Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett18-köp-och-sälj
Läst 1743 ggr
Gilsan
0

Gils chinchillor

Just nu finns fina omplaceringar inne!

Kika in på hemsidan www.markusgil.se/chinchilla

Läs vilkoren under adoption och hör sedan av dig om intresse finns :)

Hos mig får du allt stöd och hjälp för att bli ett bra chilla hem och alla kost och annat du behöver finns att köpa här också.
Jag kan även skicka foder och tillbehör. Just nu finns många fina hängmattor!

Millchan
0

Vi ses på måndag när vi kommer och tittar på To-Ticki!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

BusBella
0

Finns det några mer än dem på hemsidan? Förlåt om jag säger det men dem var lite "gamla" och jag vill helst ha dem så länge som möjligt om du förstår vad jag menar? Inte för att vara elak eller så.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

UlrikaD
0

#2 Omplaceringar är ju nästan alltid vuxna chillor som folk inte kan ha längre. Bebisar köper man ju som små hos uppfödare.

Inte så många som hinner tröttna, bli allergiska, flytta, skaffa barn osv medan chillorna fortfarande är bebisar.

BusBella
0

#3 Ja det förstår jag, men dem flesta hon har på hemsidan är ju minst fem år, och då blir det inte lika många år med tex någon som är kanske två år.

Mind your language.

/Emma

Anne.K
0

#4 är chillan frisk så får du nog tillräcligt många år med den som är 5 år ändå. Tänk på att du är ung, ditt liv KOMMER att förändras med åren, och då kan nog en äldre chinchilla vara ett bättre alternativ till och med.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

BusBella
0

#5 Fast man kan ju aldrig veta om den kommer vara frisk. Såklart kan jag ta en äldre men vill inte ha någon som är sju år, vissa blir ju inte äldre än tio (vad jag har fått reda på iallafall).

Mind your language.

/Emma

Anne.K
0

#6 nej det är ju sant, men det kan ändå vara bra att börja med en äldre, för tänk om du efter några år inser att det kanske inte var ett så passande djur för dig, å då om du köpt bebis chillor till exempelt så har den kanske många år kvar att leva och då blir det kanske en omplacering.

När det handlar om djur som är långlivade så ska man försöka planera noga och försöka sätta sig in i olika situationer i livet och hur det kommer påverka chillorna.

För en chinchilla kan ju faktiskt leva upp till 15-20 år och då ska man vara beredd att ha intresset uppe under alla dessa år.

Och du som är så ung har ju ökad risk för att inte ha tiden/intresset/orken alla de åren. Visst nu behöver det ju inte bli så negativt för just dig, men man ska ändå försöka blicka in i framtiden lite när det handlar om att skaffa långlivade djur.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

BusBella
0

#7 Jag förstår vad du menar, men jag hoppas verkligen att det är ett djur som passar mig för jag vill inte behöva vara med om att dem dör om bara något år. Jag vet att det är för att du bryr dig om djuren och att du vill hjälpa, fast jag vill helst inte ha en jättegammal chinchilla som jag inte hinner vara med så länge. Tack iallafall för att du tänkte på det!

Mind your language.

/Emma

Millchan
0

Måste säga att gills Bianca och stella är jätte fina tjejer, blev riktigt kär i dom när jag såg dom men vi hade ju bestämt oss för Too-Ticki och hade jag haft mer plats så hade jag tagit med dessa två tjejer också!

Dom är riktigt snö vita och fluffiga och jag håller med föregåeende skrivar att 5år inte är en dum ålder att börja med och att dom med rätt omhändertagning kan leva i 15år till!

Det är jätte mycket för en gnagare!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

BusBella
0

#9 Jag har mailat till mamma och frågat vad hon tycker om dem, har lite andra chinchillor också jag har kollat på men dem var faktiskt söta. Då får man väl bara hoppas att jag kan sköta dem rätt också.

Mind your language.

/Emma

UlrikaD
0

Fast tänk på att om du köper vuxna chillor att de bör redan sitta ihop isåfall. Det kan vara svårt att sätta ihop två vuxna honor.