Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 2430 ggr
Rafflan
0

Demperimerad och problem med ögonen?

För några månader sen särade jag på Pucco och hans burkomnpis då han inte var så snäll mot sin kompis.
Pucco blev dock lite mer dämpad då och har i perioder blivit mer piggare och sen dämpad igen. Men har ätigt och druckigt bra.

I morse såg han konstig ut, när jag lyft ut honom och kollade igenom honom verkade han ha kissat pytte lite på sig själv runt snoppen, sen hade ögonen "klibbat" ihop, jag öppna dem åt honom, gick lätt och sen verkade det bra.

Någon som vad som kan vara fel med ögonen? han var inge snorig runt nosen iaf, och i övrigt verkar han okey, lika sur som vanligt när man hanterar honom, vill dock inte riktigt äta, sattet höt vid honom, han tog ett strå och var sen inte intresserad mer…

Funderar på att köpa hem critical care idag ifall det nu skulle vara så att han inte ätigt under dan.

UlrikaD
0

Förkylning, suttit i drag, blivit kall?

Critical Care botar ju inte orsaken till att han mår som han gör och ska ju helst ges enbart om man har en diagnos.

Det är lätt hänt att de får smak för critical care och slutar äta det andra fodret helt istället, med tandproblem som följd.

Det är ju mest som ett komplement efter operationer osv när chillan inte kan eller vill äta själv.

Rafflan
0

Tänkte jag med, men då borde han vara snorig också, rinnanade ögon kan ju ha fler orsaker.

Inte kallt i rummet, inte dragit, har överbur, alla andra chinchillor + kaniner/marsvin mår bra. Det är enbart ögonen som är nåt symtom, och det är ju ett ganska svagt symtom…

Han vill ju ev inte äta därför jag tänkte köpa det.

Ska ringa veternären när jag kommer hem om han inte är bättre. Dock är dem lite okunniga så känner mig inte så säker att åka in med honom till dem ändå med så få symtom…

Rafflan
0

om det är förkylning, vad gör man då?

UlrikaD
0

Har faktiskt aldrig haft en förkyld chilla. Men antar att om de blir allmänpåverkade att de får antibiotika.

Veterinären brukar inte låta en köpa CC utan en undersökning just pga av att chillan kan ju börja äta igen (vilket naturligtvis är bra) men kan då samtidigt dölja varför den inte äter i första hand.

Tandproblem ger ju också symptom som rinnande ögon och matvägran. Men inte direkt att han är kissig i pälsen.

Så gissningvis så är det någonting som ger en allmänpåverkan som t.ex en förkylning kan göra. Kan ju vara så lindrigt att det ger sig om en dag eller två och han kanske bara behöver lite hjälp att tvätta grusiga ögon lite grann.

Svårt att säga när man inte har den hemma hos sig själv.

Du skulle ju kunna ringa till en chillakunnig veterinär typ Fågelkliniken och fråga. Hon kanske kan hjälpa dig över telefon och då kan du ju sen åka till en annan veterinär i närheten som kanske inte är lika kunnig och vidarebefodra det hon sagt.

Har själv gjort så en gång.

Rafflan
0

Jo jag brukra göra så, läsa på om sjukdomen jag misstänker det är och sen åka till veterinären och berätta om min misstanke och vilka undersökningar jag bör göra :)

Dem har inte heller fått pellets på 1 månad om det kan ha nåt med saken att göra?

UlrikaD
0

#5 Varför har de inte fått pellets?

Det innehåller ju näringsämnen som chillan behöver även ifall huvudfödan ska bestå av hö.

Rafflan
0

#6 för att butiken jag köpt från har lovet att få in det helg efter helg, igår fick dem dock in det så ska åka och köpa i helgen. Mitt enda alternativ annars har vart dem här pellets blandingarna i djuraffären… :/

UlrikaD
1

Det är klart att han kan ha blivit dålig pga det. Det finns ju trots allt näringsämnen i pellets som de behöver.

Rafflan
0

#8 jo, dock trodde jag dem ju skulle klara sig 1 vecka, sen bara 1 vecka, till, okey detta blir sista veckan och nu denna helg fick dem äntligen in det, så trodde ju aldrig dem skulle vara utan pellets så länge…

Vad gör man nu då? kan CC hjälpa honom nu? :(

UlrikaD
0

#9 Jag tycker du ska ringa och rådfråga en kunnig veterinär och då nämna det här med pelletsen också.

Det är möjligt då att CC kan vara en bra idé. Där finns det ju alla näringsämnen.

Nu kan det ju fortfarande vara någonting helt annat men det kanske har gjort så hans immunförsvar blivit sämre och lättare mottaglig för t.ex en infektion eller förkylning.

Fågelkliniken öppnar ju nu om fem minuter så hör om du kan få prata med Cecilia.

Rafflan
0

Ringde och pratade med dem på fågel kliniken och hon jag prata med kunde inget säga, utom att ha koll så han inte blir sämre…

Ska dock ringa till min likala veterinären och prata med dem ang CC och se om dem tycker jag ska köpa en påse till honom.

Jag erbjöd dem ju ett annat sorts pellets då min butik inte fick in mitt vanliga men chinchillorna total dissade det, var vanligt pellets, okänd sort.

Ska gå över till carrier tror jag då det är lätt att få tag på.

Zuzziquie
0

#11 Hm, jag skulle gissa på att det antingen beror på förkylning (men då borde det rinna från näsan) eller tandproblem. 

Vid förkylning (och som sedan kan leda till lunginflammation) så är det viktigaste att du har chillan på ett ställe där det är någon grad varmare och absolut utan drag. Samt att chillan ska få ta det lugnt och inte blir uppstressad (det gör det jobbigare för dem att andas)

Är det däremot tandproblem så ja, då finns det ju tyvärr inte så mycket att göra mer än att åka in och röntga tänderna…  

Rent gissningsvis så tycker jag inte att bristen på pellets i sig borde leda till de problemen. Men kanske att de inte fått någon pellets och immunförsvaret därmed har blivit nedsatt vilket lett till att han åkt på förkylningen?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Rafflan
0

#12 Med tandproblem borde han väl inte äta hö heller? Och då brukar dem väl ofta dregla runt munen och magra? dock är det ju ingen omöjlighet.

UlrikaD
0

#13 Nä, tyvärr behöver de inte göra någonting av det. Säger jag av egen otrevlig erfarenhet. När de dreglar har det ofta gått ganska långt.

Men tänder vet man ju inte säkert ifall man inte röntgar. Men man behöver ju inte gissa på det värsta direkt. Förhoppningsvis är det ju någonting lättare som går över.

Rafflan
0

UPPDATERING! UPPDATERING! UPPDATERING!

Som alla så blev även jag ju väldigt orolig när min lilla kille inte verkade må bra och skrev i oron säkert väldigt förrvirrande så tänkte förtydliga mig lite.

I buren sitter han i sitt hus, lägger jag in/ditt hö, pellets eller vetergroddar nosar han lite på det men inte mer, tar något strå från höet. Han verkar dämpad/deperimerad? Ögonen var imorse ihop klibbde, dock inget klet i dem, hjälper honom öppna dem och han har inte haft problem med ögonen sen dess. Om jag tar ut honom på golvet hoppar han runt, nosar och smakar på saker, inte samma fart som vanligt, dock nyficken och rör sig iaf.

Ringde fågelkliniken i morse och hon som jag prata med sa att jag kunde avvakta, men skulle han bli sämre gällde det att åka in snabbt, även ha koll på nosen, ögonen, avföring och om han äter + dricker. Blir han inte bättre skulle jag även åka in.

Sen ringde jag även Strömsholm och dem tipsade om critical care om det nu berode på att han inte fått i sig nog med pellets, men oavsett var det viktigt att han fick i sig nåt, dem kunde dock inte säga nåt om vad dem trodde kunde var fel, men jag skulle hålla noga kolla på honom.

Så nu har jag honom under uppsikt och matar honom med critical care. Funderar på att kanske göra varmvattenflaskor och lägga i en transportbur och sätta in honom där, vad tror ni om det? Då blir det ju varmare för honom.

UlrikaD
0

Känns han kall? En chilla ska ju i allmänhet inte ha extra värme, de trivs ju när det är svalt.

Rafflan
0

#15 känns okey på tassarna och magen.

Åt critical care med god aptit.
Som jag fatta det ske jag ge 15g critical care/dag vid 4-6 omgånger, men känner lite väl lite?

UlrikaD
0

#17 Jag hade gett honom så mycket som han ville äta.

Du kan ju prova att göra det med mindre vatten så du kan rulla dem till små bollar och se om han vill tugga dem istället.

Fast du måste ju få i honom vätska också naturligtvis men bara för att kolla om det är själva tuggandet som är problemet för honom.

Rafflan
0

#18 jag gjorde dem till bollar första gången, det är liksom lite fast så att han tuggar även om det är mjukt :)