Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 18-köp-och-sälj
Läst 3100 ggr
BusBella
0

Billiga LAGLIGA burar

Vet någon var jag kan köpa billiga burar under tusenlappen, med laglig storlek? Har letat lite på blocket men vill helst ha fler alternativ.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag en ritning, för jag tror nog det är bäst att bygga eget. Hoppas ni förstår men undrar ni något är det bara att fråga. Måtten är inte helt hundra, det kan vara lite större. Vad tycks? Jag vet att den är slarvig!

Mind your language.

/Emma

LadyS
0

Gillar din ritning. Kul att se hur andra tänker. Jag kan dock "varna" dej lite för för djup bur. Mina är ca 120 djupa och jag förbannar mej själv varje gång jag ska städa då de är sjukt djupa och jag mer eller mindre får kypa in i buren för att kunna komma åt och rengöra dem. Plus att det går väldigt mycket spån. Öser nog in minst 60 liter per bur i veckan.

Men visst mina chillor älskar dem så det är väl det viktigaste.

Bara så du tänker på det =) Annars va din bur jätte fin. Har du fått din pappa till att hjälpa dej bygga den?

Ett tips är som andra har sagt att köpa en Pax garderob. Kan du säkert hitta på blocket till en billigar peng än på Ikea.

Då behöver du ju bara såga ut hållen i dörren/dörrarna för att sätta galler samt om du ska ha något "fönster" på sidan. Sen är det bara sätta ett par hakar så har du lås också på den så dina små inte kan rymma.

Hyllorna kan du ju ändra om där i hur du vill. Ett tips är att göra håll i mellan väggen så de kan ta sej ut till träder som du har tänkt sätta in. Sen sätter du bara ett metalband eller likande på kanterna i hålen så kan de inte gnagga upp det helt. Lite svin på kanterna får man räkna med ;)

Lycka til =)

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Okej, tack för ditt tips! Jag har ingen aning om jag kan få pappa att bygga med mig men min mosters pojkvän älskar att bygga och blir alltid så rastlös så jag ska kanske prata lite med honom och så kanske pappa kan hjälpa till lite. Jag har ju en våningssäng med ett skrivbord under och bredvid skrivbordet är det ett tomt utrymme med dem måtten så jag hade tänkt bygga där, och dem får ju större om det blir djupare så lite städning får jag väl tåla. Jag hade tänkt sätta några sitthyllor på dem två våningarna där trädet står också och så kan dem klättra på trädet genom en lucka i taket för att komma vidare upp. Kan dem klättra så? Och jag hoppas ni ser vad det är för inredning, på högsta våningen är det ju ett hus och ett sandbad, innanför dem runda fönstrena är det högst upp en hängmatta, sen en hängtunnel och längst ner en sån där kub. På hyllan mittemot hängmattan sitter det en matskål och på hyllan mittemot hängtunneln är det en vattenflaska. Längst ner där dem går mellan träddelen och delen med dem många hyllorna så är det ett rör som dem kryper i, det syns inte så bra på ritningen men kände att jag inte orkade hålla på och rita jättesnyggt när ändå jag själv ser vad det är. Här har jag en till ritning på ett boningshus som jag hade tänkt ha på högsta våningen istället för det huset som står där nu på ritningen.

Mind your language.

/Emma