Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1298 ggr
LadyS
0

Lite olika funderingar

Hej!

Nu har jag då suttit och funderat iite på hur andra göra. Men för att få ett svar så måste jag ju fråga =)

Så här kommer då mina frågor/funderingar :

1. När ni städar buren/burarna vart gör ni då av chillan/chillorna?

2. Äppelgrenar… hmm ja mossa växer det ju alltid mer eller mindre på träden men hur gör ni i ordnigen dem innan ni lägger in dem i buren?

"Tillreder" ni dem på något visst sätt? Nu är mina funderingar från de minsta grenarna (som går att stoppa i ugnen) till de riktigt stora som man skruvar fast som chillorna kan hoppa och leka på?

Kram LadyS

UlrikaD
0

Mina är ute och springer medans jag städar burarna.

Äppelgrenar lägger jag bara in precis som de är. Men då plockar jag mina långt från vägar och avgaser.

Wand
0

Jag lät mina småttingar springa löst ute medan jag städade burarna. 

Äppelgrenarna brukade jag skålla i hett vatten i duschen och sedan låta torka innan jag lade in dem, fast det var nog mest för att jag är så hemskt rädd för kryp och myror och äppelträd kryllar alltid av myror och övriga kryp. Kanske inte så kul att få myror i pälsen heller, vet dock inte hur det går med sådant där.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LadyS
0

Tack så jätte mycket för era svar.

Men vad gör ni med mossan på grenarna??

Har märkt att när jag sköljt av och skubbat lite med en svamp på mossan så på visa ställen ligger det något grönt under som ser lite knottrigt ut typ.
Är detta något som är farligt för chillorna?

Ska nämligen iväg och "plundra" ett träd på dess grenar denna veckan. Svärfar har ett stort obesprutat och en bit från vägen träd som väntar på mej.

Marina
0

NI behöver inte tvätta grenerna, man kan plocka av den värsta mossan med händerna bara om det är mycket, det som blir kvar är inget farligt för chinchillan.

Själv tycker jag inte det brukar vara så mycket mossa på äppelträd?

Jag brukar ha mina i en transportbur medan jag städar.

Ahdnil
0

Mina chinchillor pojkar är ute på golvet när jag städar då jag städar varje dag så passar jag på när dom leker. dock är det bara lätt städning varje dag då jag sopar bort bajsen på hyllorna fyller på vatten hö mat ev ta bort lite kiss och silar deras bad.  större städning gör jag en gång i veckan då tömer jag botten och fyller på nytt.

LadyS
0

4# Oj vad bra.. då slipper jag stå och gno och ha mej när det gäller tvättningen av grenarna… De senaste gångerna har jag väl mer eller mindre stått och polerat och fejat med grön/gula tvättsvampar för att bli av med allt skit som sitter på grenarna.

Detta spara ju mej en massa tid =)

Städningen av mina burar gör jag två gånger i veckan och då byter jag allt spån och har mej. Tvättar hyllor och sådan.

Dagligen sopar jag av hyllorna från pluttar och ger nytt hö och vatten. Pellets får de nytt varanan dag.