Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 3498 ggr
LadyS
1

Burbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte fått tid till att sätta mej och fixa någon tråd om mitt burbygge tidigare men här kommer den.

Första chillan (Chilli) flytta in i Mars och då fick jag till en galler bur. Men när andra chilla (Shadow) flytta in börja jag fundera på att bygga en egen bur. Så mannen och jag kom överens om att ett rum i källaren skulle bli mitt chilla rum. Så strax innan juli börja vi på buren.

Det blev en massa material och väldigt rörigt nere i källaren. Stommen byggde min man rätt snabbt ihop.

Efter att stommer byggts ihop saktades arbetet ner… Alla skruvhå spacklades igen och slipades snyggt. Hyllplan sågades till och monterades in. List upptill och nertill på buren sågades till. Buren målades utvändigt och lika så invändigt.

I Augusti blev det dock bråttom att få klart buren i källen för då flyttade helt plötsligt 3 nya chillor in (Cleopatra, Phoebe o Theia). De fick sitta i en tillfällig bur medans vi byggde klart den i källaren. Pga torktider och annat så tog det oss ca en vecka innan vi va klar. Vi hade ju dörrar som skulle tillverkas och målas och monteras. Inredning att sätta in och till sist då chillorna.

En av anledningarna till att det blev extra bråttom att få ner djuren i den nya buren va för att ca en vecka efter att tjejerna flytta in fyllde min man år och vi skulle ha hela släkten på besök och fira han. Och i vårt kök stod alla chillor med burar kors och tvärs. Så med andra ord lite ont om plats =)

Men nu så är de äntligen ner flyttade i sina nya burar och det märks verkligen hur mycket de älskar dem jämfört med gallerburarna som jag hade till dem innan. Och det är helt underbart att kunna ha sina chillasaker på en och samma plats.

Fler burar kommer komma och lika så chillor. Men just nu njuter jag av de jag har.

Så här ser burarna ut i alla fall =)

LadyS
0

En bild på buren under målning =)

LadyS
0

En på dörrarna när de är på g att bli monterade

UlrikaD
0

Så jäkla snyggt!!

Men det är alltså två stora burar?

Mina chillor vill flytta hemifrån…

Millchan
0

Jäte snyggt stumpan och stoooort, förstår om dina chillor trivs där kram!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Justsmiile
0

sjukt snygg bur :) Har redan sagt det innan men riktigt bra jobb :D

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

LadyS
0

#3 Ulrika : Ja det är två stora burar i en =)

Haha… dina är så välkommna =)

# 4 & 5 Tack så jätte mycket.

UlrikaD
0

#6 Perfekt, då får du bygga snabbt nu, sätter mina på tåget sen:)

Zuzziquie
0

Har sagt det innan men säger det igen, de är något grymt snygga!

Kul att det knappt ens syns HUR stora de egentligen är på bilderna (de är verkligen gigantiska)!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

LadyS
1

#7 Jag kan ju skvallra lite och säga att jag redan har en till på g. Det stor färdig sågade bitar till en till stomme där nere. Dock är den inte lika djup som den första är. Den är nämligen grymt dryg att städa. Hela jag kan sitta i den utan problem och då har jag ändå gigantiskt med plats runt om mej. Och det går åt en massa spån… De nya är hälften så djupa men annars är de lika höga och breda som den första =)

Du får hojta till med vilket tåg du sätter dem på så jag vet när jag ska plocka upp dem ;)

#8 Tack så mycket Susanna… men får ju erkänna att du har ju bidragit med en hel del hjälp så det är kanske inte så konstigt att de är snygga :)

Eller hur de ser jätte små ut på bilderna.. men det är den inte;)

UlrikaD
0

#9 Tuff, tuff….Tut-tut!!Skrattande