Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 2687 ggr
Wand
0

Nya ägaren verkar inte okej..

Jag sålde mina 3 chinchillor i augusti. Pojken hamnade i ett mycket bra hem och har haft kontakt med nya ägaren och hon har berättat hur allt går och sådär. 
Tjejerna hamnade i ett hem som blev rekommenderat av min vän som själv är chinchillaägare, och jag tyckte då att det kändes bra.

Nu i efterhand så har jag dock börjat fundera på om tjejerna verkligen har det så bra som jag trott i snart två månader..
Hon som rekommenderade denna tjej berättade igår att hon hade tagit hem tjejen och låtit henne ta hand om hennes chinchillor medan hon själv skulle bort. När hon kom hem så var chinchillorna livrädda och detta var flera veckor sedan, och de har ännu inte repat sig. 
Tjejen har dessutom inte betalat för chinchillorna ännu, och hon vägrar att prata med mig. Igår skrev hon dessutom, helt "out of the blue, att hon inte var säker på att hon ville ha dem längre.
Så min vän sa att hon kunde ta dem istället, och då blev jag lättad då jag isåfall vet till 100% att de verkligen får det bra.
Men nu säger tjejen att hon vill ha dem trots allt, och att om jag säljer dem till min vän istället så vill hon ha pengar av mig för att hon tagit hand om dem.

Hon verkar inte ha alla skruvar hemma, och jag vet inte heller riktigt hur jag ska göra. Jag vill bara ta dem därifrån, men jag tänker då VERKLIGEN inte betala henne för att hon haft mina chinchillor och sedan ångrat sig!

Hur skulle ni ha gjort? Har ni tips, råd, vad som helst?
Känner mig väldigt inträngd i ett hörn, och jag tycker så synd om Betty och Ellie som kanske sitter där och mår dåligt. Rynkar på näsan
Varenda gång jag frågat hur det gått med chinchillorna och frågat om hur ofta de kommer ut och sådär, så säger hon inget annat än just "bra". Så då är det ju svårt att veta hur det har gått också..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Marina
0

Hon har inte rätt att göra sådär. Det är köprättslagen som gäller när man säljer saker (elelr djur) två privatpersoner emellan och då du inte har fått betalning på bestämt tid så har du rätt att ta tillbaka dem och hon kan inte kräva "skadestånd" av dig för att hon haft dem hemma hos sig.

Antingen måste hon betala eller så har du rätt att häva köpet och hämta dem.

Wand
0

Ja, det var nog det jag trodde. 

Emilia tar dem gärna. Problemet är att nu säger denna tjej att hon tänker ställa ut chinchillorna på gården tills Emilia hämtar dem. Jag förstår inte hur man kan vara så utomordentligt dum i huvudet? Hon verkar inte alls bry sig om hur chinchillorna mår eller något. Ställer hon ut dem nu så kommer de med säkerhet att bli sjuka och dö.
Ska prata med Emilia nu när jag träffar på henne, men jag är verkligen så arg att jag skakar.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att själv hämta dem, men jag hoppas att Emilia kan vara generös och försöka hjälpa till med detta.

Marina
0

Usch vilket jobbigt läge för dig, det är aldrig kul när en dispyt uppstår =( Och extra tråkigt när det blir på bekostnad av djurens hälsa och välmående. Hoppas verkligen det löser sig så ni får bort dem därifrån så fort som möjligt.

Anne.K
0

Usch det här lät ju inte roligt alls :( jag hoppas verkligen att allt löser sig för chillorna utan att dom ska behöva bli sjuka eller något på köpet :O vad tänker den där människan med egentligen??? Förstår verkligen att du är arg, jag själv hade blivit fly förbannad!

Usch för såna personer.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Wand
0

Ja, det är verkligen jättejobbigt, speciellt eftersom att jag inte kan hämta hem dem.. bor hemma hos min far nu och både han och lillasyster är dödsallergiska emot hö, och själv är jag måttligt allergisk med (men det skiter jag fullständigt i då djuren nu säkert lider).

Har även fått höra nu att hon har satt in marsvin tillsammans med chinchillorna.
Och så skrev hon för någon timme sedan att hon ger mig mina pengar nu i veckan och att jag verkar dum i huvudet.
Förstår inte hur jag kan vara dum i huvudet som bara bryr mig om mina djur…
Tänker absolut inte låta henne behålla chinchillorna. Hoppas bara att det styr upp sig bra, är så rädd att hon verkligen ska göra slag i saken och ställa ut dem på gården, i den här kylan ser det inte bra ut. Men gör hon det så ringer jag djurskyddet och ser till att hon inte får behålla dem i många minuter till.

Anne.K
0

Ne hon borde inte alls få ha chillorna. Hon verkar ju inte alls veta vad man gör med dom :S stoppa marsvin i samma bur??? Herregud!

Försök att få bort dom ifrån henne så fort som möjligt innan hon ställer ut dom på gården!

Stackars chillisarna :( gör ont att höra om sånt folk som inte verkar bry sig om djuren dom skaffar…

Wand
0

Verkligen idiotiskt! Och jag hoppas att Emilia kan vara barmhärtig och hjälpa till nu när det verkligen krisar. 

Avskyr att folk skaffar djur utan att bry sig om dem.. hade jag vetat det innan så hade jag ALDRIG låtit henne ta emot dem.

Anne.K
0

Är jobbigt när man inte vet hur vissa människor egentligen är innan dom får ens älskade djur :/ har själv råkat ut för liknande, fast med en hund som vi ville omplacera till bra ägare. som senare visade sig vara totalt oärliga :( väldigt tragiskt när sånt händer. hunden fick vi aldrig tag på igen :(

Justsmiile
0

men nej, man blir så extremt sur!? liksom hur dum får man vara? sätta in marsvin till chillorna och tänkte sätta ut dem!? 

Gaah sådana människor ska inte ha djur!
hoppas det löser sig!

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Hanna
0

Förlåt om jag drar upp tråden igen. Men hur gick det??

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wand
0

#10 Jag pratade med tjejen och redde ut saker som tydligen var missförstånd. Så nu är jag inte så oroad över att chinchillorna har det dåligt, dock riktigt dåligt av henne att hota med att ställa ut dem på gården och massa sådant, men de verkar ha det bra ändå, och min vän som har chinchillor själv har lovat att hålla koll då hon är där ibland. 

Dock så har jag fortfarande inte fått mina pengar för dem och hon har blockerat mig på facebook och hennes mamma vägrar svara på telefonen. Så det känns ju dödsdömt för tillfället, och det är det som gör mig arg, just att hon undviker det när hon tagit på sig ansvaret för djur och inte ens kan betala för dem.

Skiter i pengarna till mig, men rätt ska vara rätt, och hon beter sig allt annat än bra. Så jag vet inte riktigt vad jag kan göra nu förutom att skriva och ringa lite extra till hennes mamma och hoppas på att de ger sig tillslut.

Hanna
0

#11 Usch, fyfasen vad trist när folk gör så! :/

Att det krånglas så gör ju genast att allt annat blir problematiskt också. Men det finns folk till allt.

Wand
0

#12 Ja verkligen, kan ju säga att det är sista gången som jag är generös och låter någon betala i efterhand… fy. Obestämd Tänkte ju att hon är ju rätt ung, och är vän med min vän, så då bör det ju inte vara någon fara. Men nejdå. Bwah. Skrikandes

Hanna
0

#13 Man kan knappt lite på vänner längre Obestämd

Och om en är dum och gör fel och ljuger så blir det ju att man är misstänksam mot alla istället. :/

Wand
0

#14 Ja precis, det är det som är så trist. Människor är så opålitliga alltså, nästan skrämmande ibland. Förvånad Men sålänge jag inte får höra något mer att chinchillorna blir misskötta så kan jag i alla fall andas ut i vetskapen om att de mår bra. Och det är ju det viktigaste, trots att ägaren som person är en opålitlig tjuv, skulle jag nästan vilja på stå. Obestämd

Hanna
0

#15 Jag skulle bli rosenrasande. Så är imponerad över att du kunnat hålla dig från att strypa denna person.Foten i munnen

Dock tycker ju många att det inte är något att bry sig om när det är djur det gäller heller. "Värre om det varit en dyr ny bil".

Wand
0

#16 Ja, arg är jag, men vill inte göra något förhastat. Min vän har dock lovat att köra dem därifrån på en gång om något händer, så det känns också bra, det är nog mest det som håller mig lugn, haha. Rynkar på näsan

Ja, jag förstår mig inte på folk som inte kan tänka på individer…
Min vän har guldhamster som hon inte vill ha kvar, så jag erbjöd mig att ta över den, men då ville hon ha pengar för det. Så nu ska hon avliva den hos veterinär för ca 400-500 spänn istället, det enda hon tänkte på var pengar, och inte djuret. Så hemskt med sådana människor, fy och skam.

Hanna
0

#17 Men fy! En guldhamster kan man ju få nästan gratis (om man nu är ute efter att bara ha djuret. Missförstå mig inte!) också vill hon ta betalt Obestämd Jag skulle bara vara glad om någon ville ta den.

När vi skulle göra oss av med vårat akvarium fick några vi kände det, dock tog vi en summa på 200kr då fiskar och akvarium är ganska dyrt. Men aldrig att jag skulle välja att avliva något istället för att ge bort det. Visst om man frågade snällt om en slant för buren eller något.