Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 3619 ggr
Millchan
2011-10-25 23:06
0

vikt fråga?

Jag har en chillahona på 5år som har droppat i vikt vid foderbyte!

Jag har nu senaste månaden vägt henne en gång i veckan och så här har det sett ut!

27/9 645g

4/10 655g

11/10 642g

18/10 641g

25/10 623g

Vill säga att hon har tappat en del och jag undrar om jag har gjort nåt fel med övergången till det nya fodret!

Hon har ätit i över 4 år Nature Chinchilla foder som är ett blandfoder och jag fick höra att det är godis för chillor och att scaf fodret är mycket bättre så det har jag köpt på utställning och har gått succesivt över till det men hon verkar inte tycka om scaf fodret så mycket, hon har fortfarande lite av det gamla kvar men verkar inte röra så mycket i maten, ser ju att hon äter men inte lika mycket som mina andra chillor som har gått upp mellan 22 och 34g på en månad!

Nån som har tips på om jag gjort nåt fel, ska jag köpa en påse till av det ga fodret och fortsätta med övergången och ge mer av "godis" fodret eller ska jag gå över helt till scaf fodret och hoppas på det bästa?

Alla tips är välkommna Förvånad

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Marina
2011-10-25 23:30
1

Kan ju vara så att det var mycket fett/socker i det gamla fodret och att hon nu får i sig nyttigare saker och går ner lite i vikt? Dvs hon kan ha varit något överviktig. Omöjligt att säga utan att ha känt på henne dock. Men det är så pass liten viktnedgång så det är inget att bry sig om, de kan pendla upp och ner under året ändå. Behöver inte nödvändigtvis ha med fodret att göra. Så du behöver nog inte oroa dig, men fortsätt gärna väg henne kontinuerligt =)

Bra att du bytte foder förresten.

Marina
2011-10-25 23:31
0

kan tillägga att det kan också vara så att det gamla fodret var godare pga att det var onyttigt (jämför med att vi äter på mcdonalds). Och att hon därför inte äter lika mycket av det nya ännu och därför tappar lite i vikt. Isåfall rättar det till sig när hon bara får det nya och lär sig tycka om det.

Millchan
2011-10-26 01:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok har hört att chillor inte ska gå ner i vikt mycket och att 20g är mycket, hon har ju gått upp och sen ner lite och sen mer så därför blir jag lite nojjig!

Jag gav henne lite mer blandfoder i en liten skål brevid den med mer scaf foder och hon åt bra därifrån!

Hoppas bara att det inte är nåt fel på henne, hon är annars pigg och nyfiken och kaxig som vanligt!

Hon ser rund och go ut och jag tror inte hon har varit överviktig innan, hon skiter som hon ska också, gnagar på äppelpinnar och lite på inredning och hon har brunstat i veckan också, kanske det spelar in med brunsten också!

Men jag håller koll på vikten, vore det bra att jag väger henne oftare än en gång i veckan eller räcker det med en gång i veckan trots att hon har tappat lite i vikt?

Tack för snabba svar, nu kanske jag kan sova lite lugnare i natt!

UlrikaD
2011-10-26 02:16
0

Alla förändringar i rutiner brukar ge en viktnedgång hos chillor. Om det så är flytt, utställning, ny burkamrat eller foderbyte. Viktnedgången är såpass liten att det inte är någon fara, den faller inom ramen om vad som är normalt att pendla upp eller ner.

Sen är det ju jättevanligt det här som Marina nämner att djur kan ju äta för att det är gott, inte bara för att de är hungriga.

En chilla kanske inte vill ha mer pellets och hö för de är mätta, men de lyckas alltid få plats med ett extra russin eller två:)

Så troligen äter de inte alls lika mycket av scaf-fodret om de gillade det andra bättre.

Mina skulle gladeligen livnära sig på hamster-blandfodret som de ibland lyckas sno åt sig någon bit av, för det är ju massa roliga saker och fröer i det:)

Det räcker att du väger henne en gång i veckan, vid samma tidpunkt.

Dagsvikten kan skilja någonting oerhört på små djur, beroende på om de precis ätit, eller precis kissat och bajsat så det är lite svårt att jämföra dag för dag.

Men det är kanonbra att hålla kontinuelig koll på vikten, oftast ser man på vågen innan man ser på chillan att de tappat i vikt. Fortsätt bara att se till att hon har ordentligt med färskt hö och att hon verkligen äter det för det är ändå huvudfödan för en chinchilla, inte pelletsen.

Justsmiile
2011-10-26 20:44
0

själv tycker jag du ska börja ge bara scaf-fodret om det är så pass lite kvar du ger i skålen att du kan byta helt :) 
när hon blir hungrig kommer hon ju äta det till slut.

Hoppas det löser sig och de över har ju skrivit super :)
de har mer erfarenhet än mig också

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Millchan
2011-10-26 20:51
0

Tack för alla svar, med andra ord så behöver jag inte oroa mig för henne och kan fortsätta med bara scaf fodret!

Hö har hon tillgång dygnet runt och mat med samt vatten!

Jag fortsätter som vanligt och hoppas på att hon börjar lägga på sig igen!

Hur mycket är för mycket ner i vikt och är så att jag måste oroa mig???

Millchan
2011-10-30 23:45
0

Vägde min Stich i dag med nya batterier i vågen och nu vägde hon 651g så antingen har hon gått upp 28g på 5 dagar eller så var det helt batterierna som bråkat!

Hon väger nu 651g och den vikten är jag nöjd med ;)

Justsmiile
2011-10-31 11:52
0

så skönt att det är bättre nu! det kan vara båda… har sj varit med om att de gått upp så mycket. :)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Millchan
2011-10-31 13:06
0

Jadet är skönt att se den vikt upp gången och veta att hon äter, har nu gått nästan helt över till scaf fodret och ger liite havre också!

I morron väger jag allihop så får vi se vad som hänt med allas vikt!