lite almäna frågor om chinchilla :D
Hej! Jag är ständigt ute på jakt efter det "ultimata" husdjuret xD efter hund då såklart ;) var nyss inne på iller men insåg att det inte var något för mig i nuläget, men i vilket fall som heldst så var det superkul att lära sig om ett nytt djur! man kan aldrig få för mycket kunskap! och chinchilla är också helt nytt för mig så jag tänkte ställa lite almäna frågor! :D
1: ungefär hur mycket väger en chinchilla?
2: ungefär hur gamla blir dem?
3: kan man gå ut med dem i koppel, gillar dem det, kan man gå riktig promenad?
4: vad "tränar" ni med era chinchillor?
5: går dem lösa i huset, eller bur?
6: hona vs hane, vilken skilnad? viktskilnad? kastrera?
7: om man har dem lösa, kan man få dem hyfsat rumsrena?
8: vad har man chinchillor till? ^^
ge mig allt! :D (nyfiken)
1. Runt 550-900 gram är vanligt, vissa är större än andra.
2. De kan bli upp till 25, men det vanligaste är väl runt 10-12 har jag för mig.
3. Nej! Deras skelett är oerhört skört och skulle inte palla ett tryck från en sele, dessutom är de gnagare och av egna erfarenheter tenderar gnagare att hellre gå och skutta dit de vill än att gå på promenad, haha. För övrigt så ska chinchillor inte vara utomhus, alls.
4. Jag tränade inget med mina. Har faktiskt aldrig tänkt riktigt på att träna något med dem. Det går säkert att göra som med gerbil-agility fast i annan form.
5. Man kan ha dem lösa, men det finns ju då en risk för att de smiter eller lyckas försvinna in i ett gömställe bakom en vägg, under en bänk, osv… vanligast har man dem i en stor bur (minst 1x1 meter, ju större desto bättre) och släpper ut dem varje dag så de får motionera av sig.
6. Vissa honor är stora, vissa små. Likväl med hanar. Jag hade 2 honor och 1 hane då jag hade mina chillor, min äldsta hona var störst på ca 800 gram. Kastrera hane behöver man bara göra om man vill ha hona + hane tillsammans utan att få ungar, men då är det ju bäst för chillans skull att ha hane + hane istället. Ingreppet kan ju ge kiomplikationer.
7. Det tror jag inte, de släpper ca 210 bajspluttar om dagen och det är nog svårt att släppa ifrån sig det samtidigt som man måste lägga det på samma ställe hela tiden. ;) Går att få dem att kissa på ett ställe dock, vet jag. Så gjorde mina.
8. Att älska och älskas av! Det är underbara djur.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, är ju ingen expert.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
tack! :D
fler frågor:
1: fäller de mycket
2 är de allergiframkallade, som kaniner, dem är ju väldigt allergiframkallande.
3: så det är inget djur man vi gösa med i sängen eller ha på sin heltäckningsmatta då? ;)
4: försäkrar man chinchillor, vaccenerar man dem?
5: är det vanligt att ställa ut chinchillor?
6: vad kostar en chinchilla hos en seriös uppfödare? :D
gud vad mycket frågor jag har, känner jag xD
1. Om de blir rädda när du tar i dem så fäller de hår, det är en försvarsmekanism som gör att om ett djur biter tag i dem i det vilda så har de en chans att komma loss och fly. Annat än det märkte jag inte på mina att de fällde nämnvärt mycket. Vet inte hur det är i allmänhet.
2. Jag lämnade bort mina chinchillor för att de + höet som de måste äta gjorde mig och min familj väldigt allergisk. Så jag skulle nog vilja påstå att det är så. Sedan är det ju olika beroende på vad man är allergisk emot när det kommer till pälsdjur.
3. Man kan ju, men chinchillor är mer spralliga och springer hellre än att sitta i knäet och mysa. Sedan finns det undantag, såklart!
Deras avföring är inget som fläckar av sig och det är lätt att sopa upp/dammsuga upp, så det vore nog ingen fara vad gäller heltäckningsmatta.
4. En försäkring är ju alltid ett plus, men de blir sällan sjuka, och om de blir det så är det oftast något allvarligt som inte går på försäkringen.. har jag för mig.. Man måste alltid se till att ha pengar undansparade, oavsett om man har chinchilla eller något annat djur för den delen.
5. Bland människor i chinchillavärlden är det vanligt! Det är utställningar några gånger per år runtom i landet.
6. Det beror på om du köper en vuxen eller en liten unge. Min ena chinchilla köpte jag då han var vuxen ifrån en uppfödare, han kostade 400. Men vill man ha en unge från en seriös och bra uppfödare så får man oftast lägga ut mellan 1000-1500. Sedan har ju alla olika priser.
Det mesta du frågar finns nog också att hitta här på forumet om du söker. 
1 en trygg och lugn chilla fäller inte så mycket men blir den rädd eller stressad kan den fälla stora tussar av sitt fina päls!
2 dom är rätt allerigi vänliga och passar många som har allergi men inte alla!
3 Skulle inte ha mina chillor i sängen då dom bajsar massor!
4 Jag har försäkrat mina chillor men många gör inte det då vanligaste felen är tandproblem och kejsarsnitt och försäkringen täcker inte detta!
5 Det är vanligt att ställa ut chillor och om jag inte har fel så är det 6 utställningar per år på lite olika ställen, snart är det utställning i Uppsala 19/11
6 Det är lite olika men det jag har sett ligger runt 1500-2000kr kan va mer eller mindre hos vissa!
Säger som föregåeende rätta mig om jag skrivit nåt fel!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
tack! :D ja jag är medveten om detta, och försöker läsa runt så mycket som möjligt, men det är alltid bra att ha lite direkta svar som förtydligar det hela,hihi, tack för dina svar! :D
men så chinchilla är i princip som en kanin, fast med lite inslag av typ råtta, altså lite smidigare + öronen etc.. dem är väl av arten har-möss? :-o
EN till fråga! vad är andledningen till att just ni, valde djuret chinchilla?! :D
#5 Själv tycker jag inte att chinchillor är något som helst lika varesig kaniner eller råttor, inte i sättet och inte i utseendet. Men det kanske är en uppfattningssak.
Dessutom är en chinchillas päls så oerhört tjock och mjuk, det finns nog inget i hela världen som är mjukare än det. 
Det stämmer dom är harmöss!
Chillan är mycket skörare än en kanin och äter inte färsk frukt eler grönsaker!
EN till fråga, vad är andledningen till att just du valde djuret chinchilla?
#9 Jag valde chinchillor dels för att jag viljat ha djurslaget i många år, det är intressanta och roliga djur, det är överlag ganska billiga i drift då de bara äter hö och chinchilla pellets. De är väldigt charmiga och spralliga. Dock i regel inget djur man skaffar för att sitta å mysa med då det är nyfikna djur som mest vill springa runt å undersöka saker, så vill man ha ett aktivt djur så är chinchillan ett bra djur :)
De är dessutom nattaktiva djur, så det passar bra om man är på jobbet/skolan hela dagen för då gör det inget för chillorna sover i regel då den tiden och vaknar inte förrän fram mot kvällen.
Man ska alltid ha helst minst 2 chinchillor, vilket betyder, dubbelt med skoj 
Sedan gillar jag chinchillor för att det är långlivade djur, kan bli upp till och med 15-20 år gamla. Så ska man välja chinchilla som djur så ska man gärna tänka igenom beslutet många gånger å ha klart för sig att djuret kommer vara med i ens liv måååånga år framöver.
Och det viktigaste av allt till varför jag valde chinchillor är helt enkelt för att jag älskar dom 
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har alltid beundrat chillor och deras päls och helt underara uteseende men det tog många år innan jag själv blev ägare till mina första chillor!
Fick köpa mina första chillor av ett par grannar som skulle flytta och fick inte så jätte mycket info av dom men efter utställning och en massa trevligt folk som dela med sig massor så har intresset blivit ännu mycket större!
Dom är ju inte gose djur på samma sätt som katt och hund men dom är väldigt intressanta och roliga djur som ger oss en hel del skratt när dom springer runt!
Här är en bild på mina gossar Minos och Manfred, minos är den större!
Bilden ovan är det Manfred i full kariär!
haha jag fattar inte riktigt grejen om jag skall vara ärlig xD Så man har dem för att de är söta och roliga oh se på. dom är mjuka, men vill inte bli gossade med. Man kan inte ha dem i koppel för då går de sönder ;) dem är uppe mitt i natten och stör ens sömn…
så vad gör ni med dem då? xD eller är det som alla andra små djur, kanin, hamster.. som inte har något direkt syfte mer än att vara där typ :P
eller är det mer utställning och avel det hela går ut på?
#13 Grejen är ju att det blir en vän som man älskar, man kan ju sitta och umgås med dem i rummet när de är lösa, de lär sig att lita på en och det blir ungefär som en mindre gosvänlig hund. Jag har hamstrar som fyller tomrummet efter förlusten av mina chillor, och folk har svårt att förstå varför man har dem. Men det är helt omöjligt att förklara vad de fyller för syfte och varför man älskar dem när den andra personen inte själv har haft dem och har känt känt känslan. Så det är i alla fall för mig helt omöjligt att förklara för dig varför jag älskar chinchillor när du inte kan känna det själv.
När jag släpper ut mina chillor på golvet kommer dom ju till mig, jag brukar sitta med på golvet när dom är lösa och då hoppar dom upp i famnen, klätrar upp på huvudet, nosar i örat mm
Det är mysa för mig med chillor men dom vill ju att det ska vara som dom vill inte som vi vill om du förstår!
Sen ser vi ju alla djur djur på olika sätt och vill få ut olika grejjer med att ha djur, och visst det är många som ställer ut sina djur ofta för att dom tycker att det är kul och för avelns skull!
#15 Vilken mysbild! 
okej. jo för jag måste ju erkänna att dem är extremt söta! speciellt dem vita, enligt mig. Det roliga är väl att dem är som ekorrar lite, och inte så klumpiga som tex: en kanin.
men finns det några roliga trix man kan lära dem? klickerträning? eftersom dem är så duktiga på att klättra och så så kanske man kan lära dem att hämta saker för en? :D
#17 klicker träna dom kan man göra, det har jag sett andra lyckats med. Lite enklare saker sådär :)
Jag har dock inte klickertränat mina ännu, för mina är fortfarande små töser, så dom är alldeles för spralliga för att kunna träna än så länge :)
jag tycker inte man behöver något "syfte" med djuret.
Det är ett allmänt charmigt sjur med mycket personlighet. Tror inte det skulle passa dig eftersom du verkar vilja ha något som man bara kan ta ut och gosa med och som är social när man själv vill det.
Har inte vatt med om chinchillor som kan "trix" utan bara i så fall att de kommer när man har russin.
De är riktigt känsliga och minsta ljud kan skrämma dem.
Det är ett djur som behöver mycket aktivitet, och stor bur.
Det är något jag gillar och har aldrig inredningen i buren likadan gång till gång.
En chinchillar ska INTE vara lös i hela huset hela tiden utan måste ha en bur.
Om chinchillan skulle springa ut ser du antagligen aldrig den igen.
Du får inte ha dem ute i luften eftersom de inte ska vara i fuktig miljö då de kan få svamp.
Men jag älskar chinchillor. De är så olika alla och påminner om oss människor.
Håller med Justsmiile att chinchillan nog inte är så passande just för dig, då du verkar söka efter ett djur man kan gosa med, ta ut utomhus med mera och inget av det är direkt något man kan göra med chillan.
Så en kanin skulle nog passa dig bättre då kaniner kan vara ute och eventuellt uppfylla dina önskemål med vad ett djur ska kunna göra.
ja, jag håller nog med er.. chinchillan verkar inte som ett djur för mig :)
men riktigt söta är dem iaf, och nu har jag lärt mig lite om ett nytt djur! :D
iller hade nog vart PERFEKT för mig igentligen, men eftersom jag har en chihuahua och många har sagt att det finns risk att illern biter ihjäl henne så är inte det ett alternativ för mig just nu.. men defenetivt ett djur jag skulle kunna tänka mig och ha!!
tack för alla era svar! :D
#21 Ja, sedan är ju en iller väldigt, väldigt tidskrävande och det krävs att alla i familjen är med och uppfostrar och tar hand om den. Så det kan också vara väldigt svårt om man bor hemma hos föräldrar.
Men du hittar nog ett djur som passar dig, du har ju hund i alla fall!
ja precis :D (jag har 2 hundar) en chihuahua och en labrador.. :P
annars tror jag faktist inte att illern hade vart några problem (om jag inte hade haft lill-hunden) då mycket av illerns uppfostran påminner om hundar, och jag hade kunnat gå på promanad med den varje dag (flera ggr/dag) etc, och jag älskar att träna med klicker etc, så jag tror att det hade gått bra :P
men nu har jag lillen, och hon lär ju leva minst 10 år till om allt går som det ska ;) och jag skulle aldrig byta ut henne :D
#23 Fast som jag fattat det så är illern mer lik katter än hundar, och en illerpromenad är ju inte alls som en hundpromenad då illern bestämmer vart man går, hahaha.
Själv kommer jag skaffa iller i framtiden då jag bor själv och kan ha alla mina hamstrar och gerbiler i eget rum! 
Underbart det måste vara med två hundar!
ja, i sådana fall väntar jag nog tills jag flyttar hemifrån också, men jag tror endå att det är ett djur som skulle passa mig, då man verkligen har något att göra när man har iller! xD
ja dem är underbara! :D stor och liten :)

#25 Jo, det finns alltid bajs att torka och krossat glas att plocka upp;)