Tuggar???
Säppte ut mina 4 chillor i kväll för lite kvälls motion och hörde två av mina chillor tugga sina tänder snabbt när en annan chilla kom och nosa på dom, dom typ kraxar och tuggar tänder och jag undrar vad det är för beteende???
Hoppas ni förstår vad jag menar med min fundering, svårt att förklara! 
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
undrar också över det, fast händer även när de "vaknar till".
Kanske bara något de gör eller betyder det något?
Ja,,,, är det nån som har svar på det????

Bland de flesta djurraser så betyder klapprande med tänder en varning. Att man ska hålla sig undan. Jag har dock aldrig hört någon chilla låta så faktiskt.
Bor alla 4 chillorna ihop och är kompisar i vanliga fall?
För är de olika grupper på samma revir så kan de ju försöka försvara reviret,
Jag har en 3 sektionsbur där honorna bor på var sin sida och hannarna i mitten så dom kan sniffa på varandra, dom har aldrig gjort så förut när jag har släppt ut dom så det var första gången nu som jag hörde detta!
Den en chillan (hona) satt på min axel och när en av hannarna ville hälsa på henne klapprade hon tänder och kraxade mot honom men det verkade inte skrämma hannen för han ville ändå hälsa på henne ett fler tal ggr!

Men de är okastrerade allihopa?
En parning kan ske jättesnabbt så om du inte vill ha bebisar efter dem bör du inte släppa ut dem tillsammans.
Kan ju vara någonting så enkelt som att honan brunstade och hanen ville, men inte hon.
mina "kraxar" iofs inte men sitter och tuggar ibland som jag sa innan :)
#5 Kan ju ha varit så att hon brunstar men tror att hon brunstade 2 veckor tidigare, det var ett tag där hannarna var väldigt ursäkta språket "kåta" men dom har lugnat ner sig och det har honorna också!
Det har inte varit problem förut att ha dom lösa tillsammans men har ju pratat med flera som avråder mig att släppa ut dom tillsammans så jag lyssnar till det rådet och släpper ut hannarna härdanefter för sig och honorna för sig, man lär så länge man lever!
Har inte bevittnat nån parning och den ena honan släpper ingen i närheten och den andra honan trivs bäst i våran famn eller på våra axlar då hon är lite skygg och har inte varit med andra chillor sen hon var bebis och är nu 5år gamma har ägt henne i 4 månader!
Hon har dock börjat hälsa en del på hannarna genom buren och det går bra och hon har blivit mer nyfiken på oss mig och min sambo och jag söker efter en kompis till henne och hoppas på att hitta nån som passar bra med henne!
Söker kompis till den andra honan också och har nu två honor på gång!
Man behöver inte bevittna någon parning, det kan hända blixtsnabbt ändå. Har sett folk skriva om det flera gånger och de kan inte förstå hur det lyckats bli bäbisar.
Har själv varit med om att chinchillor av olika kön sprungit lösa ihop (rymt) en kort stund och det blivit bäbisar av det. Två gånger.
För att svara på frågan så har jag hört lätet i fråga och håller med Ulrika om att det är ett hotljud, chillor som inte känner varandra kan låta så ibland.
#8 Det låter logiskt att det kan vara ett hot ljud eller varningsljud trotts att hannen inte verkade bry sig om det!
En dum fråga kanske men hur snabba är dom på att para sig och hur skulle jag se om en chilla är dräktig förutom på vikten som jag har läst om tidigare, har också lästa att dom på slutet av en dräktighet ligger på sidan och sträcker ut magen men finns det nåt annat sätt att se det på?

Jäkligt snabba, kan gå på sekunder.
Det lättaste är att se på viktuppgången. Väger du en gång i veckan och en vuxen hona börjar lägga på sig från vecka till vecka. Då är hon troligtvis dräktig.
#10 Oj det var verkligen snabbt!
Spelar det nån roll hur mycket dom går upp i vikt i veckan eller bara att dom går upp för att räkna med en dräktighet?
Har en hona som har pendlat lite i vikt så jag skriver upp lite vikter här får du se, har sen norrköpings utställningen börjat väga en gång i veckan och skriver upp vikterna i en bok för att hålla koll!
27/9 645g Start på vikttagning
4/10 655g +10g
11/10 642g -8g
18/10 641g -1g
25/10 623g -18g
1/11 651g +28g
4/11 657g +6g
Måste tillägga att jag började byta foder lite succesivt efter norrköpings utställningen nu i höstas då hon tidigare gick på fel foder (blandfoder från djuraffär) vilket just denna hona inte tyckte om och har nu förra veckan gått helt över till scaf foder varav jag tror att hon gick ner lite där ett tag, hon äter nu scaf fodret och det är jätte skönt!

Nej, det är en för liten viktuppgång över för lång tid för dräktighet.
Beror nog på fodret och att hon stabiliserar sig nu på den vikten hon ska ha.
#12 Låter som att jag kan slappna av då!
Känns så skönt att få bra tips och råd av alla här, nu blir det tjejjer för sig och killar för sig när dom ska motionera men fortsätter att hålla koll på allas vikter ändå!