Burbygge!
Hej.
jag undrar vad man ska ha för virke då man bygger egen bur? några förslag på vart man kan "se" bilder på egen byggda chilla burar, här på nätet?
//Mulle
Vi har byggt med OSB och vanliga plankor inne som hyllor, har bilder på buren i mina foton här på fokus!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
TACK! himla fin bur!!
inga fler som har några sidor man kan se olika chillaburar?!?
:)
Tack det var så lite så 
Millchan: hade du ritning på buren eller byggde ni rätt i från huvudet!
Vi bygde buren rätt i från huvudet, men vi räknade ut så att det skulle vara lagligt för att ha två chillor i varje bur!
Vi har nu 5 chillor och den sista kommer till oss kring den 17-18 december då vi väntar på en urgullig bebis till en av våra honor!
Buren är byggd i ett stycke kan man säga, en hel vägg bak med två mellanväggar och sido väggar, framstycket är också helt med ur sågade dörrar med galler och haspar, i mellanväggarna är det runda fönster med galler så att chillorna kan hälsa på varandra, i botten på skivan har vi lagt plexiglas som är fast för att det ska bli lättare att rengöra!
Ytter måtten är 245 B * 120 H * 63 D
Varje chillabur har måtten ca 80*60 i inner måtten bur botten där jag har hus och sandlåda och höhäck, sen har dom 4-5 hyllplan var där inne och så ska vi hänga upp hängtunnlar och hängmattor där i!
Jag och min sambo har byggt detta tillsammans!
Vi satte rejäla hjul under buren så att det går att flytta på den och städa för annars väger den massssor, så nu har vi 6st hårda svängbara rätt stora gummihjul under och 4st av dom går att låsa!
Ca 2000kr i material och ca 2 veckors bygg tid då vi har barn att ta hand om också men det kanske du klarar av fortare!
Lycka till med bur bygget, kan sätta ut fler bilder på buren senare, har lite att göra nu på eftermiddagen men i kväll kan jag ta mer bilder på buren!

#5 Fast nu blev jag lite förvirrad. Är varje enskild bur 80X60cm? Det ger en yta på 0.48.
#6 mätte precis 84*60 är rätta måttet förlåt

Måste också bygga nya burar. En del av mina chillor använder sina som tandpetare tror jag bestämt.
#8, jag har nog haft lite tur för mina har inte tuggat så mycket på buren men då har vi ju inte haft den "nya" buren så länge bara sen augusti!
Dom verkar trivas jätte bra där, jag har hört att det inte går att ha två hannar i samma bur om det finns honor i lägenheten/huset men här går det prima, inga som hälst problem!
Ska ta lite bilder på buren nu och sätta in dom i datorn så får ni se våran konstruktion! 

Jag har haft upp till 30 burar hemma, blandat med hanar ihop i samma rum utan problem.
Skumt kan inte lägga upp fler bilder!
Sådär ja, ett par bilder på våran bur och alla våra söta ull bollar 
15# fin bur :). Skulle vilja göra en egen bur men jag har inte råd att köpa in allt material och så, jag är 12 år och får betala allt på min månads peng vilket är 300. Men det ska räcka till hamster mat osv… :/.
/ Miranda
Ja 300kr är inte så mycket, kanske du kan fråga om du kan få i julklapp mer pengar istället för julklappar!
Den här buren som är laglig för 6 st chillor kostade oss ca 2000kr och jag fick hjälp av min sambo att bygga den tillsammans och det tog oss ca 2 veckor att bygga den färdigt då vi har 4 barn att ta hand om också!
Bygger du en enkel bur för 2 chillor kan det ju bli billigare, prata gärna med dina föräldrar om hur dom kan hjälpa dig och ta reda på så mycket info om chillor du bara kan då dessa djur är rätt så speciella!
Och tänk på att dom lever länge med rätt hantering upp till 20år!
18# Ja, så klart jag har läst på om chinchillor och håller på :). Tack.
/ Miranda

Såg kanonfint ut!!
Får hålla mina chillor borta från datorn så de inte blir avundsjuka.
#20 Hihi, ja det är kul att ha en fin bur och vi har fått mycket beröm av både vänner och grannar, vi kommer att bygga fler burar när vi kommer att ha mer utrymme så att vi kan skaffa bebisar så småningom!
Men nu blir det en del utställningar till att börja med och mer skin på näsan!
Man kan ju aldrig få nog med information och man lär sig alltid nåt nytt!
Ska bli spännende med Uppsala utställningen och se vad jag lär mig för nytt, älskar att lära mig nya grejjer och är väldikt nyfiken nu på genetiken så kanske är det nån som vill sitta och prata genetik med mig där hihi!

#21 Du kan få komma hem till mig och bygga vilken dag som helst.
Du behöver bara bygga en sisådär 15-16 stycken så är jag nöjd.
Millchan du är välkommen hit och bygga oxå! de var ett riktigt fint bygge
nu har jag lite att fundera på.. men vi får se vart detta slutar:)
väldigt smart med hjulen också… blir ett förfärligt projekt om man skulle flytta om här hemma….
#22 ja det skulle ju vara nåt att åka ut och bygga åt folk, undrar om man kunde bli rik på det hihi, måste ju säga att jag har inte gjort jätte projektet helt själv utan sambon min fick allt hjälpa till ;)!
#24 Ja hjulen är ett måste annars väger den massor och jag måste ju komma åt och städa och så om vi ska flytta måste vi ju få ut den också!