ensam chinchilla?
idag va jag inne i djuraffären vid mig för att kolla på burar. jag hade tänkt att skaffa mig 2 degusar men när jag kolla på chinchillorna så satt det en ensam stackars hona i en bur. jag frågade butiksägaren varför hon satt själv och då sa han att hon inte går ihop med andra chinchillor. dom har haft henne i 6 år och ingen vill ha henne.
jag känner verkligen empati för den stackarn och undrar om jag är korkad om jag köper henne? hon va inte rädd när jag stod nära buren och det verkar inte som att hon är aggresiv mot människor men jag vet inte. hur ska jag göra?! klarar inte av att se henne sitta där helt själv :(

Det är ju bara du som kan bestämma hur du ska göra.
Jag har själv köpt djur som jag har "tyckt synd om" i djuraffären. Tyvärr leder det ju oftast till att ett annat djur kommer dit i dess ställe.
Men jag hade nog inte klarat av att se en ensam och olycklig chilla sitta i ett hörn. Speciellt inte om hon suttit där i 6 år.
Jag hade nog försökt göra en deal med djuraffären att de inte tar in någon annan chilla och påpekat hur svårsålda de är osv. Allt för att hindra att det kom någon annan chilla dit istället.
Min djuraffär hos mig skulle köpa in chinchillor men jag övertygade dem om att chillor verkligen inte trivs under lysrör, på dagtid, med barn som petar på dem osv. Och de lät faktiskt bli.
Man kan alltid försöka.
Det skulle inte förvåna mig om den chinchillan har försökt blivit ihopsatt med en fullvuxen chinchilla - det är ju sagt att det ska vara nästintill omöjligt! Du kan ju fråga hur de gjort?
Om inte, så kan det ju vara bra för den stackarn att få komma till ett hem där hon kan få iallafall mänsklig kontakt och kärlek flera gånger om dagen. Om du känner att du kan ge henne den uppmärksamhet som en annan chinchilla inte kan ge henne, liksom.
Sedan håller jag även med #1 om att du borde tala med djuraffären. Jag var inne på en djuraffär där en tjej bedrev en minimal uppfödning i själva affären med sina två chinchillor. Hon påpekade också att om man vänder på en chinchillas dygnsrytm så förkortar man deras liv med mångamånga år - och det måste ju vara nästintill omöjligt att INTE vända på en chinchillas dygnsrytm (de är ju nattdjur) då de sitter i en djuraffär och folk vill se på dem hela dagarna och sticka in fingrarna mellan gallret för att de ska nosa på dem etc. Usch, stackars!
Hade jag varit du så hade jag nog köpt henne, som sagt om jag visste att jag hade tiden. Och plats och pengar, såklart! Men det finns ju många delade meningar angående att köpa ett djur för att man tycker synd om det.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
man blir ju så ledsen när hon sitter där helt själv så jag vill börja gråta :( jag vill så gärna köpa henne! har suttit och läst om chinchillor i princip hela dagen för att få reda på arten så mycket som möjligt.
har till och med fått min pappa att gå med på att köpa en bur imorgon :)men jag är så rädd för att hon ska vara aggressiv eller bara må ännu sämre hemma hos mig :/ och så vill jag ju att hon ska gå ihop med en annan chinchilla så hon slipper vara så själv, för om jag köper henne så kan jag ju fortfarande inte vara med henne hela tiden även fast jag kommer ha bra mycket tid för henne!
han som jobbar i affären är jätte trevlig och verkar faktiskt bry sig om djuren men det kan ju vara "poker face" men jag ska försöka gå dit varje dag då jag bor väldigt nära och bli "vän" med honom så jag kanske kan få honom att sluta att köpa in chinchillor.
jag känner att jag inte behöver oroa mig för pengar då jag har en näst intill säkrad arbetsplats när jag fyller 18 plus att min mamma också är en riktig djurvän som verkligen ställer upp om det behövs.
men jag är så rädd att jag inte kommer klara av henne då hennes personlighet verkar svår eller vad man ska säga :/ men åt andra sidan så skulle hon säkert få bättre i en hemma miljö än en liten affär med buren precis framför fåglarna som skriker och flyger i burarna hela tiden
sen behöver jag lite hjälp med buren. jag hade tänkt att köpa en lite större bur som är 2 meter hög och 1,50 meter bred men kan en bur bli för stor? hennes bur hon har nu är 1x1 meter ska jag köpa en lika stor bur som hon har eller går det bra med större? eller kommer hon bara känna sig osäker? om jag nu bestämmer mig för att köpa henne. känner verkligen kärlek och empati för den lilla krabaten!
Du ska inte tro att hon kommer få det sämre, om du läser på ordentligt och pratar med folk t.ex här som är kunniga så kommer hon att få ett superhem hemma hos dig!
Sedan tvivlar jag på att hon kommer ha en "problempersonlighet" om du hanterar henne litegrann. Sitter hon i djuraffär så kan chansen vara stor för att hon nästintill aldrig blir hanterad och det kan vara anledningen till att hon är "aggressiv".
Sedan så tycker jag att du kan försöka kontakta en uppfödare i närheten och be om råd, uppfödare får garanterat hålla på med alla möjliga sorters chinchillor! Hon/han skulle då kunna hjälpa dig med ev. ihopsättning av henne med en liten chillabebis.
2 meter hög och 1,50 meter bred är ju bara superbra för en chinchilla! Tänk också på att den måste vara minst 50 cm djup.
Tror inte att en bur kan bli för stor, om den är gräsligt jättestor så kanske det kan påverka "tämjningen" av djuret, men det är ju bara bra med större burar.
Om det är en gallerbur du ska köpa så kan du tänka på att du måste ha minst två hyllplan och att du måste ha ställen där chillan kan gömma sig under dagarna, eftersom att de ska vara vakna kväll/natt.
Det är också en bra sak med chinchillor om du är upptagen med skola eller andra saker. För de behöver inte omhändertas så mycket under dagen eftersom att de sover!
Sålänge du låter henne komma ut och springa någon timme om dagen(kvällen..) så kommer hon nog att få det superbra! En chinchilla behöver få komma ut dagligen som omväxling för att sitta instängd i en bur hela dagarna. Du kan fråga han som jobbar i djuraffären om de låter henne komma ut, för det tvivlar jag på. Chinchillor kan blir riktigt deprimerade om de sitter ensamma, instängd i en bur hela dagarna i 6 år.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

En bur kan bli för stor om t.ex en chilla suttit på en farm utomlands och knappt kunnat stå upp.
Men har hon haft relativt stor bur innan så är det helt ok att öka. Se bara till att du har kanske flera hus och en fleece-tunnel som hon kan dra sig undan i.
Ha henne själv någon vecka och se hur hon beter sig. Troligtvis är hon inte alls aggressiv men osäker på människor. Det är ditt jobb då att visa henne att människor kan visa djur respekt. För det är hon antagligen inte van vid.
Bra foder, bra hö, lugn och ro, regelbundna tider bör få den mest skeptiska chillan på rätt köl igen. Förutsatt att hon inte kommer med något fel från början. Det finns ju såklart aggressiva chillor som kommer från riktigt dåliga föräldrar. Men om denna chillan varit sådan så tror jag knappast de skulle behållit henne så länge. Då hade de ju fått problem med att städa bur t.ex. Så det tvivlar jag på.
När hon känner sig trygg och lugn med dig så kan du försöka introducera en bebis-hona till henne. Det vore då bra om du kunde ta hjälp av en uppfödare, eventuellt ta hem uppfödaren till dig som kan hjälpa till med ihopsättningen om du känner dig osäker.
Jag har ibland gjort så att jag tagit hem chillor till mig för ihopsättning här och sen har de fått flytta tillbaka till matte/husse igen. Men det tycker jag inte man ska göra i ditt fall utan din tjej ska vara säker på att hon har ett hem hos dig och ska inte flyttas på.
Jag tror att det kan funka hur bra som helst ifall du utrustar dig med tid och tålamod.
Jag fick hem en tjej en gång som jag fick sitta och prata med utanför buren dagligen i tre månader innan hon ens vågade sig fram till mig. Nu är hon en av de tamaste chillorna jag äger.
Sätter in en bild på henne bara för det:)
Lycka till hur du än gör, och du kan ju alltid fråga här om du undrar någonting.
åh tack så mycket för svaren! :) nu känner jag mig tillräckligt säker för att köpa henne :) men hur länge ska jag såfall vänta innan jag försöker få ihop henne med en annan chinchilla? det kanske är hur tam hon blir som spelar roll eller? :p

#7 Det får du känna av. Om hon är rädd är en sak, men om hon är nafsig så bör du vänta lite.
En annan chilla kan få henne att känna sig tryggare, men har hon olater som nafsande t.ex så kan hon lära bebisen det.
Men du kan ju börja söka runt efter en bebis-tjej redan nu såklart. Under fyra månader bör du leta efter.
okej tack :)
Jag tycker du gör rätt, jag hade gjort detsamma.
Har du varit och "räddat" den lilla varelsen ännu? Kan man få se lite bilder kanske?