Nybliven chilla-ägare!
Hey!
Jag hämtade hem mina två brudar igår från Cattis, Silverklippan. Jag har aldrig haft djur i mitt liv förut, så det här är sjukt spännande! Jag var som ett litet barn igår, eller ah..det är jag nog fortfarande.. Försöker låta dom vara för sig själva nu första dagarna, men det är svårt när man bara vill köra ner näsan i dom. Haha!
Är det vanligt att dom inte äter så mkt i början, pga omställningen tänkte jag? Stortjejen är mest blyg och ligger mest och kurar i ett hus..
Räkna med fler funderingar från mig framöver, hehe..
Mvh
Caroline
Vad kul att du skaffat chillor! :D Verkligen underbara djur ^^
ja, det händer att de inte äter så bra i början men det brukar ordna sig om någon dag.
det viktigaste är att de äter hö.

Grattis till chillorna. Så länge du har samma foder som uppfödaren så brukar de börja äta ner de har gjort sig hemmastadda.
Hur gamla är de? Är de vana vid att vara hanterade dagligen så behöver du inte vänta så länge. Då är de såpass nyfikna att de kommer att komma fram till dig och vilja umgås. Ta det bara i deras takt. Ha en hand inne i buren och prata med dem så de vänjer sig vid din doft och röst.
Har de bott tillsammans tidigare? Då har de stöd av varandra. Är de nya även för varandra så ska de ju vänja sig vid sin burkompis också.
Men det brukar gå ganska snabbt för chillor som är vana vid kel och gos dagligen att snabbt tina upp och vilja umgås.
Ser fram emot bilder på dem!
Yes, samma foder har jag. Fick med nu när jag köpte dom och tänkte fortsätta med samma då jag har förstått att det är det bästa. (Scaf)
Stortjejen fyller snart två och lillan är precis 10v. Hon hjälpte mig att sätta ihop dom innan så dom hade börjat sovit ihop innan jag hämtade dom. Så då verkar ju trivas ihop iaf.
Ja, bilder kommer det definitivt att bli, när dom vågar sig fram!
Tack för era svar!
#3 Om du har köpt djur av Cattis så är jag nästintill säker på att de är mer eller mindre hanterade varje dag. Min lilla flicka har suttis hos henne och va jätte handtam.
Nu är ju dessa dessutom precis ihop satt och har flyttat så ge dem ett par dagar att vänja sig vid sin nya miljö och lära känna dej. Sen kan du nog borra ner näsan i deras mjuka päls.
Sitt gärna utanför buren och bara prata med dem. Då vänjer de sej vid din röst och kommer tids nog fram för att hälsa. De är väldigt nyfikna djur. Lite fegisar ibland med nyfikenheten brukar ta över =)
Lycka till!
Ja, när jag hämtade dom verkade dom vara vana vid hantering definitivt. Nu börjar nyfikenheten ta över här iaf, stortjejen har vågat sig ut ur huset och lillsnorpan har till och med vågat komma fram och hämta en bit knäcke ur handen på mig. Så det går framåt.
Dock ser det inte ut som dom äter så mkt hö. Jag vet inte om jag bara inte märker det, men ska jag ta bort pelletsen ett tag för att se att dom börjar äta av höet? (Inte för att dom äter överdrivet mkt pellets heller..) Jag har lagt in några höbriketter, men dom har mestadels bara varit smulor, så jag vet inte riktigt hur mkt dom har fått i sig..
Nyfikenheten tar över, ja det kan man lugnt säga. Satt och tittade på dom igår hur dom utforskade fast dom inte riktigt vågade. Skrattade här för mig sjjälv..haha.
Det här är en tålamodsprövning kan man säga!
Ge de lite tid så ska du se att de äter mer av höet. Det kommer. Skulle du dock se att de inte rör det alls och bara pelletsen så hade jag tagit ut den en dag och se om de rör höet.
Men nu har du ju gett höbriketter och då har de ju fått i sig en del av hördelen i alla fall. Och det brukar bli väldigt mycket smulor när de varit på höbriketer. Ser mest ut som de smulat sönder dem och inte fått i sig något. Men det tror jag de har . Dessutom så har de ju inte så jätte stora magar så… Så mycket försvinner ju inte =)
Kan ju säga att jag som har haft mina i ett par månader nu oroar mej fortfarande ibland över det här med att de inte äter så jätte mycket hö.
Men så länge mina mår bra så är jag nöjd =)
Jag är väl både för ivrig och orolig, eftersom det är mina första djur ngnsin. Det är klart att det tar lite tid innan man blir hemmastadd. Jag vill ju bara att dom ska må bra. =)
Skiter gör dom ju iaf, så dom har väl fest när jag sover. Haha! Nästan alla pellets var borta när jag vaknade i morse iaf.
Tack för svaret! Nu blev jag lite lugnare iaf.
#7 Skönt att jag kunde lugnt dej lite. Men jag förstår precis vad du menar och känner för så känner jag fortfarande. Detta är dock inte mitt första djur men mitt första gnagar djur. Har bara haft hund innan.
Så visst är man lite orolig och nervös över att de är missnöjda. Men de hade du nog märkt om de var. Min ena chilla avskyde min gallerbur som jag hade innan jag fick byggt klart mina träburar och det visa han med att mer eller mindre tugga i sönder allt som var av plast. Nu tuggar han inte lika mycket på buren =)
Du kan nog räkna med att du har fest när du sover. De brukar mina ha =)
Ja, fest måste dom ha på nätterna eftersom dom mest ligger och sover på dagarna och på morgonen när jag vaknar är det pluppar och hö lite överallt.
Men jag undrar, hur mkt sover dom? Jag har förstått att dom är kvälls/nattdjur och sover på dagarna. Men jag tycker dom sover otroligt mkt. Eller är dom bara uttråkade? Ibland låter det även som stortjejen biter i pälsen (jag är nojig, jag vet) men det kan förstås vara att hon bara tvättar tassarna eller ngt. För det har jag för mig att jag har sett dom göra..?
Jag måste lugna ner mig lite minsann. Kan ju inte oroa mig för minsta lilla. Dom kommer säkert stormtrivas i sitt palats när dom vant sig vid den nya miljön.
Haha… det låter som du har det precis så som jag har det här hemma… De sover hela dagen (nästan) och lever rövare på natten… men tanke på allt spån och diverse som ligger utanför buren på morgonen =)
Jag kan inte svara direkt på hur mycket de sover men skulle tippa på en hel del. Mina sover eller vilar/myser en hel del och jag kan inte se några tecken på att de skulle bli understimmulerade.
Jag märkte det på dem när de bodde i gallerburen… den uppskatta dem inte men nu funkar det kanon i träburen.
Sätt in lite äpplegrenar till dem om du inte redan har gjort det så får de lite sysselsättning. Sen gnagarleksaker har jag till mina som brukar vara rätt populära att tugga sönder.
Oron äver att din ena tuggar i pälsen kan vara bara ren putsning/tvätt. Även om de sandbadar så putsar de sej precis som alla andra djur.
Men ha ett lite öga. Skulle du se att pälsen försvinner väldigt mycket så kan det tyda på att chillan är uttråkad alt misstrivs. Sök på chinchilla och pälsbitare så får du en lite uppfattning på hur pälsen kan se ut när de pälsbiter. Tror du kan gå in på SCAF hemsida och se bilder där… är inte säker men kolla.
Hoppas jag gav dej lite svar och mindre oro. Nu är jag ingen expert men jag baserar mina svar på de jag har funderat på och lärt mej. Har ju precis som du nojjat mej över alla dessa frågorna. Kan säga att det blir lättare med tiden =D
Vad skönt, då slipper jag känna mig dum. Jag är ju faktiskt nybörjare. Haha!
Nej, okey. Blev lite orolig eftersom alltid närm ans ett chillor så skuttar dom omkring som galningar. Trodde dom gjorde det hela tiden och sen krashade på dagen. Men dom här sover/ligger stilla mest hela tiden.. Även om dom får små ryck ibland. Hehe..
Jag har faktiskt gått och knackat dörr här i grannskapet. Jag bor i lght men finns mkt villor här med just äppelträd. Så har hört mig för om dom ska besköra träden och att jag då gärna kan ta vara på lite.. Så forhoppningsvis, annars får jag lösa det på annat sätt.
Det är säkert ingen fara med pälsen, men det är klart man är extra lyhörd nu i början för vad som försegår i buren. Men som sagt, dom blir tryggare för varje dag och det känns himla skönt.
Jag är otroligt tacksam för dina svar! Känns lite bättre faktiskt! =)
Skickar med en bild. Så här ligger dom mest hela tiden. Myskorvarna.
Nej du ska inte alls känna dej dum. Alla är vi ju barn i börjar när vi börjar med något nytt :) Man kan ju inte kunna allt perfekt direkt ;)
Ska du till Norrköping utställnigen? Såfall skulle jag kunna ta med mej en gren eller två.
Om du vill så brukar en del djuraffärer ha små lådor med grenar i som man kan köpa. Har haft sånna till mina och det funka kanon. Visst tugga de i sej dem ganska fort.. de äter ju bara barken. Men de gav dem lite sysselsättning.
Toppen att du varit runt och frågat om grenar. Man brukar väl beskära äppel träd nu under vinterhalvåret. Men tänk på en sak när du tar imot grenar att träden inte för stått nära en trafikerad väg eller vara besprutat. Det är nämligen inte bra för chillorna.
Jag va lika lyhörd i början som du. Tror jag rusade upp sjutton gånger ur sängen på kvällen när de drog i gång bara för att kolla så inget hänt. Eller när de börja "larm"… det va lite jobbigt i början. Nu är jag mer van och har lärt mej känna igen de olika ljuden de gör. Det är en vane sak kan jag säga =)
Trevlig att få en bild och få se dina små sötnosar. Så sitter mina också mer eller mindre hela dagen. Om de inte ligger/sitter för sej själva.Det är inte mycket liv i buren för utom de små rycken de får för sej i mellan åt. Visst blir de lite livligare på kvällen men inte jätte mycket. Sen kanske jag inte hör allt heller för att jag sover.
Skönt att mina svar till lite hjälp och stilla oron lite.
Nej, jag ska inte dit. Vore kul, men det kommer ju fler tillfällen. Man kan väl åka dit även om man inte ska ställa ut ngn chilla? Bara för att snacka lite skit alltså.
Ah, smart. Måste jag utforska djuräffärerna här lite till och se om dom kanske har lite grenar.
Nej, här är det inte direkt ngn trafikerad väg. Har iofs en farmor som bur mitt ute på landet, hennes äppelträd kan man kanske plundra istället, så kan jag vara helt säker på att dom är schyssta. =)
Haha! Ja, ibland låter det som om dom ramlar och jag blir skitnervös och måste gå och kolla. Så dom för ju lite liv. Iaf minstingen som framför allt får skutt-ryck. Så himla gulligt. Haha!
Okey, men då är det inget konstigt att dom är så 'slöa' med andra ord. Dom vet hur man chillar. =)
Hoppas det går bra på utställningen imorgon!
Klart du kan åka ner till utställningen utan att ställa några djur och bara titta. Kan vara ganska lärorikt. Så är man inte lika förvirrad som jag va första gången jag ställde ut =)
Lite trafik skadar inte genarna allt för mycket. Det är ju att man tänka så de inte har blivit utsatt för för mycket avgaser och skit från trafiken. Men att plundra farmor träd verkar ju som en lika bra ide. Jag plundra min svärfars :D
Kika i djurbutikerna. Har för mej att "tillverkaren" är Vitakraft. De brukar ligga i små kartonger med plast runt.
Jo visst låter det som de trillar ner när de skuttar runt i buren. Och jag tror jag rusat upp åtsilda gången för att kolla just för den saken. Nu är jag mer van vid deras ljud men visst får även jag kika i mellan åt =)
Nej de är inte konstigt att de är "slö" på dagarna…. Jo de kan verkligen konsten att chilla… önska jag hade lika mycket tid som dem till det =)
Tack så jätte mycket. Kan uppdatera dej i morgon hur det gick för mina 3.
Kommer du ställa ut i Svalöv?
Haha, okey! Det låter bra. Kan tänka mig att det är mkt att ta in första gången, så det kanske är bäst att komma tomhänt då.
Perfekt när man har folk nära om kring sig, så behöver det inte bli ett projekt. Iofs bor farmor en bit härifrån, men då får man ju en anledning att hälsa på också. Kan knappt bli bättre!
Okey, ja då ska jag kolla efter det! Tack för tipset!
Igårkväll/natt var det ett jädra liv. Jag hade släckt så det var bäcksvart, jag vet inte hur mkt dom ser då. Med tanke på att dom är nattdjur borde dom ju se lika bra.. Men jag kände att jag var tvungen att gå upp och tända en liten lampa till dom. Men imorse såg det ut som skit i buren ändå, så dom har väl fest oavsett om det lyser eller inte. Haha!
Ja, gör gärna det!
Oj, det vet jag inte. Jag har inte tänkt så långt. När är det? Vill ju att dom verkligen ska bo in sig och vänja sig vid mig innan jag tar med dom på massa utflykter..
Stortjejen jag har blev utställd direkt efter sin första flytt och fick väl inte asbra betyg då, men det var ju för flytten sa dom, och att hon borde ställas ut igen. Och då känns det som att det är bättre att vänta lite så det inte blir 'orättvisa' betyg igen. Om du förstår vad jag menar.
Men jag skadar ju inte av att få komma på utflykt, så det ska jag definitivt tänka på!
Go Morron!
Först börja jag med att be om ursökt för eventuella sammansatta ord och felstavningar är nämligen sjukt trött efter går dagen.
Utställningensdagen började med att jag försov min (efter sovit ca 3h) så det blev att stressa lite och fixa till sej. 20 min senare kom bilen (Zuzzique) och vi börja rulla mot Norrköping runt halv 5. Ett stopp i Örkeljunga för att hämta upp en tjej där (Justsmile). Sen rulla vi vidare. mot Norrköping. Det va fullt ös i bilen och blev väldigt många skratt =D Vi va väl framme i Norrköping runt 9. Sen drog dagen igång och det va bara att ösa på. Vi va väl klara vid 7 på kvällen med allt. Och då tog vi bilen och rulla hem igen. Klev in genom mina dörrar här hemma mellan 23.30-00.00. Då va jag trött ska jag lova. Och blev väckt idag vid 7 av sonen *underbart*
Utställningsdagen gick kanon tyckte jag för våran lilla " bil" =) "Justsmile" kamma hem ett par priser och cert. "Zuxxique" plockade hem en hel del hon med både i priser och cert. Samt BIS och dess rosett och pokal (som de skängt denna gången)
För min del gick det toppen… Ställde ut 3 djur. Två i Baby och en i Pet. Min vita hanne kamma hem första plats och sitt första cert med 85p , Min Black Velvet hona blev tvåa med 82.5p. Och min älskade Pet (Grey) hane kamma hem första plats och sitt andra cert på 83.5p. Så jag är skit stolt och nöjd med dagen….
Visst är det mycket att ta in första gången man är på utställning men de flesta är ganska hjälpsamma så bor du inte i närheten av någon av utställningarna tycker jag aboslut inte du ska åka tomhänt dit. Vad kan vara värst…du får lite halvkassa poäng. Men det är ju bara att kämpa vidare så att säga.
Tycker du gör helt rätt i att åka ut till farmor och plundar henne lite. Hon blir säkert jätte glad om hon får lite beök. Även om det va hennes träd du va/är ute efter ;)
Jag har för mej att de ser väldigt bra i mörker… om inte annat så lär de känna sin bur ganska väl och snabbt och vet hur de kan hoppa och ha sej. De första dagarna undersöker de ju bara den och sen provar de sina små ider. Så gjorde mina i alla fall. Och när de hade blivit lite mer säkra på vår miljö så drog "oväsnet" igång ;)
Svalövsutställningen är den 22 Oktober. Har för mej sista anmälningsdagen är den 10 Oktober. Och för medlemmar koster det 60kr/djuret. Och jag kan verkligen rekommendera det för vi har sjukt trevligt.
Oroa dej inte för det där med att de ska behöva bo in sej jätte ordentligt hos dej innan du åker på utställning. Kan ju berätta att jag åkte på min första utställning med min Pethane när jag hade haft han lite mer än en månad. Och det gick kanon. Han hade ju tyvärr inte den bästa (enligt mitt tycke) sanden eller maten så där föll ju våra poäng. Men andra utställningen tog han sitt första cert och igår sitt andra. Kan ju även tillägga att på första utställningen vi var på var första gången jag fick hålla och kela med min chilla. Och bandet mellan oss blev jätte tajt och sen dess får jag både hålla han och kela lite med han. Hade jag aldrig fått innan. Så en lite solskenshistoria blev det för mej. Så inte behöver de bo in sej jätte mycket innan man kan göra lite utflykter. Men du känner ju dina chins bäst och får ju göra det bästa för dem utefter det. Vad fick din stora tjej i poäng på sin första utställning?
Tänk lite på det =) Ni är hjärligt välkommna om ni skulle vara intresserad!
Oj detta blev långt… hoppas du orka läsa allt. Nu ska jag nog glida ner i sova och snoozza lite till innan ögonen går helt i kors *ler*
verkligen en jätte kul upplevelse med chillautställning! och med anna och susanna i bilen var det lätt att slapna av hela resan upp och anna hjälpte till väldigt mycket att inte känna sig heelt borta! Tycker verkligen du ska med till svalöv ;)
Oj, haha! det låter som en riktig höjdardag! (Kanske inte att bli väckt med tuppen dagen efter bara, tur att jag inte har såna levande väckarklockor än, haha..)
Grattid tiller alla måste jag väl säga då! Vad roligt!
Ja, här börjar dom bli mer och mer hemmastadda som sagt så det är inte helt omöjligt att jag tar med dom på utflykt snart! Framförallt efetr din lilla historia. Här har jag inte fått kela så mkt heller. Jag vill inte vara för på heller och grabba tag i dom, så jag tar det lite långsamt. Kanske lite väl långsamt? Med tanke på att dom är vana att vara hanterade?
Hon fick 78p med kommentaren 'bra potential, ställ ut igen'. Det är ungefär ett år sen nu. Så det är dags igen kanske. =)
Ja, jag tycker det låter mer när lampan är släckt. Antingen är det för att dom inte ser eller för att dom tycker om det och härjar runt mer. Vad vet jag? Dom gillar att möblera om iaf. Framförallt lillstrumpa som är 11 veckor. Starka tjejen! Haha!
Tack för era värmande ord, dom betyder väldigt mkt! Svalöv är ju en bra bit bort, men jag ska som sagt definitivt fundera på det!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#17 Vad kul att du gilla åka med oss två galningar =) Då följer du med flera gånger ? Åhh vad glad jag blev att läsa att du uppskatta min hjälp så du intem kände dej helt borta på utställnngen.
#18 Det va verkligen en höjdardag. Hade supertrevligt. Dock inte lika trevligt att behöva gå upp innan tuppen dagen efter. Men så är det när man skaffar små barn. Blev mys i soffan med han istället. Haha jasså du har inte skaffat dej levande klockor än… stressa inte!! Det är ganska mycket jobb med service och den biten på sånna klockor ;)
Tack så mycket för gratulationerna.
Jag hoppas min lilla historia gjorde dej lite mer säker på att ta med dina på uställning inom en snar framtid. De klara mer än vad man räknar med. Men visst ska man ta hänsynd till djuret om man känner att de inte skulle klara av det. Man får helt enkelt känna av läget. JAg upplevede det dock som att Chilli blev mer tam efter det. Han va ju så trött så han orka ju inte försöka smita och då fick jag chansen att kela lite med han. Och han upptäckte att det va inte så farligt. Nu är ju chille Pet och kommer från djurbutiken så han va inte jätte van vid hantering. Dina är ju från Cattis och hon hanterar sina djur väldigt mycket så låt de bara lära känna dej så ska du se att det snart komemr fram till dej. Försök lyfta handen lite om de hoppar upp i den.
78 poäng är bra… Bara 5 poäng från ett cert. Tycker verkligen du ska ställa ut igen. Kan ju bli skoj att se hur mycket hon har utvecklats =)
Jo de brukar vara duktiga på att möblera om när de blir mörkt. Det gör mina också. Men nu har jag börjar skruva fast husen så jag slipper vakna av en smäll och bli orolig. Även om jag har lärt mej att de bara är de som kastar ner husen. Men visst de är ju nattdjur så inte så konstigt om de lever rövaren på nätterna och tjurar på oss på dagen när vi väcker dem ;)
Fundera på om du vill komma ner till Svalöv. Där är ett par som ska åka från Norrköping/ Örebro. Cattis ska ner så du kan ju kanske kolla och åka med i den bilen. Annars går det alltid att ordna övernattningsplats om du skulle vilja komma ner på fredagen och åka hem söndagen. Jag har nog en uppbläåst madrass som du kan crasha på om du vill. Och en liten bur du kan ha till din chilla!
Jo, jag har förstått att det är mkt jobb. Men jag tror man helst bär vara två för att avla fram såna! Haha!
Lillstrumpa har varit modigast hela tiden och hon vågar sig halvt upp i handen nu, men stortjejen är fortfarande skeptisk mot mig. Känns som jag gör ngt fel, men å andra sidan har hon 'utvecklats' galet mkt sen jag fick hem henne, så som sagt, det är bara tålamod så vägar hon sig nog fram snart också. (Kanske kan ha att gr amed att hon har haft 4 ägare på två år..)
Ja, jag hade också en tanke på att skriva fast husen, men kom på att det blir mkt jobbigare att städa då. Så vi får se. Kanske bättrar dom sig när jag fått in lite mer leksaker.
Oh, vad gulligt av dig! Jag känner mig galet bra bemött här! =D Har väldigt ont om pengar nu, men jag ska fundera på det definitivt, så hör jag av mig!
Det underlättar om man är två när man börjar med avel på levande väckaklockar. Kan vara till stor hjälp om den andra kan sköta servicen ibland ;)
Jag hoppas dina små snart kommer runt och vågar sej fram lite mer. Men som du själv sa så är det bara tålamod som gäller. Det där hur man ska få dem att komam fram till en är en fin balansgång. Min stora skuttar fortfarande inte fram till mej direkt utan man får snacka lite med han. De är ju oerhört nyfikna djur så det brukar va det som tar över och gör så de kommer fram för att undersöka.
Jag va lite imot att skruva fast husen från början då jag tyckte det skulle bli svårare att städa i och runt det då. Men så kom jag på en egen lite lösning. Jag satte ett vinkeljärn inne i hörnan på huset och skruva bara fast det i botten. Då kunde jag flyfta huset över vinkeljärnet när jag behöver städ. Och mina kan nu mera inte kasta ner huset =)
Vad kul att höra att du känner dej välbemöt här inne. Det glädjer mej! Jag försöker göra mitt bästa. Och sen älskar jag att träffa nytt folk och speciellt folk som dela en del av mina intressen.
Så du är så välkommen ner och får gärna stanna hos mej/oss om du vill komma ner och ställa ut. Fundera du det är ju en bit att åka och visst kostar det. Men om inte till denna gången så kanske till nästa. Men som sagt kolla med Cattis och de.. de ska ju ner. De kanske har en plats kvar i bilen.
Ser att du redan fått bra svar, men det är vanligt att de äter mindre/nästan inte äter alls i början. När jag plockade hem min pojke så åt han inget på 3-4 dagar, och han drack inte heller. Var precis på vippen att ta in honom till veterinären, men då började han äta igen!
Och grattis till chinchillaköpet, det är underbara djur. :)
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Haha! Precis, det underlätt förmodligen! =)
Ja, det är så roligt att se nyfikenheten träda fram genom den avvaktsamma sidan. Men det går framåt, så ngt rätt måste jag ju göra. Lillstrumpa har jag till och med fått upp i handen nu och fått lyfta lite. Men hon är ju liten och vet inte riktigt att man ska vara 'rädd' för främlingar. Haha.
Oh, vilken idé! Är det okey om jag snor den? Det låter ju hur bra som helst, så slipper man höra deras ommöbleringar. Kanske är dom inte nöjda med inredningen. ;)
Jag tycker också det är jättekul att träffa folk som nördar in på samma saker som mig, haha!
Ja, precis. Det känns bra att alla är så hjälpsamma, men samåkning och så. Så mig lär ni se snart! =)
Tack, Wand för ditt svar! Då behöver jag inte oroa mig då. Nu har dom visserligen börjat äta. Ska dock byta ut höet, så det blir optimalt!
Tack för all hjälp, guld värt! Ha en fantastisk dag!
Caroline
Oj har liten redan skuttat upp i handen… dåså då är det bara fortsätta vara hos dem och snacka och fösöka få klappa dem. Men försiktigt så de inte blir rädda för dej…. Skulle nog vilja säga att det tar en evighet att få deras förtroende helt och en sekund att bli av med och få börja om =(
Tror helt klart att något rätt gör du =)
Klart du får sno min ide… tycket den va toppen. Inte en enda gång har mina lyckats välta ner huset sen jag kom på den lösningen =) De är aldrig nöjda med inrednigen ;) Mina möblera om ständig. Och jag möblerer tillbaka =)
Många gånger jag har hittat husen upp och ner och de ligger i dem jätte nöjda eller så ligger de på sidan… De kanske skulle bli inredningsarkitekter istället för chinchillor =)
Ja lite nördar jag i chilla världen. Kan ju säga att första utställningen fånga mej så hårt att jag beslöt mej redan där för att delta i nästa.. Och nästa va då så klart i Uppsala =) Så jag körde från Lund till Uppsala för att ställa ut min PET chinchilla. Släppa med mej mamma också som sällskap. Kan säga att det va helt klart värt den körningen (lite mer än 60 mil/enkel resa), då jag fick mitt första cert där =)
Jag hoppas på att få se dej snart. Hade varit väldigt skoj att ses.
Vad har du för hö idag? Eftersom du hade tänkt dej byta?
Kram Anna