Bebis frågor? =)
Hej alla glada!
Jag är ägare av 4 vuxna chillor och har införskaffat dom som vuxna!
Har ägt en av dom i 5 år och restrerande har jag köpt under den här sommaren!
Det har gått väldigt bra med mina chillor två honor och två hannar!
Nu är det så att två av dom vuxna (honorna) sitter ensamma och det är ju inte så bra så nu har jag pratat med en uppfödare och fått en massa tips och råd och jag har ställt mig i kö på bebisar hos henne!
Hon har lovat mig att hjälpa till att sätta ihop bebisarna med dom vuxna, kommer mesttroligt att börja med en bebis och sen skaffa en till till den andra honan!
Jag kommer att få all råd och tips av uppfödaren men vill gärna höra med er om tips när det gäller att sätta ihop bebisen med den vuxna, hantering av en bebis, hur bebisar brukar vara till beteendet i jämförelse med en vuxen, hur en flytt brukar vara för en bebis ja allt!
Uppfödaren kommer att vara min mentor framöver också så jag kommer att lära mig massor men vill ha åsikter av så många som möjligt!
Sen om det finns nån här inne som har för närvarande bilder på 10 veckors bebisar så får ni gärna sätta ut bilder här så jag får se hur stora dom är i den åldern, det vore jätte kul att se dessa små ludtussar, skriv gärna vad det är för färg på dom också!
Kram och tack på förhand 
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Puffar lite!!!

Att sätta ihop en bebis med en vuxen hona brukar sällan vara några problem. Bebisen vill ha en extra-mamman och moderskänslorna brukar oftast kicka in hos den vuxna honan.
Jag brukar bara sätta in bebisen hos den vuxna honan och det brukar gå bra direkt. Naturligtvis ska man alltid ha koll vid en ihopsättning, men bebis+vuxen är en av de lättaste ihopsättningarna man kan göra förutom två bebisar då såklart.
Det man bör hålla koll på är båda deras vikt vid ihopsättning. En viss viktnedgång är vanligt vid flytt och ny kompis men det får inte bli för mycket. Oftast ser man fortast på vikten om någonting inte är som det ska.
Viktigast i början är också två matskålar på olika håll i buren, två vattenflaskor, så de inte behöver stå bredvid varandra och äta och dricka ifall de inte vill det.
Här är Miracle, 10 veckor gammal medium ebony pojke.

Tack så jätte mycket för svaren, alltså vikten, maten och vatten på olika ställen,,, det ska jag komma ihåg!
Vilka underbart söta små ulltussar du har, helt underbara bilder, märker att dom kan variera lite i storlek!
Det ska verkligen bli spännande med småttingar här hemma och det är ju skönt att veta att det som oftast brukar gå bra att sätta in en liten till en vuxen!
Men hur är det med deras beteende, är dom mycket busigare och nyfiknare än vuxna eller är dom ungefär lika?

#6 Tack så mycket! Det har blivit några kullar genom åren och ingen bebis är den andra lik. Alla är helt underbara, fast på olika sätt.
De är busigare och skuttigare än vuxna. Ju äldre djur blir, desto mer befästa är de ju i sitt beteende. En bebis som bara har bra erfarenheter av människor är ju nyfikna och framåt för de förknippar ju människan med någonting roligt. Om de blivit uppfödda på rätt sätt såklart.
En vuxen som flyttat runt lite är ju mer skeptisk till nya miljöer, lite fundersam över vad som ska hända och allting nytt.
Bebisåldern är ju så kort. En del chillor har ju nått sin vuxenvikt redan vid 5 månaders ålder, så de är inte bebisar så väldigt länge när man köper dem, då är de redan ganska stora.
Jag märkte det att dom är rätt stora som din Diamond ser rätt stor ut, typ nästan vuxen på bilden i allafall!
Nångång framöver när jag har bättre koll på det här med avel så kommer jag nog ta egena bebisar men det får vänta ett tag till!