Vad pysslar hon med ???
Jag har en grå chilla hona på 6år som har ett lustigt/tråkigt beteende!
Hon är väldigt nyfiken av sig men när jag sätter in handen till henne så att hon får lukta på mig så ställer hon sig upp på bakbena, sträcker på ryggen och kissar på mig, varför gör hon så???
Har ägt henne i 5år och fram tills nån månad innan hennes kompis gick bort gjorde hon bara så nån gång ibland men som sagt ett par månader innan kompsen fick lämna oss och efter det så har hon gjort det varje dag!
Vad är det för beteende på henne, annars mår hon bara bra, äter bra, skiter bra och väldigt nyfiken och pigg av sig!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem

Att kissa på någon är chillans försvar. Det betyder att hon vill bli lämnad ifred. I naturen gör de så för att skrämma bort sina motståndare.
Menar du att hennes burkompis dog? Då kan beteendet betyda att hon visste om först att kompisen var sjuk och försvarade henne. Och nu fortsätter hon med beteende som protest för att hon är ensam.
Jag hade skaffat henne en kompis omedelbart och inte låtit henne sitta själv. En chilla som kissar är ofta ganska missnöjd med sin situation och sin omgivning.
Tror en kompis skulle lösa det problemet ganska fort.
Kompis är på gång, vi ska köpa två bebisar och är på kö på dessa!
Så så fort dom är leveransklara så kommer hon att få en bebis kompis!
Jag vill absolut inte att hon ska sitta ensam så vi har på gång kompis till henne!

När kommer kompisen?
Tror att det kommer att lösa sig då.
Vi väntar på en kull som borde födas snart, måste dock vänta tills dom är leveransklara!
Har två honor ensamma och båda ska få en bebiskompis!
Har satt ett inlägg om det också och hoppas på svar där med :)
Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig för hon som kissar är ju jätte trevlig annars och nyfiken och äter som hon ska!
Tjejerna har ju kontakt med våra killar fast genom galler då så dom sitter ju inte helt ensamma och skäms i ett hörn men jag vill ändå ha kompisar som dom kan goas med också och sova med!
Kolla gärna bilderna jag har på min sida får du se buren :), är själv jätte nöjd med den 

Fin bur, vad är det för mått?
Det är ju synd att hon måste vänta i tre månader på en kompis. Men man kan ju inte direkt få bebisar direkt när man vill tyvärr.
Hur gammal är din andra hona? Du kan inte sätta ihop dem istället?
Min andra hona är 5år(Chicko) och dom går inte alls ihop, min 6 åring (Stich) är väldigt dominant och flyger på den andra honan så fort hon är i närheten så vi vill inte sätta ihop dom, gjorde ett försök tidigare när vi hade Stich kompis Lilo i livet men det gick inte!
Sen är Chicko så blyg av sig också så jag känner inte att jag vill stressa henne med att sätta ihop henne med en vuxen så en bebis passar nog bättre tror jag!
Tyvär så kommer ju inte bebisarna med posten när man vill, det vore ju jätte bra annars!
Buren är i måtten H.120cm B.84cm D.60 /sektion och det är tre burar i en så två likadana sektioner till med gallerfönster mellan så dom kan nosa och se varandra!