Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 3463 ggr
ances
0

Böld på halsen?

Upptäckte idag att mig 6-åriga chinchilla fått något böldliknande under hakan som har spruckit upp i ett sår i mitten. Framtassarna är kladdiga av något var-liknande som kommer från såret.

'Bölden' är ca 3,5cm i diameter och sticker ut ca 1cm.

Är riktigt orolig, och vad som är ännu värre är att jag inte har någon som helst möjlighet att ta henne till en veterinär.

Någon som har något förslag på vad man kan göra för att det ska bli bättre, eller va det skulle kunna vara för något?

LadyS
0

Nu är jag inte alls kunnig på detta området ska jag väl först säga men när jag höll på med hästar så hade vi en häst som fick ett sår under huvudet som varade och hade sej.

Vi rengjorde det med jodopax… den man brukar köpa är koncentrat så du får spä ut den. Jag hade nog spätt ut den lite extra.

Men ring en veterinär och prata med dem och fråga om du kan rengöra med jodopax (utspädd såklart)

Och sen får du ju se om det blir bättre… om inte så får du nog ta chillan till veterinären ändå.

Lycka till!

UlrikaD
0

Både jag och Susanna har varit med om detta.

Då är det veterinär som gäller. Antingen är bölden ofarlig och måste dräneras. Annars kan det höra ihop med någonting allvarligare som kräver operation.

Det kan även höra ihop med tandfel och då krävs det först en röntgenbild för att vara säker.

Men veterinär…snarast och omedelbart. Det är mycket obehagligt för chillan.

Här finns en tråd på norska forumet som handlar om detta med bilder:

http://forum.chinchilla.no/viewtopic.php?f=8&t=9069&hilit=b%C3%B6ld

Här finns en annan tråd om en böld som vuxit jättesnabbt. Klicka på länkarna i första inlägget så kommer du till bilder. Det kan gå ruskigt fort, därför bör man ta sig till veterinär så snart som möjligt innan det går för långt.

http://forum.chinchilla.no/viewtopic.php?f=53&t=10363&hilit=byll

Anne.K
0

Men usch så läskigt :O är det ett vanligt problem det där med bölderna på chillor?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zuzziquie
0

Ja, som Ulrika skrev så har jag också haft två chillor som fick en varbölder. 

Med risk för att bara upprepa det som Ulrika redan skrivit så. Anledningen till varför din chilla fått bölden kan bero på två saker antingen kan det ha varit en olycka, tex har stuckit sig på ett höstrå (som jag förstått det händer det oftare på marsvin) eller så kan det bero på att tandrötterna har växt. Och är det så att det är tandrötterna som har växt så långt så att det har blivit en böld så finns det tyvärr inget annat att göra än att låta chillan somna in - det är ytterst plågsamt med så långt gånget tandproblem. 

Men enda sättet att ta reda på om det beror på det ena eller det andra är genom att röntga chillan. Sitter bölden längs med käkbenet eller någon annanstans? Sitter den någon annanstans kan man nog anta att det är en ofarlig böld. - Har du någon bild? Du kan maila mig om du tycker att det ser för hemskt ut att lägga ut här ( Sussu_90@hotmail.com ) Så kan jag kika på om det syns tydligt, antagligen gör det inte det, men är ju värt ett försök iallafall.

Har din chilla tappat i vikt, drägglat, rinner i ögonen, smular sönder maten eller liknande?  

Det optimala att göra om det är en böld som uppkommit av en skada är att åka till veterinär och så tar de bort all böld/var-vävnad. Alltså att skära ut hela bölden så att det bara är frisk vävnad kvar. På detta sättet så minimerar man risken att den kommer tillbaka. 

Det nästbästa är att åka till vett och de gör ordentligt rent och sedan sätter in dränage. I båda fallen får chillan även antibiotika - för att undvika infektioner samt smärtstillande då det, om chillan har riktigt ont, kan leda till att chillan slutar äta och på det viset kan få både tarmproblem och tandproblem även om den kanske inte hade det från början. 

Om man av någon anledning inte kan åka till veterinär (vilket jag dock tycker att man alltid måste kunna om man har djur) så prova ring en duktig veterinär och prata med dem om du tex. kan rengöra själv med någonting och vad som är det optimala isåfall. Det viktiga med bölder är iallafall att de läker innefrån. Stt det måste vara "öppet" under läkeprocessen. Det ska inte läka genom att det lägger sig en skorpa utanpå och det är varbildning i fortfarande, då kommer bölden bara att växa sig ännu större och kommer bli ännu svårare att ta bort. 

Kan rekommendera att ringa till http://www.fagelkliniken.se/ och be att få tala med Cecilia Trägårdh (veterinären där som är jätteduktig på chillor)

#3 Nej, tycker inte att det är något man ser särskilt ofta hos chillor. Det händer ibland, men inte oftare än så. När min chilla hade sin hörde jag runt och det verkade som om ingen av de jag frågade hade varit med om det tidigare.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Marina
0

Jag har också varit med om detta på en chinchilla och du kan inte låta bli att åka till veterinär, det kommer inte läka av sig självt. Jag bor i Karlskrona och fick åka till helsingborg för att hjälpa henne, ett flertal gånger för det var väldigt svårt att bli av med den. Till slut fick hon ha en stor grop i hakan för att det verkligen skulel läka inifrån, men så småningom blev hon bra. det var inte tandrötter som vuxit på henne, men nåt år senare började tänder i munnen förmultna på henneo ch vi fick dra ut flera stycken, så något var knasigt. Till slut fick hon tyvärr somna in då hon var väldigt tunn och tandproblemen fortsatte (dock så växte rötterna som sagt aldrig).

Var bor du och varför anser du att du inte kan ta henen till veterinär??

UlrikaD
0

Tråden skrevs i maj så man får ju hoppas att det är löst och chillan har varit hos veterinären nu.

Zuzziquie
0

Ojsan då, det missade iallafall jag helt ;)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor