Sand i buren eller på golvet?
Ja, alla chillaägare har olika. Vissa har sandbadet i buren så chillorna får fri tillgång till det, andra har sandbadet på golvet så de får tillgång till det då chillorna får springa av sig på kvällen.
Jag själv har för tillfället sandbadet i buren då jag har blue cloud dust, men nu då jag får hem WM-sand så ska jag nog börja ha det på golvet då jag har för mig att sanden kan slita på pälsen vid överanvändning.
Hur har ni och vad rekommenderar ni?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
I buren :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Mina chillor har alltid fri tillgång till sandbad i buren. Jag använder Witte-Molle sand och har aldrig haft några problem med att de sliter på pälsen.
Även om det haft det så hade jag gett dem fri tillgång ändå, för det tycker jag de ska ha:)
Mina har fri tillgång till sitt sandband. Personligen tycker jag det är trevligast så och jag har heller inte märkt någon negativ med att ha det inne hela tiden.
Kan ju också tillägga att jag har WM sand till mina.
Dock tar jag ut min sand ett par dagar innan utställningar och det blir inget bad förrän vi kommer hem från utställningen.
Just för att det inte ska ligga några sandkorn i pälsen under själv bedömningen =)
Kan ju tilläggas att mina också alltid har sandbadet inne utöver några dagar före utställningar. Samt vid födsel/första två veckorna med nya bebisar.
Jag har WM sanden eller Sepiolita/sepiolsa (köps i danmark)

Nej, självklart inte sand till nyförlösta chillahonor med bebisar.
Sen är jag sån så jag tar inte ut sanden ens till utställningar. Visst, jag kan få något halvt poängs avdrag för det, men poängen brukar räcka ändå.
#5 Fast du har ju inte varit på utställningar på hundra år heller - hint hint dags snart tycker jag

#6 Fast jag har aldrig lyckats ta ur sanden på någon av dem heller. Sista utställningen var nog september -09. Fruktansvärt.
Sponsrar du så åker jag. Har massa snyggingar i startgroparna ju!
Aight! Har fått höra från någon uppfödare + läst någonstans att det inte ska vara bra, men om det får så många bra omdömen så behåller jag sandkaret i buren. Kan vara skönt framförallt nu under sommaren att få svalka sig i sanden emellanåt!

Jag tycker det är trist att man rekommenderar någonting som är emot djurens bästa. Det finns folk som rekommenderar att man har chinchillor själv också. Ganska många till och med.
Men läser man jordbruksverkets regler står det t.om att de ska ha konstant tillgång till sandbad. Där det även står att de ska hållas i par.
Ja, det med att många har dem själva, med argumentet "jag umgås med honom/henne massor på dagarna :)" tycker jag är tragiskt. Och som sagt, att det t.o.m rekommenderas är ju värre.
Det med sanden har jag dock varit kluven med ett tag, har nog inte läst på jordbruksverket så noga. :)

Sanden är ju både ett sätt att svalka sig och att tvätta sig.
Man kanske inte kan jämföra djur och människor direkt men kan tänka mig vad sur jag skulle bli om jag inte kunde tvätta händerna om jag kände mig varm och smutsig.
Javisst, men tänkte mest framförallt nu på sommaren (i alla fall om den här extrema värmen håller i sig…..)
Och det har du nog rätt i ja!
#9 Nja, är väl egentligen en tolkningsfråga om det är konstant de måste ha tillgång till det? Står bara att de ska ha tillgång till sandbad - inte om det är alltid, en gång om dagen eller vad? Sen hur folk väljer att tolka det, det är en annan femma ;)
Tips är även att sätta sandbadet i kylen/frysen en stund och sedan sätt in det till chinsen igen så har man lyckliga chillor sen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
undrar bara, varför ska man inte ha sand till nyförlösta/första veckorna + innan utställning?
vart köper ni WM sand? annan sand som ni kan rekomendera?
skulle blästersand funka? har inte egna chinchillor men dem finns i framtidsplaneringen ;)
Nyförlösta ska man inte ge eftersom honan är öppen där nere och det kan komma in sand vilket i sin tur kan leda till en allvarlig infektion.
Precis dagarna före utställning därför att på utställningen så vill domaren se hur pälsen är, om det är stuns i den, om den "klipper bra" (går tillbaka snabbt när man blåser i den), hur tät den är osv. Och om det är massor med sand i pälsen då så kan den tex gå tillbaka väldigt långsamt pga tyngden från sanden, trots att chillan kanske egentligen har väldigt bra päls.
WM-sanden köper man hos djuraffärer som har Gibbon som leverantör. Vet inte vart i landet du bor, men annars brukar man få köpa från uppfödare, eller på SCAFs utställningar.
WM-sanden är klart den bästa. Men den "nästbästa" tycker jag väl är PUIK-sanden (också via djuraffär).
Nej, blästersand fungerar inte. Kornen är alldeles för kantiga och vassa och i längden förstör pälsen på chillan. Har sett en chilla som haft blästersand och den såg inte kul ut alls kan jag säga :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej tack för svaret! :)

Har också sett en chilla där de använde blästersand eller liknande. Såg ut som den var pälstuggad:(