Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1927 ggr
thildatessie
0

Dyrt med veterinärbesök?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, jag har inga egna chinchillor men vill gärna ha några i framtiden så jag börjar med att läsa på nu :) Min fråga är, är det dyrare att gå till vet med en oförsäkrad chinchilla än ett annat smådjur? Om man tänker ett vanligt besök. Har annars läst att dem inte är så "dyra i drift".. :)

Fridaaaa
0

Veterinärskostnaderna kan ju variera stor, beroende på tester osv, dem är inte billigare än t.ex kanin & marsvin om dem skulle behöva uppsöka veterinär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zuzziquie
0

Skulle väl gissa på att priserna är desamma oavsett vilket djurslag det är. Dock så är väl skillnaden (utan att veta särskilt mycket om andra gnagare) att när man åker till vet med en chilla (vilket är ovanligt, det är inte ofta man behöver åka in) så är det ofta allvarligare och mer avancerade saker = kostar mycket jämfört med ett "litet besök" med ett marsvin som kanske bara har något hudproblem eller gud vet vad. Men skulle samma sak drabbar marsvinet som chinchillan så skulle det antagligen kosta precis lika mycket. 

Kan ju tilläggas att det bara är en gissning, har inte så bra koll på andra smådjur så någon kan ju rätta mig om det är tokigt. 

Sen är väl problemet också att alla inte kan chinchilla så man kan inte bara ta billigaste vetten (som man kanske kan med "vanligare" djur?) utan det finns ett fåtal som är riktigt duktiga… Jag har tex. varit hos en veterinär som inte ens vågade hålla chillan utan "håll du, senast jag skulle hålla en chilla smet den och trillade ner och bröt nacken" (kan ju tilläggas att jag inte skulle dit för att jag behövde hjälp med någon chilla, men du förstår nog lite vad jag menar)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Wand
0

Det är ju lite skillnad, precis som Zuzziquie säger. 
Det är självklart smart att försäkra sin chinchilla, för om det händer något med den så är det oftast något allvarligt och mer kostsamt.
Visserligen är det bra att försäkra sitt djur oavsett!

Och häromkring har de ingen veterinär med chinchillakunskaper, varken i min stad eller de närmaste storstäderna (av vad jag kunnat hitta) så skulle olyckan vara framme för mig så vore det väldigt olyckligt.

Ett tips är ju att kolla upp om det finns några veterinärer som kan chinchillor, i närheten av dig, och så kan du diskutera med denne ang. dess priser.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zuzziquie
0

#3 Å andra sidan så täcker försäkringen inte de vanligaste "problemen" som man måste till veterinär med. Tex tandfel. Så jag tipsar om att ha en egen liten buffert istället.

Wand
0

#4 Självfallet! Men, om man har en självrisksumma i sin försäkring, så måste man ju ha en buffert oavsett. Men det kan mildra om något större skulle hända, t.ex med tarmar/mage.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Niiinah92
0

jag kan bara tala av egen erfarenhet, ena gången när veterinären tog ett prov+undersökning kostade det ca 800 och en annan gång då vi fick avliva vår bebis så gick det på ca 700 har jag för mig, sen fick vi lite rabatt med så 600 kan vi säga. Jag åker till en strax utanför Lund som är jätteduktig på chillor. En bra bit och köra men vad gör man inte för sina sötnosarFlört

thildatessie
0

tack för alla svar, ville bara veta om kostnaderna i allmänhet var högre. Ju "ovanligare" djuret är så är det väl dyrare?

Zuzziquie
0

#7 Kan väl tycka att om det är precis samma sak du ska göra med ett "vanligare djur" som med en chinchilla så borde ju priset bli precis detsamma?

Zuzziquie
0

Var inne och kikade nu och hos Fågelkliniken ( http://www.fagelkliniken.se ) är besöksavgiften iallafall densamma hos alla gnagare och kastrering på hanar är samma för chinchilla, marsvin, kanin och råtta.

Fågelkliniken är för övrigt en av få veterinärer i Sverige som är riktigt duktiga på chinchillor. - Det är hon som finns utanför Lund…

thildatessie
0

okej, hade kanske fel då :p

Niiinah92
0

japp det är till fågelklinken vi kör till. Cecilia Trädgård är jätteduktig

Zuzziquie
0

#11 Ja misstänkte att det var det :)

Jag har gått till henne sedan jag började med chillor. Till och med när hon hade sin klinik bortanför Karlskrona så åkte jag enda dit när det var något avancerat. (hade 20 mil till henne då)

UlrikaD
0

Om man tänker som så att man måste gå till vissa kliniker endast med chinchillor så kan det ju bli dyrare.

Jämför man Blå stjärnan i Göteborg med t.ex en annan veterinärsklinik i Göteborg så ligger alltid blå stjärnan högre i pris. Det gör de på alla djur. Men händer det någonting med chillorna så är det dit jag måste för ingen annan vet någonting om chillor så då blir det ju automatiskt dyrare bara för att det är blå stjärnan.

Mina veterinärsbesök har i stort sett alltid rört sig om saker som aldrig försäkring hade tagit. Förlossningskomplikationer och tandproblem.

Har varit en två gånger under alla år för någonting annat och det har varit benbrott. Det hade ju gått på en försäkring men det hade ju inte lönat sig för mig ändå.

Oftast klarar sig chillor ganska bra genom livet utan att behöva gå till veterinär faktiskt. Om man jämför med andra djur.