Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 2576 ggr
Wand
0

Chinchilla som inte äter?

Jag plockade hem min pojke, Qobra, i onsdags. Vi kom hem till mamma (och hans nya, permanenta hem) i fredags. Då ställde jag in en liten skål mat till honom, i den skålen får det plats en stor hand pellets ungefär. Jag gav honom dessutom en stor tuss med hö och några vinbärsgrenar som han kan gnaga på.

Idag så är skålen fortfarande full(han kan ha ätit litegrann, det är svårt att se exakt hur mycket det var från början, men den är fortfarande nästan full), höet ser orört ut och grenarna är ognagda.  
Kan han vara sjuk, eller kan det vara för att han är ovan miljöombytet? Han bodde tillsammans med sin fru i sitt uppfödarhem innan han kom hit, så det bör vara en stor förändring för honom nu. Men jag blir orolig då han inte äter?
Dricker gör han, jag gör ibland när han är på vattenflaskan.

Jag är redan på span efter en flicka som han kan få bo med, men det krävs ju även pengar och bra avstånd för det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
0

Har han ätit sitt hö? Det är det viktigaste att han äter.

Har du samma pellets som uppfödaren? Det kan vara en stor omställning att flytta, olika chillor handskas med det olika.

Vid flytt så är det viktigt att hålla koll på vikten. Man tar en vikt när man får hem dem och så väger man dem regelbundet för att ha koll på att de inte går ner någonting.

Men ska du börja avla? Annars kan du ju köpa en bebis-hane till honom lika gärna.

Får han en fru och gör henne dräktig så blir han ju ensam snart igen.

Wand
0

Han började äta höet idag, tack och lov. Och jag har SCAF-pellets precis som Anneli hade, så det är samma. Jag fick även tips av henne att åka till veterinären och ge honom en spruta för att lätta upp i magen om han fortsatte att matvägra, men nu har han ju som sagt börjat. Skönt!

Jag har inte haft tillgång att väga honom just nu för att våg är hemma i lägenheten som vi precis flyttar ut ifrån.. så jag ska väga honom imorgon. Och se till att han äter upp sig igen om han gått ner! 

Jag tänkte köpa med en bebis samtidigt som jag plockade hem Qobra, men jag blev avrådd ifrån att ha en pojk som sällskap till honom eftersom att jag har honor i en bur bredvid, och då är det stor risk för att hanarna börjar bråka när honorna brunstar.  
Men jag kommer antagligen att antingen köpa en kastrerad/steril hona (tyvärr svårt att finna) eller så kastrerar jag honom. En kull känns okej, jag har både plats och tid, men fler vore problematiskt!

UlrikaD
0

Jag har 40 chillor. Alla sitter blandat, hona+hona, hane+hane, hona+hane. Aldrig någonsin haft problem med mina hanar pga att jag har honor i burarna bredvid. Har haft det på det sättet i snart 8 år.

Däremot vet jag många som förlorat sina chillor vid kastrering. Vilket ju är tragiskt. Jag har t.ex en hona som jättegärna skulle sitta med en kastrerad hane pga att hon inte ska ha fler kullar. Men jag vågar aldrig rekommendera det till de med hanar som är intresserade av att köpa henne.

Wand
0

Okej! Om det funkar för dig så kanske det är värt att prova om det funkar här hemma också, jag lyssnade som sagt bara på Anneli men hon kanske själv inte har provat. Jag har också varit lite orolig inför eventuell kastrering så det känns ju bra om man kan få ett annat alternativ!

UlrikaD
0

#4 Alla säger olika och det kan vara förvirrande.

Det finns uppfödare som absolut inte säljer två chillor av samma kön att sitta tillsammans vare sig det är honor eller hanar.

Sen finns det uppfödare (däribland jag) som aldrig säljer chillor till att sitta ensamma.

Så jag förstår att det kan vara svårt att veta vem man ska lyssna på när man precis har skaffat chillor.

Annelie har ju också hanar som bor tillsammans, samt att hon har sålt hanar ihop. Det kanske är din kille som inte funkar med andra? Eller att hon tycker det är bättre med en hona.

Som sagt, olika uppfödare tycker och tänker olika.

Wand
0

Ja, jag vet faktiskt inte. Jag sa i alla fall att jag skulle vilja ha en vän till honom, och då sa hon att jag inte borde ta en pojke. Vet dock inte om han suttit med någon hane förut då han är drygt ett år och bodde med en flicka innan han kom hit, men jag ska prova att ha honom med en hane innan jag ger upp hoppet om det, får ta hem på prov ifrån en annan tjej. Och funkar det inte så får jag lösa det genom att ta hem en hona.

UlrikaD
0

Bara du inte tar en hane över 4 månaders ålder och sen har tillräckligt stor bur så bör det gå bra.