Rinnande öga
Teddys vänstra öga har börjat rinna.. Han är pigg annars. Nån som har en tanke vad det beror på och tips på vad jag kan göra? Våra veterinärer i stan är inte så bra på smådjur.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tyvärr tänker jag direkt tandproblem när det gäller ögon.
Det kan ju vara någonting ögonrelaterat också, men det är ganska vanligt att det är tandrelaterat.
Prova att tvätta rent och se ifall det fortsätter rinna.
Det du behöver göra för att utesluta tandproblem är att röntga käken på honom. Det är alltså inte tänderna som växer vid tandproblem utan det är rötterna. Det ser man endast på en röntgenbild.
Lättast är ju att ringa runt och se ifall du hittar någon kunnig veterinär på just chinchilla som kan börja med att undersöka ögat först så att inte felet ligger där och sen att fortsätta med röntgen isåfall.
Var någonstans bor du?
Kan vara tänderna men behöver inte vara det. Kan även vara att han tex. fått ett sandkorn i ögat.
Rekommenderar att ta ut sandbadet och avvakta några dagar och se. Skulle det inte gå över så rek. jag också att kontakta veterinär…
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Hm.. Vad gör man om det e tänderna? Vi bor i Västerås. Igår va det kladdigt i ögat.. Idag har han det inte lika öppet bara. Men det rinner inte. Avvaktar ett par dagar o ser om det blir bättre då.
Does it become a walk?
/Ida

Hoppas att det blir bättre.
Jag får väl svara på den otäcka frågan då, hade hoppats på Susanna.
Är det tandrötterna som växer är det tyvärr ingenting att göra. Det ligger och trycker på nerver och gör till slut så att chillan inte kan äta överhuvudtaget.
Hur lång tid det tar är lite olika från chilla till chilla. En del kan utveckla tandfel och bli dåliga väldigt snabbt, medans en del har det ett bra tag innan man märker någonting.
Här är en länk till en uppfödares hemsida där hon skrivit ner en del fakta:

Hm.. det där lät mindre kul.. hoppas verkligen det bara är nåt skit i ögat.
Men på symptomen som hon listade är det bara det rinnande ögat.. han har inte gått ner i vikt o han äter glatt både russin o nåt mandelspån om han får det. Han ser ut som vanligt kring munnen, dregglar inte alls.
Vi avvaktar ett par dagar o ser vad som händer.
Does it become a walk?
/Ida

Då hoppas vi på vanligt smuts i ögat helt enkelt!
Kan vara värt att testa med ögondroppar för att skölja rent ögat.

Undrar om jag inte har det hemma.. vanliga koksaltdroppar? Han blev lagom glad på mig igår när jag tvättade med vanligt vatten :P
Does it become a walk?
/Ida

#7 Jag är faktiskt inte helt säkert. Det var längesen jag gav nån chilla ögondroppar. Vet att jag köpte receptfritt på apoteket, men jag frågade min veterinär först vilka jag skulle använda.
Vågar inte säga nåt när jag inte är helt säker.

Koksalt använder jag till gerbilerna iaf.. det är ju samma koncentration på det som kroppens egna vätska. Det receptfria på apoteket brukar vara samma som koksalt :) Allt med läkemedel är receptbelagt eftersom ögon är så känsliga (e sjuksköterska ;))
Does it become a walk?
/Ida

Då är det säkert samma.
#9 Hur gick det gör din chilla? Behövde du åka till veterinären eller det la sej själv?

Det slutade rinna av sig själv i Teddys öga. Båda grabbarna mår toppenbra :-)
Does it become a walk?
/Ida
#12 Vad skönt att höra att det sluta rinna själv. Gjorde du något.. typ sköljde ögat eller?
En av mina damer fick nämligen problem med sitt ena öga men jag sköljde det med koksaltlösning så nu är det bra igen. Tack och lov!!
Kändes ju så där lagom skoj och oroande.

Jag tvättade ur med koksalt ett par gånger o sen vart det bra av sig själv. Tog ut sanden ett par dagar. Sen dess har det inte varit nåt mer ögonkrångel :)
Does it become a walk?
/Ida
Så skönt att det löste sig :)
Det enda man får vara lite observant med är om en chinchilla har återkommande ögonproblem över en lång tid för då finns det tyvärr en stor risk för att det är tandproblem…
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Ja, det är jag ju rädd för.. men det har inte varit mer med hans öga sen dess o det börjar ju vara ett tag sen nu :)
Does it become a walk?
/Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min chinchilla Leah har problem med sitt öga. det låter nästan som samma problem som du hade med din pojke. Men min dam andas tungt och är inte riktigt lika pigg som hon var innan. upptäckte det i morse och är jätteorolig för henne! Har tyvärr inte råd att gå till vet med henne. :( hoppas att jag kan göra nånting iaf!
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
#17 kan man inte erbjuda sina djur veterinärvård så ska man inte ha djur öht!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#17 Mysdjuret det låter som din chilla är på väg att ge upp. Jag hade nog bet att få låna pengar och tagit henne till veterinären. Om inte annat för att i så fall avliva henne. Det är bara taskigt att låta henne lida. Även om det komme kännas i plånboken. Men det är tyvärr det man får ta när man skaffar djur.
#18 Nä jag vet det och skäms så! jag vill göra allt jag kan för henne.
måste hitta en lösning så fort jag kan! vad skulle ni tro att ett sådant besök hos vet kostar?
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös

#20 Du måste ringa och fråga. Ett besök kan kosta så otroligt olika beroende på veterinärsklinik.
Chinchilla räknas också som exotiskt djur så det är inte alla som kan och vill ta emot chillor. Det hjälper ju inte om man lägger ut massa pengar till en veterinär som inte kan hjälpa till.
Ett besök hos en liten veterinär kan kosta kanske 300kr medans samma besök på ett djursjukhus kan kosta 800kr.
Sen beror det ju på vad som behöver göras. Ska det tas prover, röntgas, ultrljudas eller sådant så blir det ju dyrare.
Men det första du behöver göra är att ringa och fråga, och fråga om de överhuvudtaget tar emot chinchillor.