Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 2179 ggr
spacesheep
0

(K) Chinchilla sökes

Hejsan! Jag är en tjej på 17 år som brukar hittas på kanindelen av detta forum. Har då en liten kanin och har nu börjat överväga att skaffa ytterligare djur. Har haft djur sedan barnsben.

Ett av de djur jag överväger är chinchillor, och jag är införstådd i grunderna som det är, men tar gärna emot tips. Jag har en bur hemma som jag kommer bygga om (observera ingen kaninbur).

Så det jag undrar är om någon här har chinchillor till salu det närmsta, om ni anser att jag borde börja med en vuxen eller unge och om jag borde börja med en chilla eller flera.

Wand
0

Man ska ALLTID ha minst två chinchillor. De är flockdjur och mår inte bra ensamma. Alltså bör du börja med 2. 

Angående unge och vuxen så tycker jag faktiskt inte att det spelar någon större roll. Ungarna är ju mindre och om de inte är jättehanterade så kan de vara lite rädda av sig som små, men de är mysiga och lätta att lära. 
Vuxna är ju oftast hanterade och rätt tama om de kommer ifrån ett bra hem/uppfödare.
Mitt tips skulle nog vara att skaffa antingen två äldre eller en äldre och en unge.

Tänk på att chinchillor lever i mångamånga år, och skaffar man då en unge så har man ju fler år tillsammans. Men då får man ju också se det som så att man är bunden till djuret under längre tid, och det är nog rätt bra om man tänker efter innan.

Jag skaffade mina 2 första chinchillor i maj detta år, och min tredje i juli. I slutet av augusti var jag tvungen att sälja dem pga en nyutvecklad allergi, och detta är varken kul för chillorna som tvingas flytta runt och inte för en sjävl heller då det inte alltid är lätt att få dem sålda.

Så tänk igenom det noga, träffa chinchillor och skaffa dig en uppfattning av dem som djur. Sedan kan du nog avgöra om det är ett djur du vill ha i runt 15 år om inte mer.  

I övrigt så önskar jag dig lycka till. Här på Chinchilla iFokus finns det en del väldigt trevliga och bra uppfödare som säkert kan hjälpa dig på vägen i ditt chillaköp.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Anne.K
0

Hej, vad roligt att du intresserar dig för chinchillor :)

Först vill jag säga att det är viktigt att läsa på ordentligt om djuret och dess behov innan du köper.

Du ska veta vad det är för bur som krävs, vad för mat som krävs och lite annat smått och gott.

Jag tycker att man bör ha 2 chinchillor, eftersom de lever i kolonier i det vilda på hundratals djur. Så 2 chinchillor bör man skaffa som kan bo ihop tycker jag då ;)

Vad är det för bur du tänkt bygga? Vad är det för mått?

Det bästa som nybörjare tror jag är att skaffa vuxna djur som är väl hanterade och tamare.

Men vill man ha bebisar så ska man vara beredd på att det är väldigt mycket spring på dom, de sitter inte stilla många sekunder, hehe. Jag själv skaffade mina chinchillor som bebisar så jag vet vad jag pratar om ;) men jag var också förberedd på hur dom skulle va :)

Och så självklart vill jag rekomendera att du köper från uppfödare och inte djuraffär ;)

Så lycka till i din jakt på chinchillor, för det är underbara djur, men glöm inte läsa allt du kan hitta innan ett köp :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
0

attans då, Wand hann före mig :P haha

spacesheep
0

#1 Detta är något jag tänkt igenom under ett längre tag, och de djur jag är intresserade av i dagsläge är längre levande. Detta är en uppfattning jag utvecklade efter att min hund gick bort - ett djur man har under så lång tid får man ett speciellt band med.

Jag har  spenderat mycket tid med chinchillor då nära släktingar har en  gammalt par, och finner dem så speciella och mysiga att det är därför detta drar mig åt chilla-hållet.

Då är det ett par jag tänker köpa! Har tidigare pratat med en vet som sa att det var helt okej med en ensam chinchilla nämligen, och det var därför jag ville ha lite bekräftelse på om detta verkligen stämde. De flesta smådjur vill ju faktiskt ha en kompis.

#2 När det gäller föda, hantering och liknande har jag, som sagt spenderat mycket tid med chinchillor och försökt fråga allt jag kan - men ägarna har ju inte kunnat svara på allt, och allt vill man kanske inte fråga i rädsla av att verka dum.

Det som verkar roligt i att skaffa bebisar är att det känns som att de blir mer personliga, mer anpassade för en själv på det sättet. Min kanin är i konstigaste lag då jag tvingades hämta henne när hon var för liten, och har på så sätt fått ett beteende som är väldigt människolikt. Jag är ingen person som har husjdur, utan lever med mina husjur. De blir ju en del av vardagen, av familjen och då vill man att dom ska ja, vara vana vid hur det är. Det låter kanske jättekonstigt och kan säkert bara vara en föreställning! Men jag är lite rädd att omplacera en 5-åring i tron av att den är handtam för att sedan få en eremit som hatar allt som kommer den nära.

Måtten har jag inte i skrivande stund, då det är en större garderob jag tänkt bygga om, uppskattningsvis i storlek med Ikeas PAX-garderob (200x66x236). Minimimimått är väl 100x100x50 cm för två chinchillor har jag läst mig till, och det känner väl jag är i minsta laget - jag har en rymlig lägenhet och har inga problem med en stor bur.

Tack för hjälpen och lyckönskningarna, båda två! :)

spacesheep
0

Edit: Anledningen till att jag börjar posta först nu är att det är först nu det börjar bli aktuellt på riktigt. Då vill jag ha "riktiga" tips från fler än en källa, av folk som har bra erfarenhet med djuren. Har kommit fram till att det är först då man verkligen kan lita på vad som sägs :)

Wand
0

#4 Det låter bra, det kommer nog gå bra att ha ett par chillor hos dig. Buren känns ju riktigt lyxigt stor också. Flört
Om du tänkt igenom det länge och träffat chillor så kan du nog känna rätt väl vad som passar dig. 

Så återigen önskar jag dig lycka till!

spacesheep
0

#6 Vad skönt det kändes att få höra! Många vill ju bara ha djur för "att de är söta" och jag vill ganska ogärna ses som en av den. Man ska ju ha djur för att förgylla varandras liv.. :)

Tusen tack!

Finns det några tips på uppfödare här föresten? Är lite halvny och många av "till salu"-trådarna och hemsidorna verkar ganska ouppdaterade..

Wand
0

#7 Jag har inte köpt chinchillor av några uppfödare här, men Zuzziquie och UlrikaD har jag alltid varit riktigt intresserade av. Vet inte om de har något nu, men det är ju bara att höra av sig. 

Jag köpte min chinchilla Qobra ifrån Amorinas i Nynäshamn (Stockholm) och jag rekommenderar henne också, hon är jättetrevligt och har många jättefina och trevliga chinchillor.  

Nu vet jag ju inte vart du bor, men det brukar vara det minsta problemet. Flört

Anne.K
0

#4 man är aldrig dum om man frågar för mycket än för lite :) det visar bara att man vill ha så mycket kunskap som möjligt :)

Och det är ju bra att du kommit i kontakt med chillor tidigare och det är ju en bra grund för att få en susning om hur djuren kan vara i verkligheten. Men sen är alla också individer, ingen är den andra lik :)

Det är ju inga problem med att skaffa bebisar som sina första chinchillor heller, det gjorde ju jag :) men man ska även va beredd på att bebisarna inte är lika lugna som vuxna :P men vill man ha små vildbasare så är ju bebisar bra, haha. Mina är riktiga vildingar och är ju inte riktigt några bebisar längre direkt, fast för mig är dom alltid bebisar :P

Men jag skulle kunna tänka mig att du kan ju skaffa både en vuxen och en bebis, då får du en del av båda världar :) du får den stabila vuxna samtidigt som du får en bebis som växer upp med dig och samtidigt får tryggheten av en vuxen chilla som sällskap :)

Din bur låter som en väldigt bra stor bur :) ju större desto bättre säger man, och ja jag tycker också 100x100x50 känns litet för två chillor, så jag gjorde ju en större till mina som fick måtten ca B:110xD:62xH:160.

Anne.K
0

#7 Mina chinchillor köpte jag från UlrikaD och det ångrar jag inte :) både en trevlig å hjälpsam uppfödare och underbara djur :) .

Men vet inte hur hon har det med djur till salu just nu.

LadyS
0

Jag kan också rekommendera Zuzziquie… Hon har ett par djur till salu nu om jag inte minns fel. Både stora som små =)

Dessutom är hon en väldigt trevlig uppfödare och hjälper en massor när man har frågor.
Och INGEN fråga är för dum för att ställa till henne… tro mej jag har nog redan ställt dem såfall ;)

Ett tips annars är att gå in på Scaf hemsidan och titta under länken uppfödare då hittar du alla reggad och deras hemsidor.

Lycka till!

Millchan
0

Säger sm LadyS kolla in scaf,s hemsida där har du både bra info och alla reggade uppfödare!

Silverklippan är jätte bra och Cattis som har silverklippan är en riktig klippa själv och hon tycker inte heller att det finns några som hälst dumma frågor!

Tyvärr har hon inga djur till salu nu vad jag vet men det kommer nog att komma ungar där framöver!

Vi ska hämta en söt liten tös där snart ;)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

spacesheep
0

Tusen tack allihop! Jag ska kolla marknaden lite nu, och återkommer om jag hittar några älsklingar! :D

UlrikaD
0

#13 Såg att du bodde i Arvika. Lite lustigt, jag tillbringade mina somrar där när jag var liten, fast lite utanför i Glava.Skrattande

En del beror ju på vad du är intresserad av för chillor. Vuxna, bebisar, någon särskild färg, särskilt kön. Om du vill ha enbart till sällskap eller om du vill ställa ut dem. Om du siktar in dig på avel i framtiden eller om du bara vill ha två gosebollar att pussa på.

Uppfödare säljer ju med stamtavla i Scaf, men sedan finns det ju också många chillor som behöver hem som kanske kommer från djuraffärer som folk har tröttnat på. De kanske inte lämpar sig till avel och utställning, men man kan ju hitta gosegrisar även där.

Så det beror ju lite på vad man är ute efter, finns mycket att välja på.Skrattande

Shubi
0

Hej!

Jag jobbar som sköterska på djurklinik i Göteborg, ett fantastiskt jobb, men ack så tufft ibland. Om ett par dagar är en chinchilla bokad för avlivning. Han är 4 år och frisk. Jag har pratat med matte om att de kan bli 20 år och att hon måste försöka att omplacera honom men hon säger att sonen tröttnat och hon har försökt. Den vanliga visan alltså. Det gör mig ont att han ska komma och dö hos oss. Undrar om någon har någon lösning på denna situation? Det enda jag vet om honom är att de har haft honom sedan han var bebis, nu är han 4 år, han heter Ludde. Han är vanlig viltfärgad och ej kastrerad. Snälla hör av dig snarast om du kan ta hand om honom. Om vi behöver ordna transport kan jag vara jourhem under en kortare tid. Bara han inte behöver dö.

Hälsningar Karin

0762-481616

UlrikaD
0

#15 Låter fruktansvärt tycker jag. Man borde inte få avliva friska djur enligt min mening.

Här är varenda bur full så jag har ingen möjlighet att ta in fler.

Finns ju fler forum att annonsera på. Blocket och andra ställen. Det är inte omöjligt att hitta hem till en chinchilla men man får ju jobba lite för det.

Sen finns det ett omplaceringshem i Örebro man kan kontakta:

http://chinchilla.markusgil.se/

Sen finns det en tjej i Alingsås som tagit emot smådjur förut, vet dock inte om hon gör det fortfarande:

http://utgardsfantasia.webs.com/

Shubi
0

Tusen tack Ulrika. Jag har mailat alla dina länkar så får vi hoppas på det bästa.

spacesheep
0

#14 Jag är ute efter gosegrisar, är inget fan av utställning oavsett djur! Jag är väl mest intresserad av ungar, då det känns som att det är lättast att få två syskon att gå ihop för resten av livet än två från skiljda håll. Ett äldre par skulle funka annars, men små bebisar ligger väl närmst hjärtat.

#15 Hemskt… Jag skulle gärna hjälpa till om möjlighet fanns, men min bur är varken klar och jag har inget sällskap till chillan som det är idag heller. Som helt grön vid chinchillor vet jag inte heller om man borde ta hand om en ensam omplaceringschilla och försöka sätta ihop den med en annan om det är van vid att gå ensam. Hoppas att du finner ett hem åt honom!

Millchan
0

Det går bra att sätta ihop en bebis med en vuxen oavsett den suttit ensam längre tid!

Vi hade en hona som suttit ensam hela sitt liv och när hon var 5 år satte vi en kompis till henne vilket hon tyckte väldigt mycket om!

Så vill du ha denna omplacering så kan du sätta en bebis till honom, det tror jag han uppskattar!

spacesheep
0

#19 Jag kan av redan nämnda skäl inte ta in en chinchilla på studs som det är, tyvärr. Om jag ska skaffa ett djur vill jag göra det på rätt sätt - inte när jag själv är mitt i en flytt och varken har en färdig bur eller tillbehör fixade. Det känns bara stressigt för både mig och djuret, och det är ingen bra första start.

Men tror du att det är så enkelt med varje chinchilla? Jag har nämligen ingen aning om hur svårt det är att få dem att gå ihop utan har mest blivit skrämd av åtskilliga skräckexemplar. Om det är så pass lätt underlättar det ju för mig att skaffa i vilket fall en omplaceringschilla framöver, och ge denne en unge. Det är ju det bästa av två världar för alla kan jag tänka mig.. :)

Millchan
0

Ja det blir ju lite körigt att skaffa djur om man inte har allt färdigt och håller på att flyttar det missade jag om det stog tidigare sorry mig!

Vad gäller att ha en vuxen och sätta i hop med en bebis borde funka i 99% av fallen sen kan det ju finnas nåt enstaka fall som det inte gått men alla uppfödare och andra chilla kunniga jag pratat med så är det inga problem att göra så så länge bebisen är under 4 månader!

Då tar den vuxna hand om den lilla och ser inte den som ett hot i hans/hennes revir!

Önskar dig all lycka med att hitta två underbara chillor som du kan mysa med snart! Glad