Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1754 ggr
Mirre9898
0

Några frågor

Hejsan.

Ja, jag har några frågor om chinchillor, jag funderar på att skaffa två st i framtiden :). I alla fall här kommer två frågor.

1. Biter chinchillor på gallret?.

2. Alltså jag vet att man ska ha två chinchillor (rekommenderas) men jag är rädd att jag är mer med den andra än den ena (hoppas ni förstår), och man kan ju inte ha båda chinchillorna utanför buren samtidigt, för då springer dom åt två olika håll?. Hur gör ni när ni ska vara med era chinchillor?.

(Kanske kommer fler frågor sen). Hoppas ni förstår vad jag menar och kan svara på dom :).

Miranda

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chillor biter på gallret om de har tråkigt. Bästa är att ha en träbur med en nätdör på så slipper du gallerbitande överhuvudtaget.

Det är klart att du kan ha två chillor ute ur buren samtidigt. De är ju förhoppningsvis kompisar och vill leka tillsammans.

Spelar ju ingen roll om en chilla springer åt ett håll eller om två springer åt varsitt håll. Du kommer ändå inte att få en chilla att sitta och mysa i ditt knä så väldigt många minuter i taget ändå.

De vill springa omkring och upptäcka saker, busa, gnaga lite och springa vidare. Sen om det är en eller två som springer spelar ju inte så stor roll.

En chilla ska ju inte vara vild och springa omkring. En chilla ska ju förhoppningsvis vara tam så att du kan plocka upp den när du vill. Och då tar man ju en i taget när det är dags att gå in, eller man vill gosa lite.

Jag umgås med mina chillor på det sättet de vill. Jag sitter på golvet, eller håller på och pysslar med andra saker så söker de upp mig när de har lust att umgås lite:)

Ropar jag på dem, eller knackar lite i golvet så kommer de för att bli upplyfta. Som Brisiris här på bilden.

Anne.K
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Mina chillor kan skaka på nätet ibland när det är dags för att släppa ut dom :) dom har liksom lärt sig rutinen för när jag ska släppa ut dom varje dag å brukar stå redo vid dörren och när dom ser mig blir dom ivriga å skakar i nätet för att jag ska skynda på :P Men utöver det biter dom aldrig i nätet :)

2. Klart man kan ha båda chillorna utanför buren såväl som att dom bor i buren :) mina tjejer släpper jag alltid ut samtidigt så att dom alltid får busa i varandras sällskap :) Och jag brukar göra som Ulrika gör att jag sitter på golvet medans dom får busa runt och så kommer dom till mig när dom själva känner för det :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Mirre9898
0

Okej tack då vet jag ! :)

Miranda