Vars kan jag köpa höet!?
Jag har panik, jag måste veta VARS jag ska köpa höet innan chillan kommer på onsdag! Finns det nån sida man kan beställa ifrån?
Hjälp!
/ChillaFlickan
Hö kan du köpa i en vanlig djuraffär…
Annars tar du och letar upp någon som har hästar som du kanske kan få köpa hö av. Köp INTE HÖENSILAGE. Det funkar INTE till chillor.
Eller så kollar du på blocket och letar upp någon som säljer hö där.
Okej, har hört att det kan vara lite dåligt för dem..?
Jag känner en som har hästarn, hon kanske kan hjälpa mig ;)
Jag har letat, det fixar sig nog :)
Tack för svaren! /ChillaFlickan
Hade "nån" kunnat länka till en sida med hö?

#3 Hö är ju ingenting man köper över nätet. Hö är ju en färskvara. Det bästa är ju att köpa av en bonde eller på något ställe som säljer till häst. Då får man det jättefärskt.
Annars finns det ju på alla djuraffärer i påsar, men då får man kolla extra så det ser bra ut. Ibland kan det ju ligga där i flera månader.
Man får aldrig ett lika bra hö i djuraffären men det kan vara ok om man inte har något annat ställe.
Om du har ett ställe som Lantmännen/Granngården i närheten så brukar de ha bra hö oftast.
Om det inte fungerar med den som du kände som hade hästar kan du gå in på blocket på hästdelen under Foder och se om någon säljer småbalar av hö i närheten av dig. Om du inte har plats att förvara en hel sån bal (vilket de flesta nog inte har - de är på ca 10-14kg) så kan du bara fråga om du får komma dit och fylla en eller två icakassar, det kommer de inte ta många kronor för och då får du för det mesta riktigt toppen hö :)
Det du kan fråga om, om du åker till en bonde är:
- är det hästblandning utan klöver? (det bör det vara)
- är det årets? (det får det gärna vara)
- är det skulltorkat? (det är ett plus i kanten)
- är det analyserat (inget måste men då brukar man kunna vara helt säker på att det bra
Och när du kommer dit så kan man titta efter:
- att det är grönt och inte gulbrunt
- att det luktar fräscht och allra helst nästan lite sött
- att det inte dammar när man drar ut en tuss från balen
Hm, det är nog det jag kan komma på man ska tänka på vid köp från bonde :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#4 Okej, tack :)
#5 Tack, men ska dem äta torkat hö? Vad är det? :)

#6 Hö är ju torkat gräs. Är det inte torkat så är det ju inte hö.
Jo men jag menade mer gult/brunt hö? Min vän sa att hennes mammas chinchilla åt det.

Om höet är gulbrunt så betyder det bara att höet inte är färskt att det har legat länge.l
Mina vägrar helt att äta sånt hö om jag skulle köpa det nu i och med att de är vana vid färskt, fint hö.
Men det är oftast den sorten du hittar i zoo-affärer, beroende lite på hur stor omsättning på hö de har.
Okej
Men "torrhö" är det grönt hö? Såg annonser om det på blocket.

#10 Jag antar att det syftar på sånt vanligt hö. Fast när jag sett sådant annonserat på blocket har det handlat om balar som folk med stall köper.
Alltså hundra gånger mer hö än en chilla nånsin kan äta i stort sett:)
Hö är ju en färskvara så det ska ju inte stå hur länge som helst. Jag köper en vanlig svart sopsäck full med hö varannan vecka ungefär. Och då har jag 30 chillor.
#10 Japp! Det ska vara vanligt hö liksom :) Det ska inte vara hösilage eller ensilage, utan helt enkelt vanligt hö… Menar bara att det har en grön nyans (men är fortfarande torrt vanligt) istället för en tråkig gulbrun som det får när det är på väg att bli gammal. - chillorna gillar mer grönt och det brukar vara bättre näringsinnehåll i höet då också :)
Som på den här bilden: http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Foder/Grovfoder/ vanligt hö :)

#12 Vad smart du var och letade upp en bild. Så långt tänkte inte jag.
#13 Ibland så ;)
Okej, då vet jag det :D