ny bur
nu kommer jag äntligen slippa den buren som är lite för liten till min lilla chinchilla
ja hon är ensam pga att hon enligt de förra och förrförra ägarna bråkat med de andra honorna och försökt bita ihjäl dem
håller på att fixar till en furet tower bur åt henne, men jag tar bort mellanvåningen så det blir hela höjden på buren
denna är ju åtminstånde laglig då den har en yta på 0,6kvm
får se när jag fixat iordning såpass mycket inredning och hyllor så hon kan få flytta in i den buren bara, vill inte låta henne gå med enbart några få enstaka hyllplan
men jag behåller 2 av de hyllplanen i plast men ska skruva på lite bitar i trä så det blir som 2 bon högst upp som hon kan krypa in i och sova om hon vill för att vara i fred
det kommer vara aningen lättare att flytta denna bur med då det är hjul under den, den andra buren är en ombyggd garderob som jag fick med
får se om jag återkommer med bilder på buren snart
Hejsan!
Tänkte på en sak du skrev… du tänkte ta bort mellan hyllan/botten som finns med i Furret Tower.
Vad jag har förstått både från jordbruksverket och SCAF så bör du inte har mer än 1 meter högt. Det vill säga att fall höjden inte är mer än 1 meter.
Om jag inte minns helt fel så är väl Tower 1,6m hög. Då blir ju fall höjden ganska hög och skulle din lilla pälsboll trilla ner så är risken stor att hon bryter ben i kroppen.
Trotts att de ser ganska robusta och tåliga ut så är de tyvärr inte de. Du kan lätt knäcka ett ben i kroppen på dem om du tar för hårt i dem.
Så då kan du ju tänka dej vad ett fall skulle kunna göra.
Min rekommendation är väl att du gör ett nytt helt hyllplan som går över hela buren och gör ett håll i den och sätter till ett rör eller liknande som hon kan kryp igenom till planet under. Då får du inte en lika stor och tjock hylla som botten är som följer med och du kan själv välja vart du vill sätta den.
Lycka Till =)
är inte minsta höjd 1 meter???? det har jag för mig att lagen är
faller hon ner som jag har tänkt göra med hyllplanen så blir det konstigt, kommer sätta dem så de stort sett överlappar varandra
det som jag tänker när det handlar om den orginala burbotten/hyllan är att hålet ser så litet ut för en chinchilla för att ta sig ner och upp ur hela tiden plus att denna tös är en som gnager på allt hon ser men jag ska kolla upp det med max höjd med tack för tipset
Minsta höjden är 1 meter, men ska man ha högre så bör man precis som #1 säger ha något "skyddsnät" så de inte kan ramla ner och göra illa sig. Stora hyllplan osv, gärna ett hyllplan som bara har ett hål i så de inte kan ramla på något annat ställe, och så ett hyllplan under. Osv.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
oki jag kommer ju ha hyllplan som gör över hela buren så de överlappar varandra, och de hyllplanen kommer ju vara ca 1/4del av själva burens bred, svårt att förklara hur jag tänkt, men jag håller på att fixar till det just nu, måste köpa mer virke snart då mina degusar som också bor i en furet bur (2 flockar med avdelad furet) fick en hel del av de skivorna jag hade till sina hyllplan
#4 Du har inte möjlighet att göra en skiss på hur du tänkt och lägga upp här och visa hur du tänkt??
Och som #3 skrev så är minsta höjden 1 meter men ska man ha en högre bör man ha ett skydds nät.
När det gäller hyllplanen hade du då tänkt dig att de överlappar varandra fast i olika höjde? Min tanke är bara att om damen mot all förmodan skulle miss bedöma ett hopp och falla så kan hon ju göra sej riktigt illa.
Min oro är väl lite att hon kanske skulle slå i en hylla och trilla ner mot nästa och där slå i nästa och sen vidare ner till botten.
Du kan ju alltid sätta en hel hylla på en meters höjd som täcker hela buren och göra ett hål (fyrkant) i ena hörnan som du sen sätter en hörnhylla över. Typ de du säkert fått med i plast. Då "täcker" du ju över håller och minskar risken för att hon trillar igenom där om olyckan skulle vara framme.
Hur "svårt" har hon för att ta sej igenom rören som finns/fanns med i Tower?
Jag har sådan till mina och även om det ser trångt ut som kommer han igenom =) Dock vet jag ju inte om din dam är lite robustare ;)
Jag vill absolut inte låta som någon viktigtpetter… bara komma med lite tips och ider. Håller nämligen själv på att bygga nya burar =) Dock är mina bara 1m höga. Ska ha två ovanpå varandra. Jag har dock kompenserat höjden med djupet , alltså att jag inte byggde de högre =) Då hade jag inte fått plats med någon ovan på =(
#5 har haft en bur med större yta i till henne men då kändehon sig orolig, hon vill ha på höjden
hon är inte så förtjust i att krypa igenomtrånga utrymmen, fick ju bygga om bohålan för hon var aldrig i den och då var ingångshålet lite större än vad rören är i furet towerburen
tror inte att detär någon fara med att missbedömma höjden för honsitter alltid en längre stund och kollar ner mot denandra hyllan innan hon hoppar ner
kompå att jag bör ha en sida fri då hon älskar att springa uppför den buren som hon har nu uppför nätet, men då den egentligen är för liten (trots att länsstyrelsen ansåg att den var bra den har måtten 48x75 eller något liknande i ytan), men ska se om jag kan fixa något som visar hur jag tänkt under dagen iallafall

#6 Måste säga att jag fortfarande verkligen inte förstår hur länsstyrelsen kan anse att en olaglig bur är bra.
Fick ju själv bygga om burar som saknade 5cm i bredd. Alltså var 95cm istället för 100cm.
#7 jag förstår inte heller det, frågade klart och tydligt om de verkligen inte tyckte att den var för liten, men det gjorde de inte
men jag hade ju ändå planer på att fixa en ny som jag håller på med nu
har inte orkat fixa någon ritning eller något då jag letar efter en bortsprungen katt
han är ju innekatt och jag har balkongen innätad men han måste ha lyckats ta sig ut ändå
#8 Stressa inte med ritningen … ta den när du funnit din kisse. Om du nu vill och orkar göra en ritning. Hoppas för övrigt att du fann din kisse =)
Är ju alltid skoj att se hur andra tänkt sej när de bygger burar.
Själv har jag och Zuzziguie bygg burar idag här hemma. Satte in hyllor i andra buren och även slängt på lite färg.
I morgon blir det att måla en sväng till och se om jag kan få gubben till att göra ramarna till dörrarna. Sen börjar de bli klara.
Längtar så till vi är klara där nere så de små kan få flytta in =)
jag hittade honom igår men glömde stänga balkongdörren så han tog sig ut igen på samma ställe så jag får leta vidare, sedan får jag inte släppa ut dem förrän jag fixat det hålet
tog ett snabbkort på buren på bolådorna iallafall, den ena är snart klar ska bara fästa en träbit över då bolådorna ska ha tak, ska göra likadant på den andra hörnhyllan med
satte in en tredje hylla med som jag ska ha mastkålen på
sedan ser ni hur jag påbörjat att mäta ut hyllorna, de ska inte sitta på samma höjd som de gör nu utan på olika höjder lite kors och tvärs
sedan har jag tänkt lite på det med säkerhetsnät och då ska jag sätta en stor hängmatta ungefär på halva höjden eller något liknande som hon kan falla i om hon skulle göra det
#11 Vad tråkigt att höra att kissen smet igen… Då blir det att ge sej ut och leta igen då? Jag hopps ni hittar den =)
Oj du har då verkligen börjar bygga. Lite svårt att se men jag tror jag börjar förstå lite hur du har tänkt dej.
En hängmatta kan nog vara ett bra säkerhetsnät. Är dock inte säker då jag själv inte har provat den iden.
Men du känner ju din chilla bäst. Du kan väl göra som du tänk och lägga upp en bild när du är klar så kan vi andra ju komma med lite feedback , om du nu vill ha det =)
Ha en fin dag!
japp jag har precis kommit hem från det jag lovade att ställa upp på
jag vet att det är svårt att se fick använda webkameran
är osäker på omhonkommer vilja använda hängmattan men tänkte ha som ett skyddsnät om hon ramlar ner
ni ser iallafall hur jag tänkt ha hennes bon men ska ju lägga en skiva över med då det står att bona ska ha tak
sidorna på bona är ju 3 st 2 på utsidan och sedan en på mitten av varje hörn så det blir som 2 ingångar
sedan blir det hyllor lite här och var som hon kan hoppa upp och ner på även om jag tror att hon hellre springer på gallret uppför som hon gör i den buren som hon har nu, men hon är envis och ska gnaga sig ut, har fått lagat upp nätet då de som byggde den buren använde plastöverdraget billigt nät från biltema
mitt lilla åkerspöke är hemma nu, det var en granne som sett honom ligga i en blomsterlåda som kommunen hade ställt ut i morse och han låg kvar nu med så de komoch knackade på hos mig och frågade om jag saknade en vit katt
han var rädd och ensam och var glad att jag kom och hämtade honom, han riktigt hoppade upp i famnen på mig då jag kom gåendes
dessa grannar som jag har här vill jag inte flytta ifrån
har tappat en del saker som de lämnat tillbaka
- plånbok med pengar alla pengar var kvar
- bilnyckeln, grannarna gick runt och knackade på varenda dörr för att hitta ägaren
- katten de hade hört att jag letat efter en katt och när de såg honom så kom de och frågade om det var min katt
som sagt jag har bra och ärliga grannar
#15 Vad kul att du har fått hem din kisse igen. Och vilka grannar du har… vilka medmänniskor. Det är alltid trevligt när man stöter på sådan personer i ens liv. De är nämligen så få av dem =(
Jasså du har en liten klätterapa… ja mina hoppar ju då från hylla till hylla. Det är bara den lille som klättrar lite lätt ibland. Den stora hoppar mot väggarna och tar sej vidare så upp mot hyllplanen.
Det ska dock bli skoj att se hur ditt bygge kommer se ut när du är färdig.
förstår det men jag kommer ta det lite pö om pö när jag får virke, vill inte släppa in henne i en ej färdig bur för jag vet hur jag fungerar, då blir den aldrig färdig
japp hon är en klätterapa, hon använder bara hyllplanen när hon ska ner, ska hon upp så springer hon på nätet i full fart
ja jag håller med, detär ont om sådant folk, och jag vill behålla dem med
Förstår vad du menar med att inte vilja släpp in henne fråns du är helt klar. Då blir man liksom inte klar och nöjer sej med den lite så där halv färdig.
Själv har jag inga dörrar än till mina så därför sitter mina kvar i sin vanliga bur. Men jag har en hel del att göra nere i mitt chilla rum innan de kan flytta ner.
Vill nämligen att de ska vara klart så du kan få komma ut och hoppa och ha sej när jag äntligen är klar där nere.
Så fräckt att hon springer upp med gallret. Har aldrig sett en vuxen/stor göra det. Tror min stora är för tung i rumpan för att fixa det ;)
Eller så är han helt enkelt för lat =)
min lilla tös är ju runt 4 år och hon gillar inte andra chillor men hon älskar att busa med katterna, när hon är ute så flyger katterna runt om de är i det rummet som hon är i
En liten dam alltså…. Ja mina är ju inte mer än 3 månader och 10 månader.
Coolt att det är kissarna som flyttar sej när hon är ute på äventyr. Damen är alltså regeringen i huset ;)
Har du fler chillor än henne?
#19 hade tydligen glömt att svara på frågan då iFokus krånglade såpass mycket för mig
har ingen mer chinchilla än min Lisen, hon tålde inte ens och vara i samma hus som några andra chinchillor det var därför jag fick överta henne
nu börjar buren bli färdig det är bara ena bolådan som är kvar att fixa iordning men det gör jag under dagen
här kommer det lite bilder på buren, dåliga bilder då jag inte lyckats hitta min digitalkamera utan får använda mig av webcameran påmin dator
ni ser en påbörjad låda till vänster och en färdig låda till höger
har 2 utgångar ur lådorna