Bästa tiden för första parning
Man kan alltid läsa när dem blir könsmogna och när dem borde paras, men jag undrar lite vilken ålder du tycker dem ska vara i vid första parningen? För hanar och honor? Vad är bäst?
Ett år för både honor och hanar. Honorna är det dock viktigare för - för att de ska hinna växa klart och mogna för att klara av en dräktighet osv… Hanarna är framförallt för att se så att han är snygg, hinna ställa ut, samt se att han verkligen är något man vill avla på. - En del chillor kan se väldigt fina ut som unga, men så slutar de växa, växer konstigt osv…
Så, hos mig brukar de sättas ihop vid 1-1½ år som tidigast. :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#1 Tack för ditt svar! Alla skriver ju olika men du är ju uppfödare så dig vågar man lita på.
Honor brukar nog de flesta (i sverige) säga från ett år som tidigast. Däremot hanar sätter en del in i avel tidigare, eftersom de "kan" och inte blir "skadade" av det. Men jag tycker att man bör vänta tills även hanen är färdigutvecklad så att man ser att han är tillräckligt stor, fin, trevlig och något man vill avla på - och även hinna ställa ut :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Håller helt med Susanna. En snygg hane kan man våga använda tidigare men om det inte finns nån särskilt anledning till varför man skulle göra det, så kan man gott vänta tilsl de passerat året de också =)
Men honor, alltid minst ett år.
Tack för era svar!