Allergitest
Går det att specifikt testa sig för allergi mot chinchilla-allergener på en vanlig vårdcentral? Eller hur brukar det fungera?
Hö och sand borde nämligen inte vara några problem, men med själva chinchillan vet vi inte. Det är min kille som ska testas och han har pälsallergi mot vissa hundraser och katter(men inte marsvin verkar det som). Vi vet inte hur det är med just chinchilla.
Jag har hört att det är stor chans att en pälsdjurallergiker tål chinchillor, men man ska väl aldrig vara nog för säker, särskilt inte med en art som innebär ett så pass långvarigt ansvarstagande…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det finns tyvärr inget särskilt test för just chinchillor.
Jag har sålt chillor till pälsdjursallergiker tidigare och det har gått bra. Men en hel del som är allergiska mot pälsdjur är även allergiska mot höet och då kan det ju bli problem i och med att de behöver hö som det viktigaste i kosten.
Det lättaste är ju att hälsa på någon med chinchillor, ha dem i ansiktet och verkligen känna efter. Har man tur/otur så känner man av dem direkt. Annars finns det ju tyvärr allergier som utvecklas efter hand.
Jag är själv pälsdjursallergisk mot en hel del djur, men chillor har jag aldrig haft några problem med.
Även min man har astma och är jätteallergisk mot vissa pälsdjur. Chinchillor har dock alltid gått bra, när vi bodde i liten lägenhet så sov vi tom i samma rum som dem.
Håller med om att ni bör hälsa på någon som har chinchillor och testa allergin på det sättet.