Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1718 ggr
ChillaFlickan
0

Kastrera hane

Hej! Tänkte köpa en hane (chilla) och sedan en hona, ska kastrera hanen (vill ej ha ungar). Vilken ålder är hanen redo att kastrera sig?

Svara snabbt!

/ChillaFlickan

Ciccipicki
0

Hanen bör ha blivit könsmogen. De blir det allt från 5-9mån. På hanar ser man det genom att kulorna kan vandra ner i pungpåsarna. Normalt ligger de i buken. Veterinären har alltid en kontroll inför kastrationen.

UlrikaD
0

Om man vill slippa eventuella risker och kostnader så är det ju lättare att köpa två av samma kön.

Jag har kastrerat en hane och det har gått bra, men har också läst historier om folk vars chillor dött under operationen.

Sen om du köper en bebis-hane så måste du ha honom ensam i bur i flera månader innan han kan kastreras och sen i några veckor efteråt. Och honan blir ju också sittandes själv länge.

ChillaFlickan
0

#1: Okej, tack :)

#2: Okej, nu har jag fått höra att det kan bli en hona också (istället för hanen) , folk säger ju att hanar är bråkigare med varann?

UlrikaD
0

#3 Man brukar ju säga utefter egna erfarenheter. Jag har inte märkt någon skillnad mellan att sätta ihop hanar eller honor.

Men är du osäker så köp två honor istället, men återigen en av dem bör vara en bebis ifall du vill ha den lättaste sortens sammansättning.

ChillaFlickan
0

Okej, jo. Läste lite att hanen kan vara stökigare på natten?

Det är det jag tänkt från början, så får det nog bli.

UlrikaD
0

#5 Varför skulle en hane vara stökigare på natten?

Undrar jag lite av ren nyfikenhet:)

Chillor är kvälls och nattaktiva djur och de är oftast vakna på natten oavsett om det är en hona eller hane.

Justsmiile
0

#5 Har inte upplevt att de är stökigare på natten, är nog från chilla till chilla. 
alla har ju sina egna personligheter.
visst, min hane kan få fnatt på natten men det får min hona med :)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

ChillaFlickan
0

#6 Jag vet faktiskt inte? :) Det var dumt att skriva så.

#7 okej, jo det tror jag också!

Visst är det så! Okej :)

Rafflan
0

Mina hanar tjafsar mer än mina honor.
Dock är inte det så konstigt då det är 2 könsmogna hanar som sitter i samma rum som brunstande honor.
Sen är det en person fråga vad som är tjafsa mellan chinchillor igentligen, det jag anser att tjafsa kanske en annan anser normalt?

Men är du orolig är hona + hona eller kastrerade hane + hona bäst då det är ovanligt att dem kombinationerna bråkar :)

ChillaFlickan
0

#9 Okej, tack :)

UlrikaD
0

Mina hanar sitter också blandat med honor men de tjafsar absolut inte. Vare sig lite eller mycket.

Men jag tycker också att om man är osäker hellre satsa på kombinationen två honor.

Tror att det är lättare att saker händer om man går och oroar sig för det.

Rafflan
0

#11 så dina piper ALDRIG mot varndra eller blir sura på varandra? inte ens om dem försökter ta russin från varandra, eller vetegroddar, eller dina kanske äter upp sina russin och vetegroddar exakt lika snabbt?

Dina vuxna blir inte ens sura om dem kommer fram till öppningen och den unga burkompisen hoppar fram och landar på den vuxna?

Jag tror inte chinchillor känner av var oro när vi sitter i soffan och kollar på tv ;)

UlrikaD
0

#12 Jag ger inte mina russin, och vetegroddar delar de ur matskålen.

Jag vet inte om mina yngre brukar hoppa på de äldre faktiskt, det är möjligt.

Jag vet en gång en chilla blev sur. Det var när två stycken var ute och den ena hittade en oskalad jordnöt som en hamster hade tappat. Då blev det snabb jakt i chillarummet.

Jag menar oron man har om man sätter ihop två djur och förväntar sig att de ska bråka förr eller senare. Då går man ju fram och tillbaka och tittar till dem, och tittar till dem igen så ingenting händer. Förhoppningsvis gör man så om man nu tror att någonting ska hända.

Den oron känner djuren helt klart av.