Pälsfällning
Lite då och då kommer det frågor om varför chinchillan "tappar päls" eller att delar av pälsen "står ut". Det är inget farligt utan bara att de fäller gammal död päls.
Så tänkte passa på att visa en bild på min ena hona som fäller något extremt just nu. ;)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
En till bild på henne här:

Jisses, pälsmonster :P Jag håller på o vänjer mig vid att de hårar.. mina små gerbisar hårar ju ingenting ens när de fäller :P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Kan då tilläggas att de givetvis alltid ska börja fälla lagom till att utställningssäsongen ska börja också :(

hjälper det att borsta dem?
Does it become a walk?
/Ida
Borsta går inte riktigt med deras tjocka päls. Kamma kan man göra och det kan väl skynda på fällningen, kan dock tilläggas att man då bör ha speciella "chillakammar" som man får köpa från USA/Tyskland för tja en del pengar ;) Vanliga djurkammar brukar inte gå att använda då de inte kommer igenom pälsen på djuren - speciellt inte om chillan ifråga har väldigt tät päls :P
Skickar med en bild på riktiga chillakammar. De är VÄLDIGT spetsiga så man måste veta hur man ska kamma så att man inte riskerar att skada djuret…
#1 Oj så mycket den fäller!!! aldrig nån fälla så mycket förut.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#6 Nej poängen är att hon har så extremt tät päls så den döda pälsen "sitter fast" liksom. Brukar inte se ut så där på "normala" chillor hehe
#7 Nä förstod det
jag är nog väldigt förskonad från pälsbyten,bara 1 av mina som fäller så jag ser det
Den där skulle jag vilja sitta och dra päls på
bara för att se hur mycket som kommer med(nä jag är inte alls lite knäpp)
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

de där kammarna såg ju ut som nån form av mordvapen 
Does it become a walk?
/Ida
min gremlis gjorde de innan blev rädd först sen tänkte ja på att de börjar ju bli varmare nu försvinner inte vinter pälsen då. så slutade oroa mig och de gjorde ja tydligen rätt i.. min mamma brukar ''plocka'' tussarna.. inte när de sitter fast så klart utan de märker man ju..
men någon gång hade de hänt och då har gremlis gnytt till. och fått jätte ögon och tittat på mig som ''mamma… nu gjorde hon de igen säg till henne..'' då brukar hon springa och sätta sig i mitt knä och går ikke till mormor mera under den stunden hahah underbar är hon :D
#8 Det blir läskigt mycket päls, man börjar fundera på om chillan snart kommer bli naken :P
#9 Japp, skulle absolut kunna användas som mordvapen, de är sylvassa…
Okej, någon kommenterade hur mycket päls det blir när man plockar/kammar… Kan då svara att det blev så här mycket: (är dock bara halvfärdig med henne ;))
Efter plockningen så ser hon ut så här :)
Lite lagom skivig päls samt lite lagom mycket bajspluppar som jag inte hunnit sopa bort, men men…

Woow.. du får sälja ;) Såg nån på djurannonser som sökte djurpäls o betalade typ 10:-/hg eller nåt :P
Does it become a walk?
/Ida

#13 Var väl inte så illa. Skulle ta kort på mina 10-veckors bebisar för att lägga ut på till salu. Men jag har verkligen pussat sönder deras päls, de behöver nog sandbada lite till innan jag tar kort.
Ser ut som om de har mittbena båda två.
Kan man se skillnad mellan en vanlig fällning och att när dem fäller pga stress?
när de "släpper" päls är det oftast mycket på samma ställe.
#17 Okej, tack.

Om de pälsfäller och man drar med hanen över chillan så fäller de ett jämt lager med päls oftast. Som en katt som fäller. Man får massa tunn päls i handen.
När de fäller pga att de blir rädda så blir det som Justmiile skriver oftast tussar. Ibland kan de fälla en sån stor klump hår att man nästan ser skinnet på dem just där.