Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 5790 ggr
Zuzziquie
1

Tips till chillaburen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni tips till olika saker som har med chillaburen att göra så får ni gärna dela med er av dem! Antingen om det har med inredningen eller själva byggandet av buren, eller vad som helst rörande buren!

Antingen i ett eget inlägg, eller så kan ni enkelt lägga dem här under. :)

Tips 1
Har man en chilla som älskar att gnaga sönder vattenflaskor. Då kan man enkelt sätta fast en gnagvänlig bräda (ej plywood eller liknande) framför vattenflaskan - innanför gallret. Lättast är att använda en häftpistol och helt enkelt "skjuta" fast den i gallret. Då kan det iallafall se ut så här: (Har tyvärr ingen bild där en vattenflaska sitter i men pipen sticker ut precis nedanför brädan)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips 2
Ha en plåtskiva i botten för att skydda botten om den är av trä.
Exemplet på bilden har dock för låga kanter enligt mig, då det blir ganska stökigt utanför buren iallafall.

Justsmiile
0

brukar du använda enbart spån som bottenmaterial eller du har tidningpappaer också? (häftstiften borttagna)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Zuzziquie
0

#2 Brukar bara använda spån ja, men det ska gå att använda tidningspapper också! Vet att en del danska chillaägare använder det. 

Det enda som jag är osäker på är om det färgar av sig lite på magen? För de allra flesta färgerna (förutom ebony) ska ha kritvita magar och funderar på om tidningar kanske färgar av sig? Vet inte om det gör det, var mer en fundering…

Justsmiile
0

#3 okej, jag använder mkt spån och tidningspapper under till mina, men de älskar att sprätta upp det och sedan ligger det små tidningsbitar i hela buren… 

jag har inte märkt något på min hetero tjej men har inte kollat så jätte noga.

ska testa utan tidningspapper och köra med extra mkt spån…

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Zuzziquie
0

#4 Okej, å andra sidan så om man inte ska ställa ut så gör det ju ingenting. Samt att jag är osäker på om det faktiskt färgar av sig överhuvudtaget för vet som sagt flera som använder det i DK och deras chillor ställs ut med bra poäng.  Hum.

Justsmiile
0

#5 okej haha, får testa mig fram! :)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

BellaFelle
0

Kan man använa toalett kattströ som botten matrial eller finns det några nackdelar med sånt??

Justsmiile
0

Det är inte bra att bara använda kattströ… Men det man kan göra är att ta en tidning och vika ihop den och sedan lägga kattströ i mellan. sedan lägger man det i hörnan de kissar som mest i och lägger en tidning och ett lager spån över :)

hmm blev lite rörig förklaring….

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

UlrikaD
0

Du menar kanske toa-lätt och inte grusigt kattströ.

Jag skulle inte använda det för mina skulle äta det. Dessutom är det hårdare än spån och mina gillar att bädda ner sig ganska ordentligt emellanåt.

Zuzziquie
0

#7 Toalätt fungerar bra tycker jag och vet flera som använder det, men jag föredrar personligen dock spån…

BellaFelle
0

Bra att veta om man skaffar en i framtiden…. :D

föresten, det här #7 skrev, att dem kissar om man lägger tidningpaper, och toalätt imellan, kan man inte lära dem att kissa i sanden, jag har haft massa hamstrar förut och dem både badar och kissar i sanden som man ger dem.

UlrikaD
0

Det är dumt att lära chinchillor att kissa i sin badsand. Det är inte särskilt bra för pälsen om de rullar runt i det.

Pluraz
0

Mitt tips är " Glöm för gudsskull inte spring hjul / Platta "!!! Det är många chinchilla ägare som inte har något av dessa och jag anser detta vara ett måste för alla gnagare igentligen, Då mina CHinchillor springer i det väldigt mycket! :3

UlrikaD
0

Chinchillor ska inte springa i hjul, det förstör deras ryggar.

Bättre då att släppa ut dem regelbundet varje dag och låta dem springa av sig ute.

Pluraz
0

Det beror på hur stora hjul man har! :) annars EV spring platta somsagt.

Zuzziquie
0

#13 Ja, en platta i stil med "Flying Saucer" går bra. Typ sån här menar jag:  http://www.the-white-pages-of-chinchilla-pictures.com/Flying-Saucer-Exercise-Wheel/

Dock så ska man inte ha det inne hela tiden utan kanske max 1h per dag då de är väldigt beroendeframkallande (låter som om att dina kanske har blivit det?) så tips är då att bara ha det inne en stund varje dag. För tror egentligen att de uppskattar det ganska mycket, men just eftersom att det är så beroendeframkallande (kan sluta med att chillan springer hela tiden, slutar äta, osv osv) så bör man inte ha det inne hos dem hela tiden. 

Sen när det gäller att ha ett vanligt hjul så skulle det väl tekniskt sett gå bra, om det är gigantiskt. Men då får man tillverka ett själv för det finns inga som är tillräckligt stora på marknaden. Har något mått på hur stort det skulle vara för att inte ryggen/svansen ska förstöras men VÄLDIGT stort eftersom vare sig ryggen eller svansen ska krökas på ett onaturligt sätt. 

Sen får jag väl tillägga att jag håller med Ulrika i att jag tror att de gillar mer att springa fritt ute i ett rum :)

Pluraz
0

Mina får sprigna fritt i rummet, Mina springer mäst litegrann på natten och när dom blir rädda.. inte så jätte mkt men dom tcker om sina hjul! :)

Wand
0

Jag har för mig att inga gnagare med svans ska springa i springhjul? Det är väl inte bra att de måste hålla upp svansen medan de springer, och sedan att svansen kan fastna beroende på vad för hjul det är? 

Nåja, till ontopic. Skulle vilja ha tips på ett bra och samtidigt billigt stålnät eller så som man kan ha då man bygger en chillabur. Något i stil med armeringsnät.. fast mindre, så de inte kan fastna eller smita ut, haha!

Och då man bygger en bur, vilket sorts trä ska man INTE använda?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

enbartmalin
0

#18 Helt rätt gnagare med svans ska INTE ha hjul alls. :)
Dom enda gnagare jag kan komma på nu som man kan ha hjul till är hamstrar.
Svansen är en förlängning av ryggraden, lycka till att hitta ett hjul som inte böjer svansen ;) Och att sprinag med böjd rygg.. "Do the math"

Så du har helt rätt i det du skriver.

Hälsningar Malin

Solaika
0

#18 Jag köpte nät fyrkantsnät med 11x11 mm maskor.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

enbartmalin
0

ÖB har minknät :)

Hälsningar Malin

BusBella
0

Det där med springplatta låter ju kul men ett hjul ska dem aldrig ha.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla