Fula ovanor
Jag har nu haft mina små prinsar tillsammans i 1 1/2 månad. Dock lär den lille den store oerhört mycket skit.
Det senaste är nu att börja tugga på buren, plastkanterna runt om som håller ihop sidorna.
Jag säger nej till dem men den lille verkar inte fatta, Hmm kanske beror på att han är dansk ;)
Hur går ni för att lära bort era chillor fula ovanor?
Ska väl tilläggas att nya burar är på väg det tar bara lite tid samt att den buren de har är full med saker som de kan tugga och leka med.
Men den lille verkar ändå inte nöjd med det som finns i buren utan ska ändå på och provsmaka buren lite över allt.
Så vad gör jag??
Vill bara inflika med att det är nästintill omöjligt att få dem sluta tugga på buren. De är gnagare och gnager hela tiden. Ett tips kan ju vara att lägga in några riktigt stora, tjocka grenar som de kan gnaga på istället. Om du inte redan har det.
Annars kan det också vara för att de är understimulerade, får de tillräckligt mycket att göra i buren och får de tillräckligt mycket tid ute fritt i rummet?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jag hade byt bur. Plastburar är inget bra vare sig för chillor eller degus.
Byt bur till en träbur som du kan byta ut hyllor och saker i istället. Då är det inget farligt att de gnager.
Finns tyvärr chillor som dött för att de gnagt i sig plast som lagt sig som ett lock i tarmen.
1# Jo visst har de redan tjocka grenar i buren att gnaga på och de har även sin dagliga vistelse ute. Dock är det den lille som gnager och inte den stora vad jag har sett. Den ligge är/ vill bara vara utan för buren en lite stund sen smiter han in direkt igen. Den store skuttar nöjt runder ett bra tag till.
Hmm får väl fundera lite till på hur jag ska gör.
3# Ulrika : En stor trä bur är redan på ingångVi bygger för fullt men visst tar det sin lilla tid. Hoppas på att burarna ska bli klara i veckan som kommer.