Lära dem sluta äta tapet?
Hej, har bara en liten fråga. Kan man lära sina chinchillor att inte äta på allt när de är lösa, speciellt tapeterna och i så fall, har ni några tips om hur man lär dem det?

Jag har aldrig lyckats men det beror nog på att jag har så många så jag har aldrig lagt ner energin. Tänkte hjälpa dem upp nu en bit så de kan ta resten ända upp till taket istället.
Men jag vet att det går. Man gör på samma sätt som man lär andra djur vad man får och inte får göra. Säger nej, avleder, berömmer och ger dem något annat att tugga på.
Men jag tror att det bara går att lära dem att inte gnaga ifall man är med dem hela tiden. Jag tror inte man kan släppa dem lösa, lämna dem och tro att de ska låta bli då med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*suck* har försökt lära dem nej men de struntar i mig
vet inte riktigt hur jag ska avleda dem för de är absolut inte intresserade av annat än att äta upp mitt rum.

Låt dem käka upp allting och så målar du sen istället.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
haha ja det är ju en lösning, vem behöver dyra tapeter

Jag har lyckats lära mina flickor att inte gnaga på buren, de får mycket grenar och har en jättegren att gnaga på istället. Men tapeterna verkar nästintill omöjligt!
Jag har dock gjort som så att när de t.ex gnager på buren, så säger jag nej ganska strängt eller psccht-ar. Som vi gjorde med våran hund, hahaha.
Sedan är jag tyst när de gnager på grenarna, alternativt ger dem en ny gren som belöning.
Funkat bra hittills!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?