Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 3539 ggr
Hellenna
0

Ny chinchilla ägare.

Hej Alla!

Tänkte väl egentligen bara dela med mig av en enorm glädje! Har alltid velat ha en egen chinchilla sen jag var liten och fick se bilder på två stycken som vi hade hemma när jag var två år. På något sätt har jag alltid haft en enorm kärlek till dom eller hur jag ska formulera mig :)

Så i söndags hämtade jag två bröder som är 6 år snart 7 år och är överlycklig! Visst kan jag inte säga att jag har den bästa erfarenheten av att äga ett sådant sött djur, men hittils har det inte varit några problem alls.

Jag har gjort så att dom får en liten hage i vardagsrummet där buren är i och så har jag öppnat buren så dom får springa ut och in som dom vill när jag sitter där och senare på kvällen när dom är som allra piggast brukar jag flytta på dom så dom får springa och vara ute längre i köket :)

Har dock inte vågat bärt dom ännu, eftersom jag inte vill att dom ska känna sig trängda eller bli rädda för mig. Utan jag brukar lägga mig ner på golvet hos dom, så får dom göra som dom vill om dom vill gå på mig, nosa på mig eller inte alls vara nära mig. Det slutade med att i förgår när jag låg ner ville Chilie gnaga på min näsa :)

Som sagt var, ville bara dela med mig av min lycka av att ha två stycken underbara djur! :)

Ha det bra allihopa! :D

//HellennaMittBena

UlrikaD
0

Grattis till de nya fluffbollarna! Bilder vill vi ju se såklart.Skrattande

LadyS
0

Grattis tilll dina nya familjemedlemma. Hoppas ni kommer trivas ihop =)

Säger som Ulrika… bilder vill vi ju såklart se =)

Justsmiile
0

tycker du gör helt rätt i att inte stressa dem för mycket och med chillor får man verkligen ha tålamod och låta det gå i deras tempo. 
Roligt att du också fastnat för chillorna Kyss

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Hellenna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på dom små liven :) Dock är det bara Chilie som kollar in i kameran om ni ser det, för nicke gömmer sig bakom xD

Då ser ni även lite utav "hagen" som dom får springa i om dom vill :)

//HellennaMittBena

Hellenna
0

Det är Nicke som gosar med min kille :) hehe Gullig bild tycker jag ;)

//HellennaMittBena

Hellenna
0

Sist men inte minst. En närbild på bägge :) Vita är Chilie och Gråa Nicke :)

//HellennaMittBena

Justsmiile
0

tror båda är white :) en wilson white och en marmorerad (:

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Justsmiile
0

buren är bara tillfällig eller? tror den är aldeles för liten, men de är ju nya för dig så

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

UlrikaD
0

Superfina chillor. Älskar bilden på din pojkvän med chillan!Skrattande

Var kommer chillorna ifrån, vet du det? Tyckte de såg väldigt fina och gosiga ut.

Som Justmile ovanför skrev så är buren alldeles för liten för chillor så ni bör se er om efter något större. Antar att buren kom med chillorna.

Och sen att chillor kan gnaga på plast och det sitter inte så bra i mag/tarmkanalen ifall det fastnar. Fast är de vana att bo med plastsaker så lär de väl inte börja gnaga nu.

Men en ny, lagom stor bur kan nog vara bra att satsa på.

Jag vill ha fler bilder redan!!Flört

Justsmiile
0

#9 Håller med om fler bilder ;) 
det gillas! ;)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

[Mulle84]
0

MÅSTE bara få fråga vart du köpt "hagen" hade vart något för oss här då vi har en jäkla massa kablar och en vedspis som blir ruggit varm..

MVH Mulle

Hellenna
0

Hej alla jag svarar alla frågor så får ni se vilken som är eran :)

Ja, buren är för liten, vi fick med den när vi fick chinchillorna. Håller på och letar efter en större. Men än så har jag inte fått napp :) Men en större bur ska jag ha! :) haha

Vet att plasten inte är bra heller, men hyllorna har varit med sen dom var små. Så dom är somsagt var vana :) Ska även leta efter trä pinnar och sätta in i buren, men tycker det är svårt att veta vad det ska vara för träd, någon som vet? :)

När jag pratade med ägaren som jag fick dom av, sa hon att ägaren innan henne köpte bröderna på en djur affär, tror det var arken zoo :)

Btw, tack Justsmiile för att du skrev vad färgerna heter, då jag inte kan alla rätta namn på färgerna :)

Hagen köpte jag för runt 350 kronor på Djur magazinet i Karlstad :) men sen tror jag att det finns sånna staket även på arken zoo :) Dom fungerar galant i alla fall! :D

Ulrika D - Ja, visst är den söt :) Man får verkligen en speciell kontakt med dom när man ligger på golvet med dom :) Ka dock inte hålla i dom eller klappa dom just då. Men dom börjar sitta längre och längre på en nu :D Framsteg :D hehe

Ha en bra dag alla! :D

//HellennaMittBena

UlrikaD
0

De som rekommenderas är:
Äpple
Päron
Pil
Rönn
Hasselnöt
Sälg
Alm
Bambu
Magnolia 

De som inte rekommenderas är:
Körsbär
Plommon
Aprikos
Persika
Kastanj
Valnöt
Björk
Ek

Finns ju säkert fler att lägga till de båda listorna men dessa är väl de vanligaste.

Zuzziquie
0

Lättast är nog att satsa på Äpple, päron, pil eller rönn - Det är väl de som är lättast att identifiera så att man inte riskerar ta fel :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Hellenna
0

Okej :) Tack så mycket för svaren :)

//HellennaMittBena