Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett10-genetik-och-färger
Läst 5550 ggr
[sstorm]
0

Chinchillor på djuraffär

Var in på djuraffären där jag brukar köpa kattsand och ibland få hjälp att sälja kaninungar som blir över i aveln. Då hade de fått in 9 stycken chinchillor! 2 av dem var himla sociala men jag blev lite brydd över färgen då jag aldrig sett de på en chinchilla förut. Jag skulle kalla de "white svart" på kanin språk http://kaninfarg.se/images/fargwhitesvart.jpg men vad heter de på chinchilla?

Ren nyfikenhet, sen att jag väldigt gärna vill ha en chinchilla är en annan femma ;) hehe

UlrikaD
0

Här har du bilder på chilla-färger.

http://chinchilla.se/Chinchilla_sida.aspx?selId=7

Köper du chinchillor någon gång i framtiden rekommenderar jag dig att söka upp en uppfödare istället för att köpa från djuraffär.

En djuraffär är absolut inget lämpligt ställe för en chilla som inte ska vara vaken på dagen, inte ha lysrörsbelysning, inte ha massa ljud omkring sig när de sover osv…

[sstorm]
0

#1 de var omplaceringar från en uppfödare, och eftersom jag själv är uppfödare av kaniner och inte skulle gå till en djuraffär och köpa en kanin så är de självklart för mig att vilja ha bra info om de andra djuren jag har med. (har ex. stamtavlor på mina hamstrar, utan nytta egentligen)

bilderna där sa mig ingenting, tyckte alla "svart whita" såg lika dana ut ;) hahaha, får försöka lägga in bilden jag tog på dem…

UlrikaD
0

Ja, lägg gärna upp bild här.

Fast jag måste säga att en chillauppfödare som lämnar chillor till djuraffär räknar inte jag som uppfödare. Sen får folk tycka som de vill om det. Men chillor är absolut inte anpassade för att bo i en sådan miljö och mår inte bra av det. Och det bör en uppfödare känna till.

Stamtavlor på alla djur är väl till nytta, även på hamster. Det är ju mer att man har koll på linjer, sjukdomare, livslängd osv än att ens djur är "extra bra".

Avlas på så mycket dåligt nuförtiden, oavsett djurslag så det känns som en extra trygghet att ha koll bakåt.

Ser fram emot chillabild.Skrattande

[sstorm]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 1, rätt suddig tyvärr

[sstorm]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 2

Wand
0

En djuraffär här i närheten har också chinchillor, hon som äger affären föder upp dem själv i djuraffären. Jag tycker att det är riktigt oansvarigt att bedriva uppfödning i en sådan miljö, framförallt med chinchillor då de inte är så stresståliga och behöver lugn och ro på dagen. 

Men om jag ska kolla på kaninens färg som du bifogade bild på, så skulle jag nog gissa på black velvet.

Och jag tycker inte att det är onödigt med stamtavla på hamstrar. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[sstorm]
0

#6 ja mena inte onödigt på de viset, utan att jag knappast kommer ha användning av stamtavlan, de är bara de att jag köper bara djur där jag vet bakrunden på dem ;)

UlrikaD
0

Chillorna är i färgen Black Velvet iallafall:)

Söta småttingar, men själv blir jag alltid nyfiken vad de har för burmått.

[sstorm]
0

Ingen aning men de va riktiga as till burar!

Justsmiile
0

jag tycker inte det borde vara lagligt att ha chillor i djuraffärer. chillorna mår inte bra. Visst man kan anpassa det så det är lagliga mått på bur mm fast allt som händer dagligen där & alla människor som kommer när de ska sova blir verkligen fel för dem. 

Tycker man borde ändra regler för vilka djur man får lov att sälja i djuraffär. :(

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Marina
0

#10 det håller jag helt med dig om. Chinchillor i djuraffär ser alltid lika sorgligt ut. Och oftast har de varken lagliga burar elelr får mat som faktiskt är anpassad för chinchillor.

Var på Ölands djurpark i somras och de har chinchillor. Visserligen en stor och fin bur, men till och med där så fick de gnagarblandning och grönsaker!!!

Justsmiile
0

#11 mmh, man vill bara ta dem därifrån. tyvärr blir det ju inte bra då de tar in fler chinchillor då. 
man mår extremt dåligt när man ser att de inte läser på om djuren de har…

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

[sstorm]
0

Jag vill poängtera att denna djuraffären INTE säljer chinchillor i vanliga fall utan tog dem som omplacering, tycker ni drar alla över en kant…

UlrikaD
0

#13 Det tycker jag ingen gör. Bara påpekar att djuraffärsmiljö är inte bra för chinchillor helt enkelt. Vare sig djuraffären har inne en chilla en gång, eller chillor hela tiden.