Behöver hjälp!
Hej. Jag äger en chinchillahona som heter Leah. Hon är 3,5 år och diar just nu en unge på 1,5 mån. I morse upptäckte jag till min skräck att något var fel med henne!
Jag vet inte vad det kan bero på. Hon andas mycket tungt och är inte lika pigg och nyfiken som hon brukar vara. Dessutom står något inte rätt till med hennes vänstra öga. Det är lite rinnigt och mer stängt än hennes högra öga.
Jag förstår inte vad som kan ha hänt. kvällen innan var hon som vanligt. hon kan ha blivit utsatt för drag. Buren står inte så långt ifrån ett fönster och min mor putsade rutorna igår vid middagstid. har hon blivit förkyld?? lunginflamation? behöver hjälp här! vi har tyvärr inte råd att gå med henne till veterinären.
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
Gå med henne till veterinären. har man inte råd ska man inte ha djur. Man måste kunna erbjuda sina djur det bästa möjliga, klarar man inte det så ska man tänka om.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag håller med, det låter kanske elakt, men har man inte råd att gå till veterinären så är man ingen bra djurägare. Du plågar ditt djur om hon inte får vård, ingen här inne kan hjälpa dig.
Antingen blir hon ju bättre (men det låter inte lovande) eller så kommer hon ligga och självdö om du inte tar henne till veterinären.
Prova att rengöra hennes öga med DropIt. Finns på apoteket för en 50 lapp. Om inte annat så ring veterinären och rådfråga dem, Vi här inne är ju inte veterinärer och det där låter som du behöver prata med någon sådan.
Ring Roslagstull… har för mej att veterinären/kliniken heter så. De ska vara duktiga. Annars är det en i Häljarp som är duktig på chillor har jag hört.
Lycka till!

Hon låter som om hon faktiskt behöver veterinärshjälp. Om en hona är sjuk och dessutom har en bebis att ta hand om så behöver hon mer hjälp än om hon bara hade behövt ta hand om sig själv.
Det mest akuta är inte hennes öga, det är andningen. Det kan gå fort och hon kan sluta andas helt. Då finns det ingenting du kan göra. Hon behöver komma till veterinären innan hon blir såpass dålig.
Ögat kan du och veterinären bekymra er om i andra hand.
Att amma en bebis samtidigt som man har svårt att andas måste vara fruktansvärt. Du måste ordna någonting nu. Bättre att du gör det nu med en gång ifall du tänker på pengar, för sen kommer helgen då blir det dubbelt så dyrt.
Tack för era svar! jag vet att det är viktigt att ta henne till veterinären. Men vi har nyss haft stora utgifter och det råder en liten "pengakris" just nu i familjen. Min mor tror att hon blivit förkyld. Men jag vågar inte avvakta.

#5 Många veterinärskliniker kan ge lån om man inte har betalningsanmärkningar sen tidigare. Det går genom Resurs.
Distriktsveterinärer kan också ta på faktura.
Är det illa och ni väntar för länge så kan ni förlora både honan och bebisen.
Till att börja med kan man ringa till veterinären och det kunde ni gjort redan i morse, i och med att du skrev tråden för 8 timmar sedan. Det kostar ingenting att prata med dem.
Och som jag skrev innan, ju längre ni väntar nu, desto dyrare blir det eftersom det blir helg nu. Då kan ett besök som kanske bara skulle kostat 400kr helt plötsligt gå på 2000kr om man har otur.
Såg att du bor i Skåne. Har du möjligtvis nära hit?
Cecilia som jobbar där är väldigt duktig på chillor.
Jag har haft chinchillor som börjat andas sådär tungt och det har aldrig vart förkylning..utan de har tyvärr inte klarat sig.
Hur beter hon sig, sitter hon upp eller ligger ner? Äter och dricker hon? Annars måste ni få i henne vatten. har ni någon doseringsspruta hemma?
Jag rekommenderar dig också att ringa till Cecilia, hon är bäst. Du kan ju alltid fråga om du kan få faktura av henne, det vet jag att hon har gett ut förut. Vet dock inte om hon har den tjänsten nu på sin nya klinik.
Men du kan absolut ringa och rådfråga henne och som sagt, det borde du ha gjort tidigare idag, men skynda dig att prata med någon nu innan alla kliniker stänger.
oj :S har du möjligtvis numret till Cecilia?
#7 jo hon sitter mest jag har inte sett henne ligga ner. vi har ingen doseringspruta hemma.
hur lång tid har Leah kvar då om vi inte gör något?

#9 Numret finns i länken som jag postade tidigare, till fågelkliniken. Jag postade den så att du kunde ringa dit. Men nu har de stängt så du får ringa till ett djursjukhus som har jouröppet istället.
Det är ingen av oss som är veterinär som tänker sitta och gissa om din chilla håller på att dö eller inte. Det är ingenting man tar reda på själv utan man åker in till vet. helt enkelt.
har kontaktat fågelkliniken nu och jag letar efter en klinik som har jouröppet. jag vill bara få lite tips och det har jag fått. så tack.
det var inte det jag ville. jag ville bara veta om Marina visste hur lång tid det tog innan det var försent.

#12 Det är ju helt omöjligt för Marina att säga också. Det är ju ingen som kan veta utan att ha undersökt chinchillan.
Ju fortare man får hjälp desto lättare är det att göra någonting åt saken.

Här har du jour:

Öppet till 24
vad bra tack!

Ett till.

Öppet till 22
Vet inte vad du har närmast till, men här har du ett gäng iallafall.
Mina som varit sånna har legat ner och flåsat och då har det handlat om timmar. De har varit helt apartiska och bara andats tungt och häftigt.
Jag hade iofs en chinchilla som jag sålt och som jag fick körd till mig för hon behövde hjälp, han var dålig när han kom, men kunde sitta upp och hoppa. Men på natten så låg han ner och på morgonen så dog han.
Vad sa de på Fågelkliniken när du ringde?
fågelkliniken hade precis stängt för en minut sedan när jag ringde men hon jag pratade med sa att det kunde vara något mindra allvarligt men det kunde vara allvarligt också. hon sa att det bästa var om jag åkte in till närmaste sjukhus som har öppet redan ikväll. det ska vi göra. till djursjukhuset i lund.
jag hoppas att det inte är något allvarligt. hon ligger ju inte ner. hon sitter upp än.
Hon vill inte äta.. inte ens russin som hon annars brukar vara galen i. vi tror att hon har fått lunginflamation. djursjukhuset i lund ville helst inte ta emot chinchillor sa dem och hänvisade oss till malmö. det skulle kosta 2000 + bensinen. och vi bor i andra änden av skåne.
Om ni bor i andra änden av skåne, är det då helsingborg? för isåfall har ju de ett stort djursjukhus där med jouröppet.
Som sagt, det hade vart billigare att åkt när det var öppet idag. Nu är det helg och enbart jour =/

Allting är alltid dyrare på kvällar och helger i och med att de tar jouravgifter då.
Hur har det gått?

Hur gick det?
vi åkte till lund men min lilla ängel är borta. beslutade att avliva henne :'( hon blev så dålig fort och det fanns nästan inget hopp kvar för henne. hon somnade in 15/10 2011 kl 21.36.
R.I.P Leah.

Beklagar! Det är ju så med chillor att man måste åka direkt de blir dåliga, det finns oftast ingen tid att vänta på. När de väl visar att de är dåliga då är det fara på färde och då måste man ha en veterinär omedelbart.
Hur går det med bebisen?
ja, jag vet hur fort det går nu.. historien ska inte få upprepa sig.
det går bra med bebben, hon är faktiskt så stor att den har börjat smaka på pellets.

#27 Börjar äta pellets gör de ju ganska snabbt, nån vecka eller två.
Men har hon nån att sitta med, eller har du gett henne något substitut? Hon var väl bara 6 veckor gammal.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
28# javisst.
Bebben sitter med sin äldre bror och sin far så länge. men det går bra. hon kan ju bara sitta med dom tills hon blir könsmogen då. sen får hon ha en egen bur.