Skaffa fru eller inte????
Hejsan!
Har en chinchillahane som är ca 4-5 år.
Han hade en fru (fick även en unge ihop) men hon dog för ca 1 år sedan.
Ibland funderar jag på om han känner sej ensam och om man skulle skaffa en till? Han verkar dock inte vara så ledsen utan ganska nöjd med livet.
Hur tycker ni?
Jag skulle rekomendera en bebishane att sätta ihop honom med :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Vill du avla eller är du enbart ute efter sällskap till honom?
Som sällskap funkar ju en bebis-hane alldeles utmärkt. Annars är ju ett alternativ att kastrera honom och sätta ihop honom med en hona.
Tack för svaren 
Som jag förstår svaren så verkar det vara uteslutet, att "Jerry" får en ny fru och kanske därtill en bebis. Har jag tolkat det hela rätt?
#3 Jag tror mest att #1 och 2 syftar på att det finns väldigt mycket chillor till salu och det är svårt att få ungarna sålda som det är idag. Så då om det inte är något du vill satsa på så är det kanske bättre att skaffa en pojke så att det inte blir ännu fler chillor på marknaden - förstår hur jag menar?
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Jag kanske ska förtydliga mitt svar.
Min fråga till dig var om du ville avla specifikt? Eller om du enbart var ute efter sällskap?
Är du inte intresserad av avel och uppfödning eller chillan t.ex inte har stamtavla och du bara vill att din kille ska ha sällskap så är det ju bättre att han får en bebis-hane som kompis.
Är du däremot intresserad av avel, tycker hanen är av sådan kvalitét att du bör få fina bebisar efter honom så är det ju en annan sak. Då bör du söka efter en hona som passar honom i stamtavla, färg och temperament.
Men att enbart sätta ihop ett par för att han ska få sällskap tycker jag är dumt, då är det bättre att sätta ihop två av samma kön istället. Då har de dessutom sällskap resten av livet och kommer inte att behöva delas på då t.ex honan blir dräktig. För då blir ju hanen ensam igen.
Hoppas du förstår bättre vad jag menar nu:)