, ska genast ändra det.
Nepp, ett marsvin behöver en marsvinskompis och en chilla behöver en chilla-kompis.