Vad har ni för hö?
Mina små troll börjar göra sig mer hemmastadda för vaje dag som går, dom blir modigare och modigare. Storfisen är fortfarande blyg, men det går åt rätt håll iaf.
Pellets har dom börjat käka, så det är inga problem, men höet vill dom inte ha. Jag märker iaf ingen skillnad i mängd efter en dag. Lägger jag in hökuber så har dom varit på dom. Nu har jag bara vanligt hö i buren och det ser helt orört ut. Kan det vara så att dom inte vill ha för att det är fel sort eller ngt? Jag vet att hö från bonde är bäst, men än så länge har jag inte lyckats få tag i det. Nu har jag en påse Dogman Professional ekologiskt delikatesshö. Det låter ju bra tänkte jag när jajg köpte den. Vet ju ingenting om sånt här eftersom jag aldrig haft djur innan.) Men det står ju ängshö, med timotej och det är väl precis vad dom ska ha?
Bör jag byta eller kommer dom äta efter ett tag om inget annat ges? Hur länge vågar jag vänta på att dom ska börja käka?
Mvh Caroline
Kolla på höet du har… är det mer åt de gula håller så kan de va kräsna. Jag gav mina också det innan men hade mitt i uterummet under sommaren så det blev solblekt. Då minskade mina chillor att äta höet.
De brukar uppskatta ett hö som är lite mer grön till färgen.Mina gör det i alla fall. Sen så har du ju inte haft de så länge så de kommer nog men ha uppsikt.
Ett alternativ är att inte ge de hökuber för då äter de dem istället för de vanliga höet. Och eventuellt köpa en höbal och prova de höet till dem. En bal brukar inte vara så dyr och räcker ganska länge om man inte har så många chillor =)
Lycka till!
Ah, okey. Nej, då blir det inga fler kuber.
Såg att lillstrumpa käkade lite på höet idag, men det var ytterst lite.. men ska prova byta iaf. Vill ju ge dom det bästa, såklart!
Tack för svaren!
Jag ger mina ängshö, de gillar inte pressat hö som man köper i affären :)
De bästa är att få tag på hö hos en bonde! har skaffat billigt och BRA hö från en häst bonde. de rekomenderar jag i alla fall
Ja, rekommenderar precis som Mulle84 att köpa från en bonde. Jag brukar göra som så att jag går in på blocket under hästar --> foder och kikar vad det finns för människor som säljer småbalar i närheten. Eftersom du ju inte har så många så kan du bara ringa och fråga om du kan få köpa en matkasse med hö, det lär inte kosta många kronor samtidigt som det är mycket fräschare och godare för chinsen jämfört med "djuraffärshö" :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Tack för tipset, det ska jag definitivt kolla upp! (Det värsta är ju att jag är tokallergisk mot häst om man skulle få sånt med på köpet, heh.)
Men vad är det som skiljer? Är det bara färgen, eller har det förlorat mkt näringsämnen, eller är smaken helt annorlunda? Ngn som vet, som har smakat kanske? Hehe.