Äldre Hona sökes!
Hej!
Jag letar just nu efter en lite äldre chinchilla, en hona mellan 5-6 år gammal, med stamtavla. Hon kommer ha en kamrat redan från början, Kalle, en Wilson White som är fem år gammal. Han är ingen velvet och har inga ärftliga sjukdomar, så om de skulle skaffa en kull så blir det nog inga som helst problem!
Det jag är ute och spanar efter mest är en Black Ebony, jag har blivit totalt förälskad i pälsen och de djupa, mörka ögonen! Jag har även ögonen öppna för en Black Velvet. Bur och tillbehör har jag redan, det är bara den lilla filuren som saknas nu. :)
Om ni har det jag söker, kontakta mig på min e-mail: ALFA-93@hotmail.com
Jag bor i Skåne, och om möjligt kommer jag hämta henne personligen! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gammal är din hane?
Det är inte bara att "ta" en hona, honan måste passa med hanen, båda utseende mässigt och temperament mässigt. Vilket kan vara svårt att veta innan köpet.
Så du är alltså ut efter en avelshona och då undrar jag lite vad du söker hos honan mer än färg?
Har du redan en egen bur till honan eller ösnakr du få med en bur?
Tänk även på att honan bör ha fått kullar innan. Det kan bli påfrestande för sin hona att få sin första kull vid 6 års ålder.
Och dem kommer få kull på kull på kull, och honan bör max få 2 kullar på rad sen bör man sära på honan och hanen, därför kan inte honan funka som sällskap till din hane om du inte kastrerar honom.
#1 "Hon kommer ha en kamrat redan från början, Kalle, en Wilson White som är fem år gammal."
Jodå, för tillfället har jag en bur på 1,50 i höjd, 1,50 i läng och 1 meter i bredd. Men vi har redan ögonen på en Ny bur, som är tillräckligt stor att delas upp i två delar, just inför syftet att vi inte vill anstränga honan när hon får en kull. På så sätt kan vi enkelt separera på hanen och honan, så att även om han inte får mycket till kroppskontakt, så får han ändå ta del i sina barns uppväxt. :)
Vi vill inte ha mer än en kull, så vi har planerat att kastrera Kalle så fort det sker.
Jag förstår inte heller riktigt vad som menas med "Avelshona" dock. Det är inte så att vi hade tänkt bli uppfödare, eller avla fram något. Vi har inga som helst önskemål på hur ungarna ser ut, och det är inte helt viktigt hur honan ser ut heller. Jag blev bara förälskad i just Black Ebony, så det blev ett litet önskemål för min del.
Jo, det är ju så gott som omöjligt att veta om två chinchillor kan passa ihop med varandra utan att ha gett det ett försök först, och inte ens då är det helt säkert att de inte ryker ihop helt plötsligt. Jag får helt enkelt försöka jämföra hennes energinivå, utåtriktning och personlighet med Kalles, och utöver det så får jag lita på magkänslan. :)

Om ni tänker ta en kull så avlar ni ju. Och ni avlar ju helt klart fram någonting.
Tror väl Rafflan tänker på att ska ni ha en kull så ska ni inte ta vilken hona som helst. Utan en med stamtavla, bra sjukdomshistorik, bra temperament, storlek. Och ska hon vara äldre så måste hon ha haft kull tidigare, annars blir det för sent.
Samt att hon får ju inte vara vit i och med att er hane är vit.
Om er hane söker sällskap enbart så hade jag rekommenderat en bebis-hane till honom istället.
Då har han ju sällskap resten av livet, istället för att först få sällskap av en hona och sen flytta isär igen.
#3 Åh, jo, det stämmer! Faktum är att det är just det jag letar efter, vilket märks om man läser hela annonsen jag la ut. Men om ni påstår att en yngre hane är det jag söker, så kan det mycket väl stämma.
Jag ska tänka över alternativet, det är ju trots allt inte helt lätt att hitta en Black Ebony hona vid den åldern med en stamtavla, tillräcklig storlek, temperament, etc.
Jag får ta en stund åt att tänka, fundera.

Var bor du någonstans? Du kanske har en uppfödare i närheten med någon som kan passa.
"Jag bor i Skåne, och om möjligt kommer jag hämta henne personligen! :)"
Dock, om du menar mer specifikt så bor jag i Lund, och har redan hittat en uppfödare som är medlem inom SCAF i Eslöv. Jag ska bara diskutera med min flickvän om vi ska ta tillbaka idén med en hona.

#6 Tänkte just fråga om ni bodde i närheten av Susanna i Eslöv.
Ifall ni fortfarande helst vill ha en hona så kan ni ju kastrera hanen direkt istället. Då kan de ju sitta ihop så fort spermierna går ur kroppen.
Och då kan ni ju kanske få en black ebony hona som ni vill.
Annars så funkar ju en bebis-hane minst lika bra.
Jag bor i Göteborg, annars kanske jag hade någonting att erbjuda. Men det är klart närmare till Susanna.
Jag ska diskutera med min flickvän först om vi ska ge upp idén på att para ihop en hona med Kalle först. Återkommer! ^^
Jag kom och fundera på en sak… Är det bara sällskap ni är ute efter till Kalle eller är det just att ni vill ha en av var kön?
Om det är bara sällskap hade jag nog rekommenderat att köpa en lite bebiskille =) Gjorde själv det till min chilla som satt ensam och det funkar jätte bra.
Är det dock så att ni gärna vill ha en flicka och ta en kull efter Kalle så är mina funderingar. Är ni beredda på att behålla alla ungar som tittar ut.Kan ju vara svårt att få sålt alla. Och det kan ju bli ett par stycken.
Och både flickor och pojkar. Då står ni där med att behöva kastrera fler hanar för att det inte ska bli fler bebisar eller inavel.
Och en kastrering vad jag har förstått kan innebära att du kommer hem utan chilla =( Eller att den lämnar dej ett par dagar senare.
Jag tycker ni gör helt rätt i att fundera lite på vad det är ni vill ha och är villiga att ta hand om.
En black Ebony kan ni ju hitta både i flicka och pojke. Dock blir sökandet kanske lite längre. Men den som väntar på något gått …
Lycka Till!
Ja! Där har vi det!
Precis, vi planerar att endast skaffa en enda kull, och vi tänkte inte sälja ungarna. Vi har redan nu planerat inför vad vi ska göra när honan väntar bebisar, och om det skulle bli barn av olika kön.
Vi har skaffat en bur, ganska dyr men det var värt det, som är tillräckligt stor för att man ska kunna dela upp den i två mindre burar.
Så när den första kullen kommer så delar vi upp buren, kastrerar Kalle, placerar honom i den översta delen då vi inte vill ha bebisarna där för de kan skada benen, och sen vet vi att man måste vänta några veckor innan man kan sätta ihop dem igen.
Gällande ungarna, som vi inte haft några planer alls på att sälja, så tänkte jag inte riktigt på att behöva kastrera dem också om de blev hanar.
Men det är klart att vi fixar det också! :)
Vi känner till riskerna inom medicinska ingrepp på chinchillor såväl som andra små gnagare.
Men teoretiskt sett så är de i riskfyllda zoner oavsett vart de befinner sig; de är ju bytesdjur.
Vi får helt enkelt hålla tummarna för att de kommer tillbaka lika friska och glada som innan de kom dit!
Tack for dina tips! :)
Det låter som ni faktiskt har tänkt över alla aspekter när det gäller en kull och bebisarna.
Så det ända jag kan säga är att lycka till och hoppas ni hittar er Eboney Hona.
Ett tips där är att kolla runt bland de olika uppfödarna.
Du har en i Helsingborg (Naturschinchilla ,tror de stavas så) Sen har du ju Susanna i Eslöv. Henne får du nog maila för hennes sida ligger nere för tillfället.
Annars kicka in de andras och kolla om ni hittar er sötnos hos någon av dem. Frakten ner går alltid att lösa på något sett. Om du nu inte skulle vara intresserad av att åka till någon av Utställningarna och hämta den där.
Både jag och Susanna brukar åka på utställningarna och du kan säkert åka med oss upp.
Kan ju säga att det är rätt roligt att vara med. Även om man inte har något stamtavle djur. Min första chilla är ett PET djur och vi har varit på två utställningar =) Alltid skoj att se vad domarna tycker om djuret.
Lycka till =)

Ska ni ha en hona i den åldern så var säkra på att hon haft kull innan, annars är hon för gammal för första kull.
Lycka till med att hitta er drömchilla.
Hey, Ulrika.
Jag har nu kollat igenom alla forum för registrerade uppfödare från Sverige, Danmark, Norge och även Tyskland som jag kan hitta, men jag har fortfarande inte hittat något.
Du sa att du kanske hade något att erbjuda?
Vad skulle det vara i så fall? :)

#13 Det var enbart ifall ni sökte hane som sällskap.
Vuxna honor har jag inga till salu som ska avlas på. De honor som jag har ska enbart till sällskapshem.