Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1607 ggr
xMobilexD
0

Överviktig?!

Hej! Misstänker att min chilla har fått lite väl mycket gottigott när jag vart på semsester med övriga familjen. Har sagt att dem endast kan ge honom hö och pelletsen och såklart byta vatten. Men tror dem gett honom lite av godiset som finns i hans matförråd.

Hur mycket ska en chinchilla väga? Detta är en hane på 2 år.

Tacksam för svar :)

UlrikaD
0

Det finns ingen vikt som en chilla ska väga egentligen. Beror mycket på avel och linjer.

En chilla kan väga 500g och det kan vara perfekt för just den chillan och en chilla kan väga 900g och det är pefekt för den.

Lättast är att väga chillan när den är frisk och ha det som utgångspunkt. En chilla blir sällan överviktig men nyttig mat är ju aldrig fel såklart.

xMobilexD
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 1

Tack för svar!

Skönt o höra att han inte är döende iallafall :) Har nämligen precis skaffat en kompis till honom och hade vart lite tråkigt om han gick och dog pga fetma hehe, men han är inte dödsdömd iallafall?

Han kan ju ha gått upp mycket av att han fått mycket mat och sen inte vart ute dem dagarna dok var det bara 4 dagar jag var borta men ändå:)

UlrikaD
0

Vad vägde han från början och vad väger han nu då?

xMobilexD
0

Han var som sagt underviktig och jag har inte vägt honom någongång. Men vi har en hund som väger 1 kg ungefär och dem är väll lika i vikt ungefär nu.

UlrikaD
0

Om han var underviktig och gått upp till 1kg så är det ju en otrolig viktuppgång. Försök att ta en vikt på honom.

Bild kanske?

xMobilexD
0

Har haft han i ett år så han har gått upp detta på ett år. men de sista grammen har enligt mitt öga skett när jag vart borta i 4 dagar. Men kan vara att jag inbillar mig lite. Kan se om jag får ett bra kort på honom, har ingen bra kamera nämligen :(

xMobilexD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild direkt efter semestern. Här ser han dok inte jätte tjock ut. Men nu är han ute här i rummet och busar lite men han är inte lika lätt som han brukar vara. Eller så har han väll inte vaknat till riktigt än. Ska ha honom ute lite ikväll oxå för o se om han är som vanligt då:)

Är lite goseflötig på just denna bilden.

medans vi ändå har denna bilden uppe. Kan chinchillor äta såna tuggsaker som han har i munnen? Dem i djuraffären sa att det var helt okej och jag köppte den för o se om han tyckte om dem. Dok finns typ halva kvar om inte mer så han har inte fått göra mer än smaka ifall om att lixom:)

UlrikaD
0

Det där är ingen chilla på 1kg, det ser jag. Du får försöka väga honom på en digitalvåg.

Jag har ingen aning om vad det är för tuggsak han äter på, så det kan jag tyvärr inte svara på.

xMobilexD
0

Okej, Ska försöka göra detta:)

Okej den såg ut som en tandborste från början

UlrikaD
0

Såna tuggsaker har jag sett, jag vet dock inte vad de innehåller.

xMobilexD
0

Okej :) då vågar jag inte ge honom mer av den förens jag vet vad det är i den.