Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 3298 ggr
anQii
0

Terrarium ?

Jag undrar om man kan ha terrarium till chillorna, mycket finare att titta in i än galler som är i vägen :P enligt mig.. x)

Man kan ju ha terrarium/akvarium till många djur, så varför inte chillor? Eller? :)

Just nu har jag gallerbur, men ett terrarium verkar så mycket finare ^^

Hittade ett terrarie på blocket som var måtten:

Höjd ca: 130 cm
Bredd ca: 140 cm
Djup ca: 50 cm

UlrikaD
0

Chillor är definitivt inga terrariedjur. De har tjock tät päls som behöver andas. Terrarium är till för djur som behöver värme. Chillor trivs bäst där det är svalt.

En chilla i ett terrarium blir både en olycklig, varm chinchilla som troligtvis får fungus (svamp) på kuppen.

Så antingen stoppa någonting annat i terrariet, eller köpa annan bur till chillorna.

anQii
0

Okejokej, bara undra.

Man kan inte ventilera då? Eller bygga om så man har glas i fram och galler på sidorna? Det går väl :)

UlrikaD
0

Personligen tycker jag inte det finns någon anledning att använda någonting som gör det sämre för dem.

En chillas bästa temperatur är 18-20 grader. Och ju mer instängt det blir desto varmare blir det.

Terrarium är ju som sagt byggda för att husera djur som har svårt att hålla värmen på egen hand. Det gör att värmen stannar innanför de fyra väggarna istället för att försvinna ut i rummet.

En chinchilla behöver det så svalt som möjligt.

Även om du skulle kunna bygga någonting med en glasvägg och sen galler, vet inte riktigt hur, men om det skulle funka. Då hade jag varit orolig för silikonlisterna som är vid en glasvägg. Chillor tuggar ju på saker, det är därför de allra lämpligaste burarna är byggda av trä och inte gallerburar.

anQii
0

Spelar ingen roll vad/vart man skriver på iFokus, jag blir alltid nersågad.. :/

UlrikaD
0

#4 Vaddå nersågad? Frågan var väl om chillor kan bo i terrarium?

Som uppfödare sedan 8 år tillbaka svarade jag på frågan och förklarade även varför.

Betyder det att för att du inte ska känna dig nersågad så behöver du ett svar att chillor kan bo i terrarium? Det funkar ju tyvärr inte så.

Anne.K
0

Som Ulrika redan nämnt så är terrarium inte lämpligt för chillor. Jag personligen skulle rekomendera dig att göra en hemmabyggd bur i trä istället.

Man ska tänka på chillornas behov i första hand och inte bara gå efter vad som ser fint ut. Det som kanske ser fint ut i dina ögon kan vara jätte skadligt för chillorna.

Sedan skulle jag vilja rekomendera dig att du läser på mer om chillor så att du vet vilka behov som ska uppfyllas (om du inte redan har koll på det vill säga).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Wand
0

Som redan sagts så passar inte terrarium till chinchillor. 

Gerbiler, hamstrar och möss passar bra i terrarium/akvarium. Sedan finns det såklart även andra djur också. Men de har en helt annan naturlig miljö och en helt annan päls, som gör att de passar bäst med sådana "burar" - chinchillor lever svalt i naturen, det är därför de fått sin tjocka, ulliga päls. De är väldigt känsliga för fukt och värme, och i ett terrarium är det tyvärr helt omöjligt att undvika, även om det bara är en sida som är av glas.
Har du provat att ställa dig vid ett stängt fönster någongång en varm sommardag, eller kanske bara en solig vinterdag? Det är en oerhörd skillnad emot galler/nät.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

anQii
0

Jag gick djurvård på jällagymnasiet- uppsala. Jag kan mycket om chinchillor..

Herregud, det var bara en fråga, så kommer experterna och sågar ner mig totalt jaa! Även om ni inte tycker det.. det var ju ni som kommenterade, jag har inte ens stoppat ner de i ett terrarium, de verkar ni ju tro.. de bor i en träbur, med galler.

Ja jag tycker att terrarium är fint, men som sagt.. de bor inte i något terrarium

-.-

Och för att jag tyckte att jag blev sågad, var inte för att jag väntade mig ett sådant svar, utan man kan iaf kommentera lite vänligare och inte tro att jag är sjuk i huvudet det första man skriver..

Anne.K
0

Vem har sagt att du är sjuk i huvudet?

Du ställde en fråga och vi svarade bara på den, det är väl inte så märkligt att man svarar på en fråga? Tungan ute

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Wand
0

#8 Du får ursäkta så mycket, men jag tycker inte att någon här har kommenterat otrevligt till dig. Jag tycker att de skrivit av vänligaste laget faktiskt. Det var väl svar på din fråga som du ville ha? Ett utförligt svar är alltid bättre än ett "Ja" eller "Nej" och jag skulle vilja påstå att vi formulerat oss så bra man kan.

Det är inget som har sågat ner dig, vi säger bara VARFÖR det är som det är.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

anQii
0

Nej ingen har "sagt" att jag är sjuk i huvudet, men eftersom att alla sriver samma sak och verkar tro att jag inte kan något om chinchillor överhuvudtaget eller så.. så skulle man kunna tro det..

Det var bara en liten fråga/fundering, inget jag tänker göra.. en liten tanke som förevigt stannar i mitt huvud..

Tack för svaren då

R.H
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan ju tänka mig att folk skriver "samma" sak för att du ska få veta så mycket som möjligt. Hade det varit jag som skrivit inlägget hade jag uppskattat att så många som möjligt skrev,för att om det blir samma svar i princip så brukar det vara det som stämmer.

Men det är ju vad jag personligen tycker.

Marina
0

Att flera skriver samma sak beror nog mest på att du ska känna dig säker på informationen du får. Om bara en svarar så kanske det inte är rätt information, men om flera säger samma sak så kan man ju anta at tdet stämmer bättre.

Synd at td känner dig nersågad pga svaret du fick. Håller i övrigt med övriga om att chinchillor tyvärr inte är anpassade för att bo i terrarie..och det är ju inte gärna ditt fel så jag förstår inte varför du tar åt dig av fakta? =/