Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett15-utställning-och-träffar
Läst 3884 ggr
Zuzziquie
0

Chinchillaträff i Skåne?

Hejsan!
Har planer på att ordna en chillaträff här nere i Skåne i maj-juni, men tänkte först höra om det finns något intresse för detta? Så kan vi försöka bestämma datum efter när flest kan, för oavsett om det är massor med intresserade eller bara en enda liten stackare så kommer jag stå redo den dagen som vi bestämmer  ;) 

Tänker mig det som en dag med massor av chillaprat, en liten tipsrunda och annat kul. Det kommer gå att ta med sin chilla/sina chillor för att visa upp och jämföra, samt ha en liten högst inofficiell bedömning (har inga riktiga domare här nere) med priser som tex. Dagens sötnos, Finaste dagsform och liknande där fokus kanske inte ligger på just utseendet (eftersom vi inte har några domare här nere) utan att de är friska och pigga samt trevliga i temperamentet och belönas för det istället :)

Har inte bestämt än om det blir här hemma eller i någon liten mysig lokal, men oavsett så kommer jag ta med chillor i lite olika färger som man kan få se och jämföra med varandra. Bjuder på kaffe och kaka. Och ska även försöka ha sand, pellets, gnaggrenar mm. som går att köpa.

Är det någon som känner sig jättesugen på att komma men som bor långt bort så är ni varmt välkomna att sova här över natten och köra hem dagen efter. Kan även hämta vid tåget i Eslöv om någon tycker att det är lättare att ta tåget. :) 

Mvh Susanna

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Solaika
0

Men ååh.. det låter ju jättemysigt.. men Eslöv e väääldigt långt bort..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Justsmiile
0

tycker det låter som en jätte bra idé :) Har många som har chillor i skåne som kan vara intresserade. Även jag då :)

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

Niiinah92
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter jättekul! jag skulle va intresserad, har alltid velat åka på utställningar osv men de ligger alltid för långt bort men detta kan ju vara en kul grej!Skrattande

LadyS
0

Kommer bli super skoj Susanna… Jag och Chili kommer självklart närvara =)

Zuzziquie
0

Kul att ni tycker om idéen :D

Som det ser ut nu så är det spikat till söndagen den 8 maj! Så det är ganska snart, men vill få det före sommaren då många reser iväg…. 

Ni får gärna skicka era namn + mailadresser + telefonnummer till mig, på Susanna@pussel.eu. 

Louise, låter super att du vet flera stycken! Du får gärna skicka namn och mailadress/telefonnummer på dem till mig också - så att jag vet ungefär hur många vi blir :)   

#1 Ja, det är ju tyvärr en bit hit ner för dig :(

Solaika
0

8e maj.. ska kika lite.. vet inte hur jag jobbar.. är ju sån där sjuk-sköterska så jag jobbar ju rätt obekväma tider.. är det möjligt så tror jag tamigtusan att jag tar tåget eller så :)

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

#6 Gillas otroligt starkt! :D Håller tummarna för att du kan!

Niiinah92
0

Kan ni inte visar hur man kammar en chinchilla med? min ena sötnos behövs verkligen kammas men jag har ingen direkt som kan visa mig hur man gör.

Solaika
0

Tjena.. det va INTE gratis med tåg.. vart är närmaste flygplats?

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

#8 Visst kan vi göra det :)

#9 Malmö Airport/Sturup är nog den närmaste :)

Solaika
0

Det va billigare att flyga.. nu ska jag bara kolla schemat.. o det måste jag göra på jobbet på torsdag kväll.

Does it become a walk?

/Ida

[kalelo]
0

intresse finns, men vi får kolla upp hur det ser ut i hushållet först

LadyS
0

Vad trevligt att se att det är en hel del som är intresserad av en Chilla träff =)

Jag ser verkligen fram i mot att träffa alla och lära mej mer om chillorna.

Solaika
0

Määääh.. det skiter sig.. har inte råd att åka den här månaden :(

Does it become a walk?

/Ida

[kalelo]
0

8 maj blev inte så bra här, tyvärr

Zuzziquie
0

Är tyvärr tvungen att flytta träffen längre fram i sommar. :(

Solaika
0

Då kanske jag kan komma ändå, då :)

Does it become a walk?

/Ida

[Sammyfasth]
0

Jag bor i åstorp och tycker det låter jätte intressant :) bara till och säga till när det blir av så kan jag komma med mina fyra chinchillor ;)

Zuzziquie
0

Så kul! :D

Ska försöka få till något i juni istället - hur har ni det då? Tänkte att vi kan ju försöka anpassa datumet efter när flest kan :)

LadyS
0

Den enda helgen som jag vet att jag inte kan är helgen runt den 4 juni..

Men annars är det fritt fram för oss och vi kommer jätte gärna =)

Zuzziquie
0

Då gör vi ett nytt försök ;) Helgen 11-12 juni? Kan ni då?

LadyS
0

Vi kommer jätte gärna =) Säg bara när var och vilken tid =)

Solaika
0

Jobbar då :(

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

Är bestämt till 12 juni kl. 12! 

Det är gratis och jag bjuder på lite kaka och kaffe :)
Kommer även finnas sand, pellets och grenar om man vill köpa för en liten peng. 

Maila eller ring om ni vill komma :)
Sussu_90@hotmail.com eller 0730-77 83 78

UlrikaD
0

#24 Kommer du och hämtar mig också?Skrattande

LadyS
0

Ulrika om du vill ta tåget ner till Helsingborg eller Lund så hämtar jag dej gärna =)

Hade varit jätte trevligt att få träffa dej =)

LadyS
0

Det ska ju stå #25 och inte # 24… får skylla på att jag är lite trött så här tidigt på morgonen… sonen väckte mej vid 6 =)

UlrikaD
0

Tack för erbjudandet, men är tyvärr ruskigt pank!

Fast det hade varit roligt att träffa nya människor och det är längesen jag kliade Susannas chillor bakom öronen också.Skrattande

LadyS
0

# 28

Vad synd. Men det kommer säkert flera gånger Susanna har chilla träff här nere och då kanske du har möjlighet att närvara =)

Om inte så kanske vi kan ses på någon av utställningarna i höst? Om du går på någon av dem?

UlrikaD
0

#29 Någon utav höstens utställningar hoppas jag att jag kan ta mig till iallafall.

Är bara alltid så bökigt när man inte har någon bil och alltid vill ha med sig minst 15 chillor att ställa.Skrattande

LadyS
0

Då håller vi tummarna för att du dyker upp på någon av höstens utställningar.

Skulle vara skoj att träffa dej.

De två tidigare utställningarna (Norrköping o Uppsala) hade jag bara med mej Chilli till. Hade bara han vid de tillfällena. Nu till hösten kommer jag ha med mej 2 (kanske fler om jag hinner skaffa fler inneboende =)

Men visst ska man åka så pass långt så vill man ju ha med sej så många som möjligt.

Och utan bil kan jag tänka mej att det blir bökigt. Där är jag otroligt glad att jag har både bil och körkort. Och en combi så jag får plats med många Chillor =)

Zuzziquie
0

#30 Äsch då, det gick ju så bra när du tog tåget med ca så många, det minns du väl ;) (hämtade U på stationen en gång när hon hade med sig två gigantiska transporter med plats till 16 djur i varje ;))

#31 Hmpf Kombi? Jag tyckte att vi fick plats med tillräckligt många i min lilla polo minsann (:

LadyS
0

#31 Susanna jag är oerhört imponerad av hur du lyckades få in så många chilor i din lilla bil =)

Men tänk så många vi kan få in i min =)

Så det är bara för Ulrika att sätta sej på tåget med sina transporter så får vi hämta upp henne =)

Justsmiile
0

Instämmer med #33, väldigt duktigt med att få in alla där! Ville fick mycket sällskap! ;D

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

UlrikaD
0

Ha, ha, jag kommer ihåg det. Jag tror jag hade 25 chillor med som jag åkte tåg med. När Susanna och hennes familj sen skulle köra mig tillbaka så höll inte locket utan jag fick binda ihop ena transporten med buntband.

Och sen orkade jag inte mer så jag fick ta taxi från centralstation och hem för mina armar höll på att gå av. Det var ett äventyr. Men jag vill minnas att jag fick många fina resultat på den utställningen.Skrattande

Zuzziquie
0

Träffen blev väl kanske inte jättelyckad, det var bara jag och Anna (LadyS) - vi hade dock väldigt trevligt så det var inte så illa det heller ;)

Hur som, har nu i efterhand fått mail från ett par stycken som gärna kommer om det blir en ny träff då de inte såg inlägget förrens nu/inte kunde osv. Så tänkte se om det kan bli en ny träff i Augusti kanske?

Så ska jag försöka vara lite duktigare på att säga till mycket tidigare om datum osv den här gången *ler*

Justsmiile
0

Skulle passat super med en träff i augusti för mig! Roligt med en ny eftersom jag inte kunde komma på den förra

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Niiinah92
0

Jag är med intresserad i augusti men det visst du ju redan;)

Justsmiile
0

hej igen! är det fortfarade aktuellt med en träff nu i aug? skulle varit jätte kul!

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Zuzziquie
0

*pinsamt att jag glömt det* Har haft tokigt fullt upp hela sommaren med framförallt massa jobb, men vill ni så absolut :)

Justsmiile
0

haha men det är ingen fara :D 

Ja verkligen, kan ta med "småttingarna" också då ju :))

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

LadyS
0

vi hänger också på =) Om vi är lediga den dagen =)

Zuzziquie
0

Då är bara frågan när ni kan? =)

Justsmiile
0

är iväg 10- 13 aug men efter det kankse? :)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Justsmiile
0

puff

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Niiinah92
0

jag har sagt att jag ska komma men imorgon flyttar jag till kalmar så jag kan tyvärr inte på lääängeRynkar på näsan

Justsmiile
0

#46 vad tråkigt att höra :( men lycka till med flytten! :D

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

zandrina
0

Får man komma även om man inte har en chilla, men vill jättegärna ha en? =)

LadyS
0

Zandrina… Jag tror inte Zuzziquie har något i mot att jag svara.

Men klart du får komma även om du inte har någon chilla. Blir ju en utmärkt dag att lära dej mer om våra små älskade krabater. Och vet vem vid nästa kanske du har en egen med dej.

zandrina
0

#49 Precis så tänkte jag också! Och jag hoppas att jag har en egen med mig vid nästa =)

Justsmiile
0

skulle vatt skitkul om andra kom också :D 
zandrina, då får du ju se våra tussar och höra bra info mm :D

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

zandrina
0

Precis - jag har bara sett chillor en gång i mitt liv. Det satt två stycken skrämda varelser i en djuraffär när jag var liten. Minns att jag tyckte synd om dem och jag blev förälskad direkt! Dock är jag päls- och höallergiker så jag har inte vågat skaffa en ännu! Men nu har jag blivit bättre, allergimässigt, och hoppas det ska gå!

Sen kanske jag får klappa och gosa lite ;)

BlondieKarro
0

Nu blev jag också intresserad av att komma :)
Jag har heller ingen egen chilla än, men är på jakt efter en men inte hittat någon riktigt ännu.
Och zandrina ställde frågan jag också undrade, om man kunde komma utan att äga en chilla :) Så jag kommer iaf om det blir av! Kanske har jag hittat en egen chinchilla tills dess ;)

Justsmiile
0

#52 chillor är det inte många som reagerar på allergimässigt, däremot höet som är den största delen i födan… Hoppas verkligen det är så bra så du kan ha chinchilla :D

Var bor du? om du bor i närheten av örkelljunga kanske du skulle velat innom mig och kollat hur du reagerar på mina :)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

LadyS
0

Jag bor i Teckomatorp/svalöv så är du i krokarna är du välkommen in och se om du reagerar.

Om du nu inte bor i närheten av Justsmille =)

Förövrigt verkar det som det är en hel del som börjar bli lite sugna på en chilla träff så får väl ta och snacka lite med Zuzziquie och få ihop något =)

zandrina
0

#54 + 55 Jag bor utanför Skivarp, mellan Ystad och Malmö, så det är väl närmare till LadyS?  Jag har läst att det inte är många som reagerar på själva chillan så därför blev jag ännu mer intresserad. Jag hade jättegärna velat komma in och titta på era chillor!

Uppfödare i Skåne - det är Zuzziquie's Lavender och Naturechinchillas i Helsingborg va? Det finns inte fler eller hur?

Zuzziquie
0

Hejsan!

Förlåt att jag är lite seg, men pluggar inför mina två tentor nu i slutet av denna och i slutet av nästa vecka. Pga tentorna så har jag lite svårt att ordna träff just precis nu, det skulle vara om ni kan lördagen den 27:e aug på eftermiddagen där? För då är jag klar med min sista tenta :)

Nej det finns inte fler uppfödare här nere - du är för övrigt välkommen hit också - utanför Eslöv finns jag :) Jag har dock hundar också - vet inte om du är allergisk mot dem?

Och jo, självklart får man komma på träffen oavsett om man har chillor eller ej! :)

BlondieKarro
0

Var är det tänkt att träffen ska vara? :)

Zuzziquie
0

Hemma hos mig hade jag väl tänkt mig :)

BlondieKarro
0

Okej, då vet jag :) Var mest så jag kunde planera lite med körning och sånt då. Bor nere i Skivarp så har en bit till Eslöv :)

Zuzziquie
0

Ah ja det är klart ja :)

Men Zandrina bodde också vid Skivarp, då skulle ni kanske kunna åka tillsammans iallafall? :) - Om Zandrina klarar hundar vill säga…

zandrina
0

#57 - jag har själv två hundar! Men fäller din hund mycket? Våra fäller inget alls, därför tål jag dem! (Vi har även katter men så länge jag tvättar händerna emellan klappningarna så ska det nog gå bra!)

Kan chillor dela hem med katter också? (Hundar förstår jag ju eftersom du har)

#60 bor du också i Skivarp?! Var då?!

Tyvärr så jobbar jag den 27de - ska servera på ett catering gig i Abbekås på kvällen och vill verkligen inte stressa när jag ska träffa chillorna! =)

UlrikaD
0

#62 Måste flika in att jag har nio katter och 40 chillor. Funkar utmärkt.Flört

zandrina
0

#63 Åhhh, vad bra! För jag har fyra kissar och dem är världens snällaste! Var bara rädd att dem skulle stå mellan mig och en framtida chilla! =)

UlrikaD
0

#64 Jag brukar ju inte låta dem vara ute och springa tillsammans, men mina katter hade nog inte gjort nåt ändå. Men de sitter ju ofta och pratar med varandra genom gallret.

Om du tänker skaffa chilla i framtiden så skaffa hellre två så de har sällskap av varandra.Skrattande

zandrina
0

Hehe, nä! Tänkte inte låta dem springa tillsammans men vill helst inte att mina kissar ska attackera buren eller så!

Vi fick göra oss av med vår fågel eftersom en av våra nyaste katter var liiiite väl glad i honom =/ Han välte ner buren så den delades och var på väg in till pippin innan vi fick tag på henne…. Lite skrämmande och vill verkligen inte att det ska hända med chillorna….

Mina katter är alla utekatter och de två äldre kommer ibland hem med åkersorkar och möss…. Kan de kanske få en knäpp och försöka komma åt chillorna?

(nu skriver jag som om jag redan äger ett par, men ni fattar vad jag menar!)

Jag tänkte skaffa en från början eftersom jag inte vet hur mycket plats de behöver. Har ju läst att de mår bättre av att vara två så vi får se hur jag gör!

UlrikaD
0

Det är väl säkert individuellt från katt till katt. Ifall man har en särskilt jaktglad katt kanske man får problem.

Det är exakt samma burmått för 1-2 chinchillor, 0.5m2 så det gör ingen skillnad.

De går även under samma lag som marsvin, råttor osv. Att de ska bo med en artfrände om möjligt.

zandrina
0

Åhh, jag vill så gärna ha chillor! Är bara rädd att det kanske är helt fel djur för mig! Jag har växt upp med marsvin - hur stor skillnad är det?

UlrikaD
0

#68 Mycket!Flört

En chinchlla sitter inte still så länge som ett marsvin. De behöver massa yta att springa på, de studsar och far omkring.

De kräver större burar än marsvin. De ska inte alls ha samma foder som marsvin, absolut inga grönsaker och liknande.

zandrina
0

Hehe, jo grönsakerna har jag läst om! Tyclte först det lät konstigt men förstår nu att deras magar inte klarar det. De större burarna förstår jag ju eftersom de klättrar och hoppar och så!

Du har ju ett rum till dina chillor - om jag har min på mitt rum tror du jag kommer störas av det? Förstå mig rätt nu, väsnas de mycket så att det blir svårt för mig att somna? Känner bara att de är säkrare på mitt rum än i typ vardagsrummet. Och kan jag ta ut chillan från buren och låta den springa av sig i ett annat rum eller måste buren finnas i rummet de springer av sig?

Jag måste vara helt förberedd innan jag ber föräldrarna om lov!

UlrikaD
0

#70 Jag hade tio burar i mitt sovrum innan jag flyttade ut.Flört

Har man gallerbur så låter det, har man träburar så tycker jag inte att de hörs alls. Jag tyckte det var mysigt att höra dem när de smaskade eller låg och sov.

Du kan ta ut chillan i ett annat rum och springa, det som är praktiskt med att de springer i samma rum är ju att de då kan hoppa in i buren för att kissa medans de är ute och springer.

zandrina
0

Hehe, vilket zoo du måste haft/ha!

Jag är lite orolig att jag inte har plats på mitt rum för en chilla bur - men vet att mamma inte kommer vilja ha dem springandes i vardagsrummet… Jag får kanske möblera om - eller vänta tills jag flyttar hemifrån…. =/ vill inte vänta ju! Skäms

Jag får verkligen tänka igenom min plan innan jag presenterar den! Flört

Hur är det förresten med flytt av chillor? Hanterar de transport bra om de är trygga?

UlrikaD
0

Det brukar inte vara några större problem att flytta på dem.

zandrina
0

Vad bra! Tack för att du svarar på alla min knasiga och kanske dumma frågor Ulrika! =)

UlrikaD
0

#74 Inga problem, inga frågor är dumma. Bättre att fråga en fråga för mycket än en för lite.Skrattande

zandrina
0

Det är i och för sig sant!

Även om jag bor i Skåne, kan jag åka upp och hämta en chilla hos dig - eller blir den tågresan/bilresan för lång för en chilla?

UlrikaD
0

Nej, det är inte för långt. Jag har skickat chillor till Ryssland, det var en lite längre resa.Flört

Men passa på att gå på träffen hos Susanna och träffa chillor och gosa ordentligt.

Hon kan ju också svara på alla frågor du har om du är där.

Skulle du och dina föräldrar vara intresserad av chillor från mig sen så är det ju bara att ni hör av er.Skrattande

zandrina
0

Ska definitivt gå på träffen, hoppas bara att den inte blir den 27, för då kan jag inte! Rynkar på näsan

Annars får jag åka och hälsa på Susanna vid ett senare tillfälle!

Vill även passa på att säga att jag tycker ni är sjukt trevliga och tillmötesgående här på CiF! Har fått svar på i princip alla mina frågor. Och ni får en inte att känna sig som en komplett idiot för att man ställer "korkade" frågor!

Nu ska jag lägga mig och drömma om chinchillor! Skrattande

UlrikaD
0

Hoppas du har möjlighet att åka och hälsa på. Alltid kul att gosa med chillor:)

Zuzziquie
0

#78 Yes, det är bara att komma en annan dag och kika om du inte kan när träffen är planerad (har å andra sidan inte hört om någon kan den 27:e än?)

*ler* det är klart att det inte är några dumma frågor! Bättre att ställa allt sånt före man får hem chillan så att inte något blir fel bara för att man inte frågade allt man undrade om före :)

zandrina
0

Jag sitter just nu och jonglerar olika googlesökningar - burar(ferret nation 142 och furet tower) samt hur man "gömmer" sladdar! Jag har en massa sladdar till min dator = inte chilla-säkert! Tungan ute

Zuzziquie
0

Sladdgömmor tror jag att du kan hitta på IKEA iallafall(?)

zandrina
0

Ja, har för mig att jag sett det i deras katolog och i varuhuset… är lite mer orolig för själva datorhuset… baksidan är just nu lättåtkomlig och chillorna kan få fär sig att undersöka den ju… får nog be pappa konstruera något som samtidigt inte överhettar datorn! ;)

Justsmiile
0

zandrina: 
jag har mina chillor på rummet, och man vänjer sig snabbt vid ljudet!

Även kompisar som har sovit här störs inte av dem särskilt mkt :)

men du kan ju skicka ett meddelande här sen om du är intresserad av att komma och kolla på mina. :) har 2 får också som är rätt galna så kan va lite kul där med ;)
(du kan leta upp tråden om dem på min profilsida)

kan nog inte den 27…. :( pappa fyller 50 i år och ska ha stort kalas då.

Fast ifs är det på kvällen men ;)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

zandrina
0

Jag hade ju helst velat ha dem på rummet, men jag vet inte i nuläget var jag skulle kunna få plats med en bur på mitt rum! ;) Rummet är rätt litet och jag har möbler som täcker alla väggarna! (har tre bokhyllor eftersom jag är boktokig)

Jag kommer gärna och hälsar på - ska försöka ta mig ut till Susanna också innan skolan börjar igen! ;)

Niiinah92
0

#40 Min erfarenhet när det gäller chillor på rummet, mina är väldigt aktiva på natten och ääääälskar att gnaga på hyllorna vilket låter en hel del, det har även hänt att jag studsat två meter upp i luften mitt i natten för att de har rivit ner en bolåda så det brakat eller liknande. Jag kan ändå sova väldigt bra efter att jag vande mig men min syster t.ex. blev nästan galen när hon lånade min säng heheSkrattande Men funkar det gör detFlört

UlrikaD
0

Kommer ihåg när jag hade en kompis här som skulle sova över natten för vi skulle vidare till Norge på chillautställning tidigt på morgonen.

Då hade jag 10 chillaburar i sovrummet och hon skulle låna min säng. Själv sov jag då på soffan.

Vaknar mitt i natten av att kompisen knackar mig på axeln och har en chilla i famnen och säger: Hörrudu, den här satt på mitt ansiktet och gnagde på mitt hår, kanske ska tillbaka till sin bur?

Då hade hon rymt och hittat någonting annorlunda i sängen som var tvungen att undersökas.Skrattande

zandrina
0

#86 Jag brukar inte ha problem att somna om - men om jag jobbar morgonpasset på jobb så är det kanske inte så lockande att vakna mitt i natten med ett ryck! ;) men man vänjer sig nog!

#87 Naaw, dem är så söta! Jag hade inte haft något emot att helt plötsligt få en chilla på huvudet. Min katt väcker mig varannan natt typ! (hon brukar somna med mig i sängen, men om jag somnar innan henne så väcker hon mig för att mysa genom att slicka på mina fingrar och ansikte =) )

Justsmiile
0

#87 hahaha vilken busunge! Det har man själv varit med om ett par gånger ;)

Louise Nilsson

snaapit.blogg.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.