Försäkra eller inte?
Jag sitter och funderar på huruvida man ska försäkra sina chillor eller inte. Vad jag fattat det som så täcker inte försäkringen deras mer vanliga problem som typ tandfel och sånt? eller har jag missuppfattat det?
Och i övrig så verkar ju chillorna va rätt friska djur, så då är frågan är det värt att försäkra dom?
Håller på å väger detta fram och tillbaka i mitt huvud och kommer ingenvart så nu behöver jag lite råd.
Har ni försäkrat era chillor?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nej har inte försäkrat mina och är inget jag direkt rekommenderar andra heller. För nej, försäkringen täcker inte tandproblem och tror även inte att den täcker kejsarsnitt och det är väl de två sakerna man brukar behöva åka in med. Annars är det sällan man behöver åka in av andra anledningar…
Under mina 7 år har jag faktiskt bara varit inne en gång med lunginflammation och en gång med en varböld med mina chillor - och då har jag legat på runt 20-25 djur senaste 4 åren dessutom. Det är allt, utöver två rundor med tandproblem - och det täcks ju då inte. (kan hända att jag har glömt något besök, men tror faktiskt att det är de enda gångerna?!)
Så nej, tycker inte att försäkring är något lönt att ha, bättre då att spara ihop och ha en egen buffert om något skulle hända :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
okej :) ja men om det är så som du säger så är det ju bättre att spara upp en egen buffert i såna fall än att betala dyra försäkringar om man ändå har så sällan användning av dom… så ah jag kör nog på en buffert istället. :)
Jag håller inte med om att chinchillor är friska djur. Tycker de är oerhört svåra och kan råka ut för olika sjukdommar och olyckor lätt då de är så känsliga för många olika saker. men försäkring lönar sig inte om man har många chinchillor. har ma ett par stycken däremot, så absolut försäkring.
Åh, nu blev det ju jobbigt igen :P jag ska ju bara ha två chillor… å folk säger hela tiden olika saker så man vet inte riktigt vad man ska luta sig åt…
#3 varför har du fått intrycket av att dom skulle vara sjukliga av sig och sånt då? medans andra säger att det sällan behövs åkas till veterinär och så med chillor…
För att jag har haft chinchillor sedan 2002 och lagt minst 100.000 kr på veterinärvård för mina chinchillor. Ett år förde jag noggran bokföring över alla in- och utgifter på mina chinchillor och vid årets slut hae jag trots sålda bäbisar gått back 50.000 kr.
jag har råkat ut för bland annat: Ringorm (vilket är helevet på jorden om man har chinchilla), brutet ben, skadat öga som fick opereras bort, chinchilla som föddes med underutvecklade ögon, död pga förstoppning, plötsligt avmagrande chinchilla som fick ligga inlagd på djursjukhus men ändå dog, krampanfall, chinchilla som bara hade en njure, urinvägsinfektioner, ögoninflammation, flertalet kejsarsnitt, tandfel…tja det var det jag kom på nu på rak arm.
du verkar haft väldans otur med dina chillor :O

Jag har lagt en del i veterinärsvård, men då är det ett kejsarsnitt som då inte täcks av försäkringen.
Sen är det röntgen för tandfel och avlivningar. Täcks inte av försäkringar.
Det jag gjort som skulle täckts av försäkringen det är amputering av ben, gipsning av ett ben och några som blev väldigt sjuka för många år sedan som man inte fick reda på vad det var. De låg inne på dropp och i kuvös.
Hade jag haft försäkring på enbart dem som var sjuka så hade det lönat sig, men det är ju ett fåtal av allihopa.
Försäkringen täcker ju sjukdomar och olycksfall. Men förutom den gången när jag fick hem nåt skit där för massa år sedan så har jag sällan haft någon som varit sjuk.
men då undrar jag fortfarande, bör jag försäkra de två töserna eller inte? eller räcker det med att bara spara ihop en buffert till dom?
Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Jag hade försäkrat, det kostar väl inte så mycket per chinchilla? =)
… Och jag hade inte ;) Bättre att istället lägga undan de där pengarna man skulle betalat till försäkringen på ett speciellt konto. Så har man även om det skulle vara något som försäkringen inte täcker…. Tycker jag då ;)
#8 Finns väl inte riktigt något rätt eller fel. Läs lite vad försäkringsbolagen tar, och vad du får och känn efter själv.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Har man dem försäkrade så är man ju garderad ifall det skulle hända en olycka, typ benbrott eller liknande.
Ska man ha dem oförsäkrade så måste man veta att man har råd att ta en ekonomisk smäll om man skulle ha otur.
Jag vet chillor som levt i 15 år utan ett enda veterinärsbesök, men jag vet också olycksfåglar som vid 1års ålder kostat sin ägare massor.
om man nu skulle köra på att inte försäkra och olyckan skulle då va framme… hur mycket ska man räkna med att det kan kosta? till exempel om det skulle handla om benbrott, vad kan det kosta att behandla om chillan e oförsäkrad?
Fast ska nog kika på vilka försäkringar det finns för chillor och vad dom kostar om året, så får man se hur man gör om man kör på försäkring eller ett buffertkonto…
I båda fallen vill jag iaf va förberedd på om nått skulle hända så man inte står där sedan som ett fån med plötsliga utgifter som man inte kan betala :P vore ju mindre lyckat.

5000 kostade mitt brutna ben tror jag. Kejsarsnittet låg väl där nånstans också.
Tror smådjur kostar 500/år, man kan ju gå in på de olika försäkringsbolagens hemsidor och kolla.
5000 e ju en del pengar.
min tanke va att ifall jag körde på buffertkonto så tänkte jag lägga 500 kr dit varje månad å det blir ju då ca 6000 kr om året som hamnar i buffertkontot om jag räknat rätt… man kanske helt enkelt ska köra på både försäkring å buffertkonto för att vara riktigt garderad, haha :P
Mellan 5000-10000 kr får man nog räkna med att ha undansparat isåfall, det beror ju på hur bra första besöket går hos veterinären..chinchillor är ju ganska rörliga så ibland läker det inte alltid så bra och det kan bli massa eftervård o grejer =/
Är nog bäst det. Våran kanin blev sjuk, första operationen gick på över 6000 men det har blivit alltfler operationer och alltmer räkningar. Och eftersom vi försäkrade efter första operationen och det är samma sjukdom så får vi betala det själva. Så jag skulle definitivt försäkra.
Har nu bestämt att jag ska försäkra mina luddrumpor… Men har nu istället ett nytt bekymmer :P Vilket man ska välja? Än så länge har jag bara hittat 2 ställen att välja på där man kan försäkra chinchilla.
Agria och Sveland, vilket är bäst av dessa två? Och finns det några andra bolag man kan försäkra chillor i?
Har ingen aning faktiskt, tycker du ska ringa och fråga dme så kan du ta redap å lite mer saker om vad som ingår osv så får du lättare att jämföra =)